مطالب تاب آوری بخش دوم

مطالب تاب آوری

بمنظور دسترسی بهتر علاقه مندان به مطالب و ترجمه های منتشر شده با موضوع تاب آوری در سایت میگنا  بخش دوم  از این مجموعه هم منتشر میگردد دانش پژوهان و دانشجویان علاقه مند به مطالب و پژوهش های  تاب آوری میتوانند با کلیک برروی متن مطالب را ملاحظه فرمایند .


تاب آوری تحول آفرین / زهرا نیازاده
تاب آوری و ارج نهادن بر طرح کلان زندگی

راههایی بر ای افزایش تاب آوری در روزهای سخت / سارا حق بین
اگر قرار است بحران داشته باشم بهتر است بحران خوبی باشد/ عفت حیدری

راه های افزایش تاب‌آوری در کودکان حین و بعد از طلاق/ سارا حق بین
موسیقی ، تاب آوری و نیک زیستی / محمدرضا مقدسی

تاب آوری و فرسودگی شغلی پرستاران ، پیراپزشکان و پزشکان / عفت حیدری
قدردانی و افزایش تاب آوری / سارا حق بین

تاب آوری خانواده / مهسا عبدالهی
افزایش تاب آوری خانواده / سارا حق بین

اگر قرار است بحران داشته باشم بهتر است بحران خوبی باشد

تاب آوری ناشنوایان نیازمند فرآیندهای چندگانه است / محمدرضامقدسی
تاب آوری پزشکان ، پرستاران و پیرا پزشکان

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم/ سارا حق بین
ایجاد تاب آوری در برابر تروما / مهسا عبدالهی

داستان‌سُرایی، سلامت روان و افزایش تاب‌آوری / سارا حق بین
شش زمینه مرتبط با تاب آوری کودکان / محمدرضا مقدسی

مثبت بودن همیشه به معنای لبخند زدن و خوشحال به نظر رسیدن نیست/ سارا حق بین
تاب آوری کودکان با نیازهای ویژه از مسیر ورزش/شقایق هاشمی شکفته
تاب آوری پزشکان و پرستاران ، مسیر سپاسگزاری/عفت حیدری

تاب آوری بستر سلامت روانی مثبت است / نرگس زمانی
احساسات مثبتِ بیشتر نسبت به احساسات منفی، موجب توانایی و تاب آوری است

تاب آوری و روانشناسی مثبت گرا / محمدرضا مقدسی
نظریه تاب آوری شرم و شفقت به خود/ طاهره عزیزپور

فراز و فرود زندگی و افزایش تاب آوری / سارا حق بین
کوچینگ شناختی رفتاری ،انتخاب و دستیابی/ نرگس زمانی

تاب‌آوری عاطفی و روش‌های بهبود آن / سارا حق بین
تاب آوری پرستاران و پزشکان ، مسیر مهربانی وبخشش / عفت حیدری

تاب آوری پرستاران و پزشکان ، مسیر شفقت و مهربانی با خویش
تاب آوری پزشکان و پرستاران ، مسیر سپاسگزاری

تاب آوری اجتماعی ، توسعه و افزایش / سارا حق بین
تمرین هایی جهت ایجاد و افزایش تاب آوری، تمریناتی ساده برای بزرگسالان/ طاهره عزیزپور

کوچینگ شناختی رفتاری ، یادگیری مداوم یا موفقیت و شکست / نرگس زمانی
کوچینگ تاب آوری و پاسخ به پرسشی بنیادی / محمدرضامقدسی

افزایش تاب‌آوری در محل کار/ سارا حق بین
تاب آوری پزشکان و پرستاران ، شجاعت کامل نبودن/عفت حیدری

تاب آوری پزشکان و پرستاران ، مسیرکمال گرایی/عفت حیدری
کوچینگ شناختی رفتاری، از صدای منفعل به صدای فعال/ نرگس زمانی

چند بازی جهت افزایش تاب آوری برای کودکان دبستانی / طاهره عزیزپور
تاب آوری و عزت نفس در محیط کار/ مهسا عبدالهی

تاب آوری خانواده چیست ؟

تاب آوری خانواده مسیری است که در مواجهه با استرس ها و انطباق پذیری طی می شود که باید هم در زمان حال و هم در طول زمان مورد بررسی قرار گیرد.

تاب آوری خانواده ارکان، ابعاد، منابع و موانع خانواده در مواجه با مشکلات را مورد مطالعه قرار میدهد.

پاسخ مثبت خانواده را به مشکلات تاب آوری خانواده میگویند
این تعریف بر مبنای چند نکته مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد: ابتدا باید دانست که تاب آوری، ساختاری ثابت و یا برچسب نیست که بتوان آن را بر روی برخی خانواده ها اعمال کرد و روی برخی نه.

نکته اول: تاب آوری مسیری منحصر به فرد است که خانواده ها ممکن است در مواجهه با عامل استرس زا از آن عبور کنند.
نکته دوم: آن است که تاب آوری باید هم در زمان حال و هم در طول یک مدت زمان معین بررسی شود چرا که برخی عوامل ابتدا حمایت کننده و موثر واقع می شوند اما در طولانی مدت ممکن است خانواده را در معرض خطرقرار دهند.
نکته سوم: آن است که بدانیم شکل ظاهری تاب آوری با نحوه بررسی آن در شریط استرس زا با هم تفاوت دارند.

برای مثال انطباق پذیری مثبت با بحران کشاورزی و در پی آن از دست دادن شغل و درآمد احتمالا نیازمند مهارت والدین در حمایت از فرزندان است. به طور کل این تعریف اهمیت فاکتور های خطر و عوامل حمایتی را که در هر خانواده منحصر به خود است بیان میکند؛ در پاسخ به عامل استرس زا و به وجود آمدن مسیر های تاب آوری عناصر فردی و موقعیتی نقش اساسی ایفا می کنند.

تاب آوری خانواده از حفظ عملکردهای اصلی خانواده و توانایی ترمیم و بازسازی در صورت بروز سانحه و فراتر از آن از رشد و توسعه خانواده میگوید. در این روند ظرفیت های سه گانه جذب یا کنارآمدن، سازگاری یا انطباق و تغییر یا تحول در کنار مجموعه ای عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تربیتی و ژنتیکی مد نظر قرار میگیرد.

همچنین پژوهش در پایداری و توسعه خانواده وبهباشی اجتماعی و روانی در شرایط بحرانی و غیر از آن هم به تاب آوری خانواده مربوط است.

بر این اساس روابط زوجین با یکدیگر، فرزند پروری، مدیریت روابط در خانواده به مثابه یک سازمان و پژوهش در اتمسفر زناشویی، هیجانی و تربیتی در گسره تاب اوری خانواده موضوعیت یافته اند.

هنگامیکه از تاب آوری گفته میشود صحبت از ظرفیتی به میان می آید که همه خانواده در سراسر گیتی از آن برخوردار هستند با این حال چالش اصلی شیوه توسعه و تقویت آن کماکان هسته مرکزی مطالعات حوزه تاب آوری خانواده هاست.

اکولوژی انسانی، فرهنگ، دسترسی به منابع و زیر ساخت های آموزشی و بهداشتی، رفاه و برخورداری، تغذیه، ژنتیک و اپی ژنتیک، محیط زیست، معنویت و … عوامل پرشمار دیگری می تواند در مباحث پر دامنه تاب آوری خانواده مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین تغیییرات اقلیم، نیازهای ویژه، ناتوانی های جسمی و معلولیت، تصادفات، وقایع طبیعی، مهاجرت و جنگ، آوراگی و پناهندگی، بیماریهای سخت درمان و مرگ عزیزان و چگونگی مقابله خانواده ها با مسایلی از این دست همیشه از جایگاه خاصی در تاب آوری خانواده برخوردار بوده اند.

تاب آوری خانواده علاوه بر علوم سلامت از ظرفیت های روانشناسی، مشاوره،مددکاری،کوچینگ و منتورینگ به یقین برخوردار است.

منبع : میگنا

تاب آوری و آسیب پذیری کودکان

نشست آموزشی با محوریت تاب آوری و آسیب پذیری کودکان در روز شنبه ۹۸/۱۲/۳ در محل آمفی تیاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوچوانان واقع در پارک معلم برگزار خواهد شد . این دوره  به همت افق سلامت کرمانشاه و با حمایت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کرمانشاه  برگزار و ورود برای همگان رایگان خواهد بود .

بررسی تحليلی تاب آوري روانی ملی

تحقيق حاضر بر آن است تا با درنظرگرفتن خطرات و تهديدات مربوط به عناصر و ابعاد مختلف جنگ نرم، به بررسي و تحليل مفهومي روان شناختي با عنوان تاب آوري رواني ملي بپردازد.
روش: در تحقيق حاضر با استفاده از روش تحليل محتوا به بررسي تحليلي تعريف و ابعاد تعيين كننده تاب‏ آوري رواني ملي پرداخته شده است. لذا با نمونه‏ گيري از بين متون و تحقيق هاي انجام شده در حوزه روان شناسي اجتماعي كه به موضوعات سياسي و تاب آوري رواني ملي پرداخته‏ اند و بهره‏ گيري از ۵ كدگذار صاحب نظر در حوزه‏ هاي دفاعي و نظامي و روان شناختي به اين موضوع پرداخته است.
نتايج: نتايج حاصل، بيانگر تعريفي است براي سازه تاب آوري رواني ملي، به اين ترتيب: «تاب آوري رواني ملي، موضع و زماني است كه فرد در معرض يك مسئله يا مشكل كه در قالب صورت‏هاي مختلف جنگ نرم مطرح است، قرار گيرد، بتواند در سه سطح شناختي، عاطفي و رفتاري، بلافاصله يا بعد از گذشت مدت زماني، به سطح قبلي يا بالاتر از آن برسد و عملكرد مستقيم، غيرمستقيم، سلامت روان و جسماني او تحت تاثير قرار نگيرد».
بحث: تاب آوري رواني ملي سازه ‏اي است در حوزه روانشناسي اجتماعي كه مي‏كوشد عملكرد فرد را در مواجهه با ابعاد مختلف جنگ نرم مصون ساخته و او را در مواقع لزوم كه هدف تغيير باورها، فرهنگ و اعتقادات سياسي و فرهنگي و رفتاري است، مقاوم سازد تا بتواند عملكرد مثبت و مقاوم داشته و در كاركردهاي رواني و اجتماعي مورد تزلزل قرار نگيرد.

بررسي تحليلي تاب آوري رواني ملي

رابطه خودکارآمدی، استرس شغلی و تاب آوری معلمان با هوش هیجانی دانش آموزان شهر کرمانشاه

این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی دانش آموزان با خودکار آمدی ، تاب آوری و استرس شغلی معلمان صورت گرفت . جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان و معلمان مدارس شهرتان سرپل ذهاب هستند. تعداد ۷۷ معلم و ۳۲۸ دانش آموز  به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس شهرتان سرپل ذهاب انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

نتایج نشان داد که هوش هیجانی دانش آموزان با خودکارآمدی ، تاب آوری و استرس شغلی معلمان رابطه مستقیم و معنی دار دارد . به این معنی که هوش هیجانی بالای دانش آموزان، از طرفی باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شده و از طرف دیگر به دلایلی باعث افزایش استرس معلمان می شود . افزایش هوش هیجانی دانش آموزان می تواند باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری معلمان شود ولی بایستی به گونه ای تنظیم گردد که استرس شغلی معلمان از حدی فراتر نرود که توجه به این نکته می تواند در امر تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار باشد  .

رابطه خودکارآمدی، استرس شغلی و تاب آوری معلمان با هوش هیجانی دانش آموزان شهر کرمانشاه