اثربخشي بسته هاي آموزشي تاب آور و تركيب مثبت نگر و تاب آور در بهبود بهزيستي روان شناختي، راهبردهاي مقابله اي و كاهش اهمال كاري و تنيدگي تحصيلي

زمينه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي مداخله تاب آور و تركيب مثبت نگر و تاب آور در كاهش اهمال كاري تحصيلي و تنيدگي تحصيلي و بهبود بهزيستي روان شناختي و راهبردهاي مقابله اي موثر دانش آموزان دختر نوجوان انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه از نوع نيمه آزمايشي همراه با مراحل پيش آزمون، پس آزمون و دوره پيگيري بود. ۶۰ دانش آموز ۱۴ تا ۱۶ ساله به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و يك گروه شاهد قرار گرفتند. آموزش هاي تاب آور و تركيب مثبت نگر و تاب آور طي ۹ جلسه دو ساعته، به دو گروه آزمايش ارايه گرديد. از پرسش نامه هاي اهمال كاري تحصيلي سواري، تنيدگي تحصيلي Ang و Huang، بهزيستي روان شناختي Ryff و راهبردهاي مقابله اي Endler و Parker در مراحل پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحليل واريانس با اندازه گيري هاي مكرر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: آموزش هاي تاب آور و تركيب مثبت نگر و تاب آور، باعث كاهش معني دار اهمال كاري تحصيلي و تنيدگي تحصيلي و افزايش معني دار بهزيستي روان شناختي و راهبردهاي مقابله اي موثر گرديد، با اين تفاوت كه برنامه آموزشي تركيبي در ارتقاي بهزيستي روان شناختي، راهبردهاي مقابله اي موثر و كاهش تنيدگي تحصيلي موفق تر از برنامه آموزشي تاب آور بود. همچنين، برنامه آموزشي تاب آور در كاهش اهمال كاري تحصيلي تاثير بهتري داشت.
نتيجه گيري: برنامه هاي آموزشي كه از تلفيق چند رويكرد و نظريه براي طراحي بسته هاي آموزشي بهره مي گيرند، تاثيرات معني دار بيشتري دارند. بنابراين، استفاده از نتايج پژوهش در طراحي برنامه هاي آموزشي پيشگيرانه و بهبود دستاوردهاي آموزشي موثر باشد.

اثربخشي بسته هاي آموزشي تاب آور و تركيب مثبت نگر و تاب آور

در بهبود بهزيستي روان شناختي، راهبردهاي مقابله اي و كاهش اهمال كاري و تنيدگي تحصيلي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *