آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت اول “امی ورنر”

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت اول “امی ورنر”

بازنشر

گردآوری و ترجمه: جواد طلسچی یکتا
مددکار اجتماعی و عضو تیم تخصصی تاب آوری خانواده در انجمن ازدواج و خانواده کشور

امی ورنر (۱۹۲۹ تا ۲۰۱۷) متولد آمریکا و دارای مدرک دکترای روانشناسی رشد و روانشناسی کودک است. ورنر مدرک دکترایش را از دانشگاه نبراسکا دریافت کرد. او استاد افتخاری در بخش توسعه اجتماعی و انسانی دانشگاه کالیفرنیا بود. از علایق او می توان به موضوع “خطر و تاب آوری در دوران حیات” و “کودکی در متن تاریخ” اشاره کرد. دکتر ورنر در زمینه رشد کودک و به خاطر مدیریت اش در بررسی طولی ۴۰ ساله بر روی ۶۹۸ کودک اهل کوآی جزیره هاوایی _ کل گروه متولدین (آماری) مربوط به سال ۱۹۵۵_ بسیار شناخته شده است.تحقیق او، این نظریات متداول را تایید می‌کرد که بسیاری از کودکان در معرض عوامل پرخطر زیست محیطی و تولید مثل مشکلات بیشتری را در زمینه سلامت فیزیکی، روانی، و ثبات خانواده درمقایسه با بچه های کمتر در معرض خطر، تجربه می کنند (برای مثال، زایمان زودرس به همراه خانواده بی ثبات و مادری با مشکل بیماری روانی).

با این وجود در میان یافته های مهم ورنر، حدود یک سوم کل کودکان پرخطر از خود، تاب آوری نشان دادند و با وجود گذشته پرمشکل هنگام رشدشان، جوانان شایسته و با اعتماد به نفسی شدند. ورنر و همکارانش یک سری عوامل محافظت کننده را در زندگی افراد تاب آور شناسایی کردند که در به تعادل رساندن عوامل پرخطر در دوران حساس رشد آن ها، کمک می‌کند.

این محققین از واژه تاب آوری برای توصیف سه نوع پدیده بهره بردند: رشد خوب با وجود وضعیت پر خطر، رفتار شایسته پایدار تحت فشار و بهبودی پس از آسیب. تحت هر کدام از این شرایط ، متخصصین رفتار شناسی بر عوامل محافظت کننده و ساز و کارهایی که واکنش فرد را در شرایط پر استرس و تحت مشکلات شدید تعدیل می سازد متمرکز شده اند که سازگاری شخص در صورت نبود عوامل محافظت کننده موفقیت آمیزتر خواهد بود یا خیر.

بین این عوامل، ارتباطی قوی با سرپرست غیر والد (مثل خاله، پرستاربچه یا معلم) ، شرکت در کلیسا و گروه های اجتماعی نظیرجامعه جوانان مسیحی (YMCA) وجود داشت.

ورنر جوایز زیادی در سطح ملی و بین المللی دارد.

جوایز دریافتی ورنر:

_ دریافت جایزه مشارکت های علمی برجسته در زمینه رشد کودک از جامعه پژوهشی رشد کودک در آوریل ۱۹۹۹

_ دریافت جایزه ریاست جمهوری دالی مدیسون برای مشارکت برجسته مادام العمر در رشد و تندرستی کودکان و خانواده ها در دسامبر ۱۹۹۹

_ دریافت عنوان افتخاری کنستانتین پانونزیو دانشگاه کالیفرنیا در ژوئن ۲۰۰۰

_ دریافت جایزه آرنولد گسل از انجمن آلمانی برای تخصص در حوزه اطفال در سال ۲۰۰۱

_ دریافت جایزه انجمن توسعه انسانی برای مشارکت برجسته در تحقیق علمی مرتبط با افزایش طول عمر در اکتبر ۲۰۰۵

آثار ورنر

_ به دنبال آزادی: عصر انقلاب آمریکایی

_ توطئه نجابت: نجات یهودیان دانمارک در جنگ جهانی دوم

_ سفرهایی از کودکی تا میان سالی ، تاب آوری در مقابل خطر و بهبودی

_ شاهدان معصوم

_ از میان چشمان بی گناهان: کودکان شاهد در جنگ جهانی دوم

_ شاهدان بی رغبت: صدای کودکان در جنگ داخلی

_ کودکان پیشرو در سفر به غرب

_ غلبه بر عادات عجیب: کودکان پرخطر از تولد تا بزرگسالی

_ آسیب پذیر اما شکست ناپذیر

_ معبری به سوی آمریکا: تاریخ شفاهی کودکان مهاجر از جزایر الیس و آنجل

_ رشد بین فرهنگی کودک: نگاهی از سیاره زمین

_ کودکان اهل کوآی: بررسی طولی از قبل تولد تا ده سالگی

منابع:

۱٫ویر ، کرستن. “حداکثر کردن مقاومت کودکان. نظارت بر روانشناسی ، سپتامبر ۲۰۱۷، واشنگتن ، D.C: انجمن روانشناسی آمریکا.

۲٫ کونیکوا ، ماریا. “چگونه مردم یاد می گیرند که مقاومت کنند نیویورک ، نیویورک: نیویورکر ، ۱۱ فوریه ۲۰۱۶٫۳٫ اندروز ، تونی “من خودم را در حالت آماده به کار قرار داده ام: چه چیزی از یک شخص بازمانده می سازد؟” لندن ، انگلستان: گاردین، ۷ ژانویه ۲۰۱۷٫۴٫ ورنر ، امی (۲۰۰۱). از میان چشم بی گناهان. کتابهای پایه.۵٫ ورنر ،امی .”در مورد تاب آوری از بررسی های طولی در مقیاس بزرگ چه میتوان آموخت؟ در “کتابچه راهنمای تاب آوری در کودکان” ، نیویورک ، انتشارات آکادمیک، پلنوم کلور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *