کوچینگ تاب آوری

مهارت و توانایی کوچ در این است که به مراجع کمک کند توانایی بسط دادن دانش و تغییر باورها را در خود ایجاد کند.

گوش کردن به روایتی که فرد برای شما تعریف می کند نقشی کلیدی در یافتن دلیل اصلی از دست رفتن تاب آوری او دارد. حالا ممکن است از خود بپرسید به فرض اینکه من متوجه دلیل آن شدم، چطور باید به او کمک کنم تاب آوری خود را از نو به دست آورد؟ جواب این سوال این است
که باید از طریق کوچینگ وارد عمل شوید. روش های بسیار زیادی در کوچینگ برای حل و فصل کردن مسائل مربوط به تاب آوری وجود دارد.

در این جا به شما نشان خواهد داده شد که چطور از طریق بررسی دقیق روایت فرد این کار را انجام دهید. راه های زیادی وجود دارند که از طریق آنها می توانید مطالبی را که افراد در روایت هایشان مطرح می کنند مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. شما بعنوان کوچ (مربی) باید بتوانید از بین راه های موجود یکی را انتخاب کنید، زیرا با فرآیندی که منجر به تغییر روایت می شود و همچنین چالش هایی که در سر راه این تغییر برای افراد قرار دارند آشنا شده اید.

مراجعان و یا عزیزمان داستان هایی دارند که محکم به آنها چسبیده اند. در حقیقت این داستان ها، داستان خودشان در زندگی و جهان است. ولی تفاوتی که بین بچه ها و بزرگسالان وجود دارد این است که بچه ها تاریخ مصرف داستان ها را می فهمند و تشخیص می دهند که دیگر باید این داستان را رها کرد و وارد مرحله ی بعدی و داستان جدیدی شد.

بر خلاف بچه ها، بزرگسالان معمولاً اتفاقات و داستان های گذشته را رها نمی کنند و داستان هایی را که مانع پیشرفت و حرکت شان در زندگی می شوند در ذهن نگه می دارند. در اینجاست که کوچ با شنیدن این داستان ها باید متوجه موانعی که آنها بر سر راه پیشرفت مراجع قرار داده اند بشود و به مراجع کمک کند داستان جدیدی برای خود بسازد.

کاری که باید در کوچینگ(مربی گری) انجام داد این است که به فرد کمک کنیم روایت جدیدی بسازد که از طریق آن بتواند تاب آوری خود را دوباره به دست آورد و در ضمن باید به او یادآوری کنیم که تغییر دادن روایت کار آسانی نیست.

اگر واقعاً قصد داریم به مراجعان مان کمک کنیم تا بتوانند روایت خود را تغییر دهند، باید بپذیریم که آنها به شدت به روایتی که برای ساخته اند وابسته هستند و تغییر دادن آن برایشان کار ساده ای نیست. نباید سختی تغییر کردن را دست کم گرفت. اغلب وقتی با ایده ای هم آمیخته می شویم، تقریباً غیر ممکن است بتوانیم در ورای آن ایده را ببینیم، و در نتیجه بسیار سخت است که باور کنیم به غیر از ایده ای که در ذهنمان است ممکن است ایده و نظر دیگری هم وجود داشته باشد.


گسستن و جدا شدن یعنی به مراجع کمک کنیم از افکاری که با آنها هم آمیخته شده فاصله بگیرد و در نتیجه میزان تاثیرگذاری آنها را تعدیل کند.

ولی این باور هم درست نیست که هر چه سن انسان بالاتر می رود دیگر تغییر کردن غیرممکن می شود قابلیت مدیریت کردن پیچیدگی های ذهنی به هیچ عنوان در بزرگسالی از بین نمی رود.

در واقع حقیقت این است که هر چه بزرگتر می شویم قابلیت مدیریت کردن پیچیدگی در ما بیشتر می شود. اگر بخواهیم به صورت نموداری توضیح دهیم، این قابلیت بیشتر شبیه یک موج سینوسی است تا یک خط صاف. به این معنی که در طول زندگی، بعضی اوقات در حال ایجاد تغییر هستیم و بعضی اوقات در یک وضعیت پایدار و ثابت به سر می بریم. بعضی اوقات افراد به باورها و دانش کنونی خود تکیه می کنند و در بعضی مواقع دانش خود را بسط می دهند و باورهای جدیدی در خود ایجاد می کنند. حالا مهارت و توانایی کوچ در این است که به مراجع کمک کند توانایی بسط دادن دانش و تغییر باورها را در خود ایجاد کند. برای انجام این کار، کوچ باید به مراجع کمک کند تا بتواند حس امنیت و اطمینان برای ایجاد تغییر را در خود ایجاد کند، و سپس به او کمک کند که این حس امنیت را در خود قویتر کند تا بتواند به خوبی با پیچیدگی ها مواجه شود. در واقع توانایی تحمل پیچیدگی است که منجر به تغییر روایت می شود و تاب آوری مفهوم الزامی این فرآیند است.



مطالعه بیشتر :
تاب آوری چیست ؟
پرسشنامه تاب آوری
تاب آوری فرهنگی چیست؟
تاب آوری سازمانی چیست ؟
تاب آوری اجتماعی چیست ؟
توسعه تاب آوری در مدارس
فرسودگی شغلی و تاب آوری
تاب آوری و روانشناسی مثبت
شش زمینه مرتبط با تاب آوری کودکان
ایجاد تاب آوری در کودکان، خانواده و مدارس
ظرفیت محیط‌های آموزشی در توسعه و ایجاد تاب آوری

مطالب تاب آوری بخش دوم

مطالب تاب آوری

بمنظور دسترسی بهتر علاقه مندان به مطالب و ترجمه های منتشر شده با موضوع تاب آوری در سایت میگنا  بخش دوم  از این مجموعه هم منتشر میگردد دانش پژوهان و دانشجویان علاقه مند به مطالب و پژوهش های  تاب آوری میتوانند با کلیک برروی متن مطالب را ملاحظه فرمایند .


تاب آوری تحول آفرین / زهرا نیازاده
تاب آوری و ارج نهادن بر طرح کلان زندگی

راههایی بر ای افزایش تاب آوری در روزهای سخت / سارا حق بین
اگر قرار است بحران داشته باشم بهتر است بحران خوبی باشد/ عفت حیدری

راه های افزایش تاب‌آوری در کودکان حین و بعد از طلاق/ سارا حق بین
موسیقی ، تاب آوری و نیک زیستی / محمدرضا مقدسی

تاب آوری و فرسودگی شغلی پرستاران ، پیراپزشکان و پزشکان / عفت حیدری
قدردانی و افزایش تاب آوری / سارا حق بین

تاب آوری خانواده / مهسا عبدالهی
افزایش تاب آوری خانواده / سارا حق بین

اگر قرار است بحران داشته باشم بهتر است بحران خوبی باشد

تاب آوری ناشنوایان نیازمند فرآیندهای چندگانه است / محمدرضامقدسی
تاب آوری پزشکان ، پرستاران و پیرا پزشکان

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم/ سارا حق بین
ایجاد تاب آوری در برابر تروما / مهسا عبدالهی

داستان‌سُرایی، سلامت روان و افزایش تاب‌آوری / سارا حق بین
شش زمینه مرتبط با تاب آوری کودکان / محمدرضا مقدسی

مثبت بودن همیشه به معنای لبخند زدن و خوشحال به نظر رسیدن نیست/ سارا حق بین
تاب آوری کودکان با نیازهای ویژه از مسیر ورزش/شقایق هاشمی شکفته
تاب آوری پزشکان و پرستاران ، مسیر سپاسگزاری/عفت حیدری

تاب آوری بستر سلامت روانی مثبت است / نرگس زمانی
احساسات مثبتِ بیشتر نسبت به احساسات منفی، موجب توانایی و تاب آوری است

تاب آوری و روانشناسی مثبت گرا / محمدرضا مقدسی
نظریه تاب آوری شرم و شفقت به خود/ طاهره عزیزپور

فراز و فرود زندگی و افزایش تاب آوری / سارا حق بین
کوچینگ شناختی رفتاری ،انتخاب و دستیابی/ نرگس زمانی

تاب‌آوری عاطفی و روش‌های بهبود آن / سارا حق بین
تاب آوری پرستاران و پزشکان ، مسیر مهربانی وبخشش / عفت حیدری

تاب آوری پرستاران و پزشکان ، مسیر شفقت و مهربانی با خویش
تاب آوری پزشکان و پرستاران ، مسیر سپاسگزاری

تاب آوری اجتماعی ، توسعه و افزایش / سارا حق بین
تمرین هایی جهت ایجاد و افزایش تاب آوری، تمریناتی ساده برای بزرگسالان/ طاهره عزیزپور

کوچینگ شناختی رفتاری ، یادگیری مداوم یا موفقیت و شکست / نرگس زمانی
کوچینگ تاب آوری و پاسخ به پرسشی بنیادی / محمدرضامقدسی

افزایش تاب‌آوری در محل کار/ سارا حق بین
تاب آوری پزشکان و پرستاران ، شجاعت کامل نبودن/عفت حیدری

تاب آوری پزشکان و پرستاران ، مسیرکمال گرایی/عفت حیدری
کوچینگ شناختی رفتاری، از صدای منفعل به صدای فعال/ نرگس زمانی

چند بازی جهت افزایش تاب آوری برای کودکان دبستانی / طاهره عزیزپور
تاب آوری و عزت نفس در محیط کار/ مهسا عبدالهی

مطالب تاب آوری

بمنظور تسهیل دردسترسی علاقه مندان به مطالب و ترجمه های  منتشر شده در سایت میگنا نخستین بخش از این مجموعه منتشر میگردد دانشچویان و علاقه مندان به پژوهش های حوزه تاب آوری میتوانند با کلیک برروی متن مطالب را ملاحظه فرمایند .


تاب آوری کودکان و نوجوانان/ عفت حیدری
مقالات و پژوهشهای تاب آوری
نوع‌دوستی چیست و چرا مهم است/ سارا حق بین
کوچینگ تاب آوری / محمدرضامقدسی

تاب آوری با مدیریت انرژی / عفت حیدری
اهمیت سپاسگزاری و قدردانی در تاب آوری / نرگس زمانی
تعریف و تاریخچه تاب آوری خانواده / محمدرضا مقدسی

تجربه درمانی و تاب آوری نوجوانان / عفت حیدری
تاب آوری نوجوانان / عفت حیدری
خود ارزیابی ، سنجش و تاب آوری / عفت حیدری
تاب آوری بخشی از وجود ما / عفت حیدری

تاب‌آوری فردی و کنترل استرس / سارا حق بین
کوچینگ تاب آوری و خود شفقتی/ محمدرضامقدسی

تاب آوری خانواده چیست / محمدرضا مقدسی
کوچینگ تاب آوری ، ذهن آگاهی و کوچینگ / محمدرضامقدسی


تاب‌آوری زنان / عفت حیدری
خلاقیت و ابتکار در درمانهای شناختی رفتاری /باشگاه تاب آوری

تاب آوری اجتماعی مفهومی چند بعدی / عفت حیدری
کوچینگ تاب آوری و قدرت نوشتن / محمدرضا مقدسی

کوچینگ و تاب آوری / محمدرضا مقدسی
تاب آوری خانواده هم نیا و تمرکز بر نقاط قوت / محمدرضامقدسی

تاب آوری روزانه / عفت حیدری
تاب آوری و خودگویی مثبت / عفت حیدری

تاب آوری والگوی جاری مدیریت استرس / عفت حیدری
استرس را مدیریت نکنید استرس شما را مدیریت می­کند/ عفت حیدری

تاب اوری و سرسختی ذهنی / سارا حق بین
تعریف تاب آوری اجتماعی / محمدرضا مقدسی

تاب آوری و عوامل حمایتی / عفت حیدری
تاب آوری خانواده های هم نیا و ناتنی / محمدرضا مقدسی


منظور ما از به زیستی چیست / عفت حیدری
خانواده ، مدارس و تاب آوری / عفت حیدری


خردمندی چیست و چگونه خردمند باشیم / سارا حق بین
شش حوزه تاب آوری / سارا حق بین

عوامل اجتماعی ، تاب آوری و نیک زیستی/ زهرا نیازاده
انسان‌ها همواره می‌توانند ، رشد کنند و ارزشمندتر شوند/ ساراحق بین

اهمیت آموزش تاب آوری در مدارس / سارا حق بین
تاب آوری و چگونگی کنار آمدن با استرس / سارا حق بین

ارتباط تاب آوری با انواع استرس مثبت و منفی/ زهرا نیازاده
تاب آوری و نیک زیستی ، خودشیفتگی و آسیب پذیری/ مهسا عبدالهی
تاب آوری اقدام در هنر / شقایق هاشمی شکفته

کوچینگ تاب آوری

به گزارش میگنا نحوه­ تفکر ما درباره­ رویدادها به طور قدرتمندی بر رفتارها و واکنش­های هیجانی ما تاثیر می­گذارد. به همین دلیل، نحوه­ تفکر افراد درباره­ رویدادها اساس کوچینگ شناختی رفتاری است، و در این کتاب بر آن بسیار تاکید شده است. بررسی تفکرمان نقطه­ شروعی برای آشنایی با دنیای درونی­مان است، و از این طریق می­توانیم بفهمیم که در مواجهه با سختی­ها، نگرش­ها و باورهای­مان کمک کننده­ یا مانع و آسیب رساننده هستند.

کشف نگرش­ها و باورهای فرد ممکن است فوراً نشان ندهد که آن فرد در سختی­ ها  تاب آوری خواهد داشت یا نه: بررسی برشی کوتاه از زندگی فردی که در حال تلاش برای رفع سختی­ هاست نمی­تواند نشانگر چگونگی رفتار او در دراز مدت باشد.

برای مثال، دو مرد که از کار بیکار شده­ اند ناراحت و غمگین ­اند، زیرا در آن لحظه دیدگاه مشابهی نسبت به این اتفاق دارند. ولی آیا می­توان با بررسی همین یک لحظه، فهمید که کدامیک به کوشش ادامه می­دهد و کدامیک دست از کار می­کشد؟ آیا هر دو به زندگی عادی خود بازمی­گردند؟ اگر شخصی را می­شناسید که بسیار با روحیه و مثبت­ اندیش است، نمی­توانید به این نتیجه برسید که او فردی تاب­ آور است زیرا ممکن است تا به حال در شرایط سخت قرار نگرفته باشد و عمق شخصیت او پدیدار نشده باشد.

بنابراین، نمی­توان نتیجه گرفت که از پس مشکلات برخواهد آمد یا نه. به عبارت دیگر، تا زمانی که با سختی مواجه نشوید، نمی­توان سطح تاب ­آوری­ تان را ارزیابی کرد.

اگر در برابر سختی­ های کنونی قوی هستید، به این معنی نیست که در برابر هر چه در آینده پیش بیاید قوی خواهید بود. همچنین اگر دچار نا­­­امیدی شدید، به این معنی نیست که برای همیشه ناامید خواهید ماند.

 معنا ایستا و ثابت نیست، و به نحوه­ ارزیابی ­تان از رویدادهای پیش آمده بستگی دارد، برای مثال، ممکن است زمانی که در شرایطی سخت به سر می­برید، این سه حالت بسیار متفاوت را تجربه کنید: گیج شوید و مرتب از خود بپرسید «چرا من؟»، دچار ناامیدی شوید و بگویید «دیگر نمی­توانم تحمل کنم»، و یا احساس قدرت کنید و بگویید «از پس این هم بر میایم».

در جلسات کوچینگ تاب آوری به این نکات پرداخته میشود :   رهیار حتی اگر خوشش نیاید باید بپذیرد که همه­ افراد معتقد نیستند باید با همه عادلانه رفتار شود، و اینکه او می­تواند تصمیم بگیرد در چه مواقعی در برابر رفتار ناعادلانه­ دیگران از خود دفاع کند.

نحوه­ برخورد با انتقاد، مهارت بسیار مهمی است. ولی اینکه وانمود کنی انتقاد را پذیرفته ­ای و هیچ تاثیری هم بر تو نداشته است، دروغی بیش نیست و به هیچ عنوان نشانه از تاب­ آوری به حساب نمی­آید.

متکی به خود بودن صفت قابل تحسینی است، اما اگر در آن زیاده ­روی شود (تاب­ آوری وسواس­ گونه) به ضررتان تمام می­شود، زیرا همه­ توان خود را برای کمک کردن به خود صرف کرده­ اید و حاضر نیستید این موضوع را بپذیرید.

برخورداری از حمایت دیگران به شما کمک می­کند که احساسات سرکوب شده­ خود را آزاد کنید. این حمایت شاید می­توانست احساس خشم را تسکین دهد و از خالی کردن آن بر  سردیگران جلوگیری کند. بنابراین متکی به خود بودن وقتی دارای تعادل است که دربرگیرنده­ خودحمایتی و حمایت اجتماعی باشد. در نتیجه، تعریف و توصیف از تاب­ آوری باید شامل طیف گسترده ­ای از واکنش­ها و منابع برای مقابله با سختی­ها باشد


برگرفته از کتاب تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ ، مایکل نینان
برگردان : دکتر محمدرضا مقدسی / دکتر مرضیه نزاکت الحسینی
انتشارات رشد