تاثير آموزش تاب آوري بر کيفيت زندگي مردان تحت درمان نگه دارنده متادون

هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش تاب آوري در کيفيت زندگي مردان تحت درمان متادون بود. طرح پژوهش از نوع تحقيق شبه آزمايشي و با طرح پيش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود.

شرکت کنندگان پژوهش شامل ۳۰ نفر از معتادان (مرد) تحت درمان با متادون بودند که به شيوه نمونه گيري هدفمند با استفاده از مصاحبه روان پزشکي به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه کيفيت زندگي بود. يافته هاي به دست آمده از تحليل کوواريانس چند متغيري نشان دادند که بين ميانگين نمرات کيفيت زندگي در مرحله پس آزمون بين دو گروه تفاوت معناداري وجود داشت و آموزش تاب آوري باعث افزايش نمرات کل و ميانگين نمرات هر دو مولفه اصلي کيفيت زندگي گروه آزمايش شد. از يافته هاي به دست آمده در اين مطالعه، چنين نتيجه گيري مي شود که آموزش تاب آوري جهت افزايش ارتقاي کيفيت زندگي مردان تحت درمان با متادون گزينه درماني مناسبي است.

تاثير آموزش تاب آوري بر کيفيت زندگي مردان تحت درمان نگه دارنده متادون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *