آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت هشتم “پائولا دِیویس لاک”

آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت هشتم “پائولا دِیویس لاک”

گردآوری و ترجمه: جواد طلسچی یکتا
مددکار اجتماعی و عضو تیم تخصصی تاب آوری خانواده در  انجمن ازدواج و خانواده کشور

معرفی

پائولا دِیویس لاک، وکیل پیشین، سخنران، مشاور، همکار رسانه ای و متخصص در زمینه استرس و تاب آوری است؛ کسی که کارگاه های تاب آوری را طراحی و برای هزاران متخصص در سراسر دنیا تدریس نموده است. دیویس شغل وکالت خود را پس از ۷ سال ترک کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه روانشناسی کاربردی از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت نمود.

به عنوان بخشی از آموزش تحصیلات تکمیلی، دیویس به عنوان همکار در بخش آموزش دانشگاه پنسیلوانیا پیرامون آموزش مهارت های تاب آوری به سربازان به عنوان بخشی از برنامه جامع ارتش تحت عنوان “سازگاری سرباز و خانواده” انتخاب شد. گروه مدرسین دانشگاه پنسیلوانیا به بیش از چهل هزار سرباز و اعضای خانواده شان مهارت های تاب آوری را آموزش دادند.

پائولا دیویس بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی موسسه “استرس و تاب آوری”، موسسه ای مشاوره ای و آموزشی که شرکا با سازمان ها و شرکت های حقوقی به کاهش فرسودگی شغلی، و ایجاد تاب آوری در سطوح مدیریت، گروه و سازمان کمک می کنند.

دیویس اظهار میدارد که تاب آوری توانایی فرد در رشد مرتبط با استرس است که دو بُعد کلیدی  دارد. اول، _مقاومت یا سختی _مدیریت موثر عوامل استرس زا و چالش های روزانه زندگی_ مثل اتمام جلسه در لحظه آخر برای تحویل کودک از مهد ؛ و دوم _بازگشت_ توانایی بهبود یافتن و رشد موثر در برابر مشکلات بزرگ زندگی نظیر مرگ یا طلاق است. دیویس در ایجاد تاب آوری سه نکته مهم را متذکر میشود:

متفاوت فکر کنید

ایجاد تاب آوری، مستلزم درک نحوه نگرش شما پیرامون مشکلات، استرس و موقعیت های چالش زاست. دیویس به نقل از سندبرگ می افزاید، دکتر مارتین سلیگمن اعتقاد به سه نکته ثبات، فراگیری و شخصی سازی دارد. وقتی اشتباهی رخ میدهد مردم با نگاه منفی به آن وقایع می نگرند. جملاتی نظیر: “این گرفتاری برای همیشه خواهد بود (ثبات)” یا “این اتفاق بر ابعاد مختلف زندگی ام تاثیر خواهد گذاشت (فراگیری)” یا “همه اش تقصیر من است (شخصی سازی)”. توضیحات به ترتیب از مثبت به سمت منفی است و وارد یک تسلسل می شود. وی  می افزاید که تحقیقات دکتر سلیگمن نشان داده که توضیحات ثابت بد بینانه همراه با احتمال افزایش افسردگی، اضطراب، ناامیدی و درماندگی است.

همچنین منتقد درون شما، دیگر سبک های فکری زیانبخش را نظیر فاجعه پنداری، ذهنیت ثابت و کمالگرایی و دیگر تله های فکری را هدایت میکند. خبر خوب اینکه میتوان یاد گرفت چطور منتقد درون را به مربی درون تبدیل کرده که بتوان در مسیر موثرتر از آن استفاده نمود.

بیشتر ارتباط بگیرید

گسترش روابط با کیفیت بالا برای زندگی شاد، سالم و تاب آورانه حیاتی است. روابط با کیفیت بالا ۴ مزیت کلیدی را رقم میزند: توانمندسازی، ایجاد حس اعتماد، خود معتبرسازی و ساخته شدن بر اساس احترام. مهم است که آگاه باشیم با چه افرادی پیرامون خود ارتباط داریم زیرا که مستقیما بر شادی مان تاثیر میگذارند.

شبکه های اجتماعی مجازی شامل افراد شاد و غمگین است؛ هر دوست شادی که اضافه میشود احتمال خوشحالی فرد را تا ۹% بالا میبرد. تحقیقات انجام شده در زمینه عصب شناسی نشان میدهد که احساسات واگیردار است و اعصاب آینه ای در مغزمان، عینا خلق و خوی طرف مقابل را میگیرد نظیر سرماخوردگی!

 

با انگیزه بمانید

هدف با انگیزه ای درونی پیوند خورده است، و مطالعات نشان میدهد که تمامی اهداف و آرزوها برای شادی و سلامت روان به طور برابر سودمند نیستند. در یکی از این مطالعات محققین، بزرگسالانی که اهداف زندگی شان را با آرمان های بیرونی انتخاب کردند (مبتنی بر پول، شهرت و تصویر) را با بزرگسالانی که اهداف زندگیشان مبتنی بر آرمان های درونی بود (مبتنی بر رشد شخصی،روابط نزدیک، تعامل در جامعه و سلامت جسمی) مقایسه کردند. بزرگسالان با اهداف مبتنی بر آرمان های درونی سطوح بالاتری از رضایتمندی از زندگی و رفاه و درصد پایین تری از اضطراب و افسردگیِ پس از رسیدن به هدف را  گزارش کردند. درحالی که بزرگسالان با اهداف مبتنی بر آرمان های بیرونی سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی را گزارش کردند. آن ها گمان میکردند که دستیابی به این مهم آنها را شادتر میکند اما در انتها این گونه نشد.

 

منابع:

  1. www.stressandresilience.com
  2. https://www.psychologytoday.com/us/blog/pressure-proof/201605/building-your-resilience-the-skills-you-need

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *