آسیب پذیری ضعف نیست / نجمه عبادتی

اگر فردی دربرابررویدادهای ناگوار همیشه مقاوم بود ،دلیل بر این نیست که در برابر مصائب پیش رو نیز حتما تاب آور خواهد بود اگر بدانیم تاب آوری در مسئله ای قابل انتقال و تعمیم به سایر رویدادها و مسائل دیگر زندگی نیست

نجمه عبادتی مشاوره خانواده در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت از آغاز خلقت تا به امروز ،از گذشته دور تا آینده ی مجهول ، روزگار مملو از خوشی و ناخوشی ،سخت و آسان،غم و شادی بوده، هست و خواهد بود.
اینکه نیاکان ما در روزگاران دور،چگونه و با چه کیفیتی دربرابرحوادث طبیعی یا غم و مصیبت ُ بلا زیسته اند، در برابر جنگ ُ قحطی و سیل و زلزله بردبار بوده اند یا، بی تاب جامه دریده اند برما پوشیده است، گمان میرود آنانکه در مواجهه با ناملایمات، قدرت تاب آوری بالاتری داشته اند از کیفیت زندگی بهتر نیز برخوردار بوده اند.امروزه روانشناسان ومشاوران بر آن شدند تا با کوچینگ تاب آوری و ایجاد توانمندی در برای ارتقای سطح کیفیِ زندگی مراجعین، گامی موثر بردارند.
دراین مقاله ابتدا به تعریفی از تاب آوری میپردازیم و سپس با مفروضات آن آشنا میشوید.
مایکل نینان،روانشناس ،محقق و مولف انگلیسی میگوید:تاب آوری یعنی بکارگیریِ همه ی منابع روانی و معنوی و اجتماعی برای کنار آمدن سازگارانه با سختیها، هرقدر هم که طول بکشد و سر برآوردن از آنها به عنوان فردی قوی تر،داناتر و توانمندتر.
با توجه به تعریف بالا میتوان برداشت کرد که مدیریت افکار و رفتار در شرایط سختی یا بحرانی که تعادل زندگی را برهم خورده است،از مهمترین مفاهیم تاب آوری است.شرایط دشوار میتواند از چندساعت تا چندسال متغیر باشد.
 الگوی مشخصی برای زمان بهبودی افراد پس از یک رویداد ناگوار وجود ندارد .اما بیشتر افراد تمایل دارند که پس از اتمام  شرایط بحرانی سریعتر از حال روانی نامساعد خود رهایی یابند و به هر قیمتی به حالات روحی قبل از بحران خود برگردند، دراینصورت احتمال بروز اختلال هیجانی بیشتر میشود.
 تاب آوری به منزله ی ظرفیت نامحدود برای جذب و تحمل هر نوع سختی و مشکل نیست، بلکه نوعی سازگاری و انعطاف پذیری در برابر فشار روانی وسختی ها چه با عوامل بیرونی  (جنگ ،زلزله و ناامنی ..) و چه عوامل درونی ( بیکاری ،طلاق ، سو استفاده ی جنسی..)است.
میزان تاب اوری بستگی به نوع نگرش و نحوه ی پردازش ما در برابر رویدادها دارد و جالب است بدانید این مفهوم ویژگی ایستا و ثابتی ندارد. پس نمیتوان انتظار داشت اگر در سختی های گذشته قوی بوده اید ،الزاما اکنون نیز فردی مقاوم و تاب آور در برابر  ناخشنودیها هستید.
توانایی های فردی،میزان حمایت اطرافیان، سلامت جسمانی و روانی ، شدت و طول مدتِ موقعیت ناخوشایندی که با آن مواجه هستید بر میزان تاب آوری و زمان بهبودی تاثیر بسزایی دارد.
 همچنین بسته به اینکه شما چه وزنی به یک رویداد میدهید ، از نظر شما یک اتفاق چقدر بزرگ یاکوچک است، برچسب افراطی ِ سخت و مشقت آور استفاده میکنید یا به سادگی از کنار ماجرا میگذرید میتواند در تاب آوری موثر باشد. هرچه نگاه شما به رویداد موشکافانه تر و ذهنیت شما سختگیرتر  باشد میزان تاب آوری شما ضعیف تر خواهد شد.
معمولا درشرایط سخت احساس آسیب پذیر بودن و سر درگمی باهم به سراغمان میایند ، بهتر است در این مواقع با کمک دیگران راه حلی سازنده و مفید برای رهایی از موقعیت ناخوشایند پیدا کنید.
تاب آوری از طریق یافتن شجاعت ،تحمل کردن ناراحتی و پایداری به وجود می آید که هیگینز ان را “تقلای موثر”می نامد.
یکی از باورهای نادرست درباره ی تاب آوری این است که انسانها در برابر مشکلات مداوم و یا پی در پی آنچنان قوی میشوند که تحت هیچ شرایطی از پا نمی افتند؛ اما به واقع بشر هرقدر هم که قوی و پرطاقت باشد بازهم در برابر سختی های پیش رو آسیب پذیر و غیرقابل پیش بینی است و این آسیب پذیر بودن نشانه ی ضعیف بودن نیست.
 اگر فردی دربرابررویدادهای ناگوار همیشه مقاوم بود ،دلیل بر این نیست که در برابر مصائب پیش رو نیز حتما تاب آور خواهد بود اگر بدانیم تاب آوری در مسئله ای قابل انتقال و تعمیم به سایر رویدادها و مسائل دیگر زندگی نیست؛ بدنبال پیدا کردن راه حلی برای تاب اوری در پیشامدهای آینده میگردیم.
نکته ی قابل توجه اینست که برای تاب آور شدن بایستی به نگرش و ذهنیت جدید برسیم. ورود افکار منفی به ذهن ما اجتناب ناپذیر است اما کنترل خود و قبول کردن احساسات و رفتارهای ما که ناشی از نوع پردازش افکارمان است،نقش کلیدی و مهمی در میزان تاب آوری دارد.
بعضی مراجعان به اشتباه گمان میکنند تاب آوری یعنی درهرحال مثبت اندیش بودن و با یک خوش بینی غیر منطقی و افراطی با مسائل و چالشها روبرو شدن، در حالی که گاهی گزندها  حاصل یک امید ِ واهی و خوش بینی پوشالی هستند.
با کوچینگ تاب آوری کمک میکنیم تا فرد با ذهنیت جدید توانمندتر از قبل مصمم برای خروج از سردرگمی ها، تعارضات و چالشها ،بتواند در سخت ترین شرایط راهی برای آینده ی روشن بیابد یا بسازد.
روانشناسان و مشاوران در کوچینگ تاب آوری نه به دنبال القای شادی ِاجباری،نه تزریق اُمید واهی، و نه تحمیلِ تحمل کردن درد و رنج در سکوت به مراجع نیستند؛بلکه آنان میکوشند تا مراجع به دنبال مدیریت هیجان های منفی( که گاها نادیده گرفته میشود ) برآید و در نهایت با انعطاف پذیری فکری اقدام به عمل سازگارانه کند.

برگرفته شده از کتاب:
تاب اوری به منزله ی چارچوبی برای کوچینگ
انتشارات رشد

تاب آوری نوجوانان

برگرفته از کتاب روشهای نوین بهزیستی و تاب آوری جوانان

بیشتر روی صبوری و عدم قضاوت تمرکز کنید. بسیاری از نوجوانان در جهانی زندگی می­کنند که احساس می­کنند مورد قضاوت قرار می گیرند و دیگران با آنها صبور نیستند. در حقیقت آنها اغلب خود نیز صبور نبوده و نسبت به خود و دیگران قضاوت می­کنند . بنابراین لازم است کمی آموزش ببینند تا صبور باشند و قضاوت نکنند. یادگیری شامل صبور بودن و قضاوت نکردن طی تمرین تنفس و یوگا و مراقبه است . یادتان باشد که بعد از آموزش این استراتژی ها آنها را وادار کنید تا تجربیات و حس خود را بیان کنند.

 به گزارش میگنا بیشتر نوجوانان می­توانند فعالیتهای مراقبه و ذهن آگاهی مثل تنفس و مراقبه را برای چند دقیقه بدون توجه به سن خود تمرین کنند . بنابراین یک فرد ۱۵ ساله می­تواند به مدت ۱۵ دقیقه مراقبه را تمرین کند 
به تمرین ۱۵ دقیقه توجه کنید , برای نوجوان به ویژه آنان که مشکل توجه و تمرکز دارد ؛ سخت است که مدتی یک جا بنشیند ( جوانانی که دچار بیش فعالی یا اختلال توجه هستند ) اگر این پیام را بدهید که جوان باید مدت زمان مشخصی بنشیند, احتمالا باعث استرس او می شوید که یک بار دیگر باید به خواسته بزرگترها تن بدهد .
هر چه بیشتر خودتان مراقبه را تمرین کنید  بهتر می­توانید با واژه های مناسب به جوانان کمک کنید تا استراتژی های تنفس و یوگا و مراقبه را بیاموزند . بنابراین خیلی مهم است که شما خودتان مراقبه را تمرین کنید .

وقتی این نوع کار را چه خودتان و چه با جوانان انجام می­دهید ؛ هفت عامل مهم را که زیربنای مراقبه است را در نظر بگیرید: قضاوت نکردن , صبوری , اعتماد ؛ تقلا نکردن و پذیرش و رها کردن ( کابات – زین ؛ ۲۰۱۳ )

پیشنهاد می­کنیم که بیشتر روی صبوری و عدم قضاوت تمرکز کنید. بسیاری از جوانان در جهانی زندگی می­کنند که احساس می­کنند مورد قضاوت قرار می گیرند و دیگران با آنها صبور نیستند. در حقیقت آنها اغلب خود نیز صبور نبوده و نسبت به خود و دیگران قضاوت می­کنند . بنابراین لازم است کمی آموزش ببینند تا صبور باشند و قضاوت نکنند. یادگیری شامل صبور بودن و قضاوت نکردن طی تمرین تنفس و یوگا و مراقبه است . یادتان باشد که بعد از آموزش این استراتژی ها آنها را وادار کنید تا تجربیات  و حس خود را بیان کنند.

لطفا به نکات ذیل در مداخلات توجه کنید. خیلی اوقات تصور می­کنیم که برای فعالیت های مراقبه لازم است چشمان بسته شوند در حالی که ضرورتا اینطور نیست . در حقیقت در وضعیت های یوگا بهتر است چشمها باز باشند ، بجز قسمت پایانی و استراحت یوگا که در پایان جلسه یوگا قرار دارد . می توانیم به جوانان بگوییم بجای بستن چشمان خود می­توانند چشمان خود را نیم بسته کنند یا به جایی خیره شوند تا مغز برای استراحت فرصتی پیدا کند .
به علاوه معمول است که فرد باید برای مراقبه دراز بکشد اما ضروری نیست . در حقیقت در برخی از موارد نباید دراز کشید . برای مثال اگر از جوانانی که سابقه بحران فیزیکی و جنسی یا احساسی داشته اند ؛ بخواهید که دراز بکشند  عصبانی و ناراحت می شوند . بعضی ها هم راحت نیستند , اما نمی­توانند نه بگویند. بنابراین بهتر است جانب احتیاط را نگه داشته و به آنها پیشنهاد کنید که برای مراقبه و تنفس بنشینند.

تکنیک های تنفس
دم و بازدم تجربه طبیعی از زمان تولد ماست . تمرین تنفس برای کنترل بدن طبیعتا به دست نمی­ آید. یادگیری تنفس به شیوه های مورد بحث با این حقیقت پیچیده می­شود که دم و باز دم ملایم در دوران کودکی به دلیل تجارب استرس و اضطراب و غم و بحران و چالش های دیگر زندگی  قطع می­شود. به هر حال وقتی این استراتژی را بیاموزید , می­توانید برای از بین بردن استرس و اضطراب و غم و اندوه و حتی کنار آمدن با بحران از آن استفاده کنید.

نام فعالیت : تنفس اصولی
مدت زمان : ۱ تا ۵ دقیقه
هدف : به جوان یاد بدهید که چطور از تجربه تنفس برای آرامش استفاده کند.
سن ؛ جنسیت و بررسی های فرهنگی : از ۴ سالگی می تواند این استراتژی تنفس را آموخت و هیچ ملاحظه جنسیتی هم وجود ندارد. استفاده آسان از تنفس ربطی به ایمان و معنویت ندارد و ملاحظات فرهنگی نیز در کار نیست.
همه می­دانیم چطور نفس بکشیم چون این کار را از بدو تولد انجام داده ایم . می­توانید این مهارت را بخوبی به یاد بیاورید و آنرا برای شارژ و انرژی دادن به بدن و ذهن خود انجام دهید.

راهنمایی ها برای فعالیت:

  1. به آنها بگویید که می­خواهید راه تازه ایی برای انجام کار در هر ثانیه از روز در موقع بیداری و خواب بیاموزید و آن شیوه تنفس است. آنها باید به آرامی روی صندلی یا زمین بنشینند.
    به جوانان یاد آوری کنید که همه ما می­دانیم چطور نفس بکشیم و از بدو تولد چگونه آنرا انجام دهیم. به مرور زمان توضیح دهید که چطور ریتم تنفس ما عوض می­شود .می­توانیم با آگاهیذهن و بدن خود را قوی کنیم ( برای مثال بدون فشار دم و بازدم کنید)
  2. توضیح دهید که نباید با فشار نفس کشید . در عوض از دم و بازدمارام نفس بکشید و توضیح دهید که خیلی مهم است هروقت دچار تنگ نفس یا سرگیجه شد دست بردارند.
  3. حالا از نوجوان بخواهید که آرام دم و بازدم کنند . مراقب باشید که آنها چه کار می­کنند.
  4. از آنها سوال کنید وقتی خواستید نفس بکشند؛ چه حسی داشتند ( برای مثال وقتی من نفس می کشم ؛ سرگیجه می­گیرم . یا این عجیب ترین کاری است که تا به حال از من خواسته اند. یا احساس می­کنم عصبی شده ام )
  5. وقتی با آنها در مورد واکنش های آنها تا مرحله ۴ حرف می­زنید , به آنها توضیح دهید که هدفمند نفس بکشند ؛ آنها اغلب اشتباهی عمل می­کنند مثل وقتی می­خواهند شیرجه بروند ؛ نفس زیادی را نگه می دارند و شکم خود را سفت می­کنند . به آنها توضیح دهید که تنفس آرام با شیرجه زدن توی آب یا دویدن خیلی متفاوت است.

 حالا از جوانان بخواهید دوباره آرام دم و بازدم داشته باشند . چند بار تنفس آنها را چک کنید . اگر لازم شد با آنها تمرین کنید 
چکیده کردن سوالات : تنفس هدفمند چیست ؟ تفاوت بین تنفس موقع شیرجه و شنا و تنفس هدفمند چیست ؟ موقع امتحان یا قرار ملاقات یا مصاحبه شغلی چگونه نفس می کشید؟

این تمرین به درد چه کسانی می­خورد؟ این تمرین برای همه مناسب است . بهر حال مراقب کسانی که مبتلا به مشکلات تنفسی یا آسم هستند باشید.

نام فعالیت: تنفس شکمی
مدت زمان : ۳ – ۱۰ دقیقه

هدف: برای افزایش ظرفت تنفس و آن را به  بالا و پایین رفتن شکم ربط دهید. تنفس شکمی خودش فرایند ساده دم و بازدم و آنچه که در شکم موقع دم و بازدم صورت می­گیرد ،است.

سن ؛ جنسیت, ملاحظات فرهنگی : حتی یک کودک ۴ ساله هم می­تواند از این استراتژی استفاده کند و هیچ ملاحظات جنسیتی هم وجود ندارد. استفاده ساده از تنفس به هیچ ایمان و مذهبی ربط ندارد . و ملاحظات فرهنگی هم وجود ندارد.

سنجش خطر: اگر جوانان مشکلات تنفسی دارند؛ از آنها بخواهید که تجربیات خود را در این باره بگویند و مطمئن شوید که تنفس آگاهانه برای آنها مناسب است. در مورد استراتژی های تنفسی به عهده درمانگر یا مربی است که مراقب جوانان باشند که مبادا دچار تنگ نفس یا سرگیجه شوند.
این فعالیت را موقع نشستن یا دراز کشیدن می­توان انجام داد.در اینجا احتیاط می­کنیم و مراقب هستیم که به جوانانی که دچار بحران فیزیکی و احساسی هستند ؛ نگوییم که دراز بکشند. بعضی ها هم راحت نیستند و ترجیح می­دهند بنشینند اما قدرت نه گفتن را ندارند. خودتان پیشنهاد دهید که بنشینند.

برگرفته از کتاب روشهای نوین بهزیستی و تاب آوری جوانان
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.نشرورجاوند

سیستم های آموزشی تاب آور در زمان همه گیری کووید ۱۹

دولت، وزارتخانه ها و مدارس با چالش هایی برای برنامه ریزی آموزشی در زمانی بسیار نامطمئن مواجه هستند.

بعد از آشفتگی ها و مشکلات آموزشی به دلیل تعطیلی مدارس و قرنطینه کشورها کم کم و به تدریج محدودیت ها را بر می دارند، در حالی که مقیاس کلیدی مراقبتی به خصوص فاصله اجتماعی و فیزیکی را رعایت می کنند.

بسیاری از کشورها در اروپا و آسیای مرکزی تصمیم گرفته اند که مدارس را باز نکنند. گرچه ویروس همچنان دنیا را در می نوردد و هنوز واکسن ها در حال آزمایش اند، جوامع آماده می شوند که به یک دوره نرمال جدید عادت کنند.در حالی که آموزش به نسبت قبل بسیار متفاوت شده است. برخی از کشورها برای سناریوهای مختلفی در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی می کنند. بعضی از مدارس بازگشایی می شوند و بعضی دیگر همچنان آموزش از راه دور را انتخاب می کنند.

مدارس در حالی بازگشایی می شوند که نمی توانند شاگردان را به دلیل قوانین فاصله گذاری اجتماعی تمام وقت بپذیرند. تقویم های مدارس اصلاح می شود و معلم ها بصورت شیفتی در مدرسه حاضر می شوند، فعالیتهای آموزش از راه دور جبران برنامه های زمانی کاهش یافته در مدارس را می کنند.  برخی ازشاگردان چند ساعت و یا چند روز در هفته را در مدرسه به سر می برند و باقی هفته را از راه دور آموزش می بینند.

این در حالی است که احتمال دارد برخی از دانش آموزان، آموزش چهره به چهره ببینند و بر اساس سن و سطح آموزش و نیازهای یادگیری و یا شرایط خانوادگی و اجتماعی خود آموزش ببینند. برای مثال فرزاندن کادر درمان مانند پرستاران و پزشکان و یا کودکان محروم و یا در حاشیه ممکن است برای آموزش در مدرسه نسبت به سایر شاگردان اولویت داشته باشند.

برنامه ریزی در محیط کار کمّی نیست و با بسیاری از ناشناخته ها و کاستی های آموزشی می تواند در سالهای آتی روی شاگردان اثر گذار باشد و باعث استرس و اضطراب در میان کادر آموزشی، کودکان و خانواده ها شود.دنبال کردن اصول تصمیم گیری مهمتر از هر چیزی، پیش شرطی برای بهبود تاب آوری سیستم های آموزشی است.

در ادامه ملاحظاتی برای برنامه ریزی و ایجاد سیستم های آموزشی تاب آور در دوره همه گیری کوویید ۱۹، آمده است که تضمین می کند همه کودکان آموزش جامع و کیفی دریافت کنند.

همه گیری، محرکهای محرومیت اجتماعی را چند برابر کرده است. محرکهایی مانند خانواده هایی با در آمد کم، بیکاری، بیماری، سرمایه اجتماعی، مسکن،شبکه های محلی( محله های حمایتگر، حمل و نقل و …) و آموزش دستاوردهای آموزشی به طور عمده تحت تاثیر عواملی هستند که در چهار سطح کار می کنند:

-کودک و خانواده: جنسیت، قومیت، بهداشت، پویایی .
-مدرسه: منابع، عملکردهای آموزش،یادگیری، دستورالعمل ها،حمایت، دلسوزی .
-اجتماع: روابط مدرسه – جامعه
-مشارکت مقامات و جامعه محلی

فراهم آوردن آموزش بهتر به این معناست که رسیدگی به محرکهای محرومیت به عنوان یک الویت در تمام چهار سطح به طور همزمان مد نظر قرار گیرد.

فراهم آوردن آموزش بهتر نه تنها در مورد سهمیه اضافی برای کودکان در حاشیه است، بلکه در مورد تضمین آن است که تلاش های محلی و ملی بتواند از تغییر و تحول مدارس با تاکید بر دو جنبه حیاتی عمل کند. تغییر پداگوژیک با رشد برنامه جامع تر و منعطف تر و فرایندهای آموزشی که پاسخگوی نیازهای خاص هر کودک است. .تغییر دستورالعمل های مدرسه، ساختار و موسسات به طوری که رسیدگی و مراقبت و احترام و حمایت کل نگر هدف اصلی ماموریت ها و مدارس باشد.
ذینفعان آموزشی با توجه به این هدف می توانند به ماموریت و پنداره و هدف طولانی مدت خود وفادار بمانند. تمام کودکان نیز می توانند حقوق آموزش خود را تحقق بخشند و نیروهای بالقوه خود را به فعل در آورند.

سیاستگذاران آموزشی ممکن است نتوانند تصمیم گیری های سیاسی را در مقیاس های سلامت ملی و مقیاس های حمایتی کنترل کنند، اما می توانند روی آنچه می دانند و در حوزه کنترل آنهاست، تمرکز کنند. برای مثال شیوه های حمایتی دانش آموزان، کیفیت یادگیری و توزیع خدمات آموزشی جامع و مراقبتی و بهزیستی نیروی کار آموزشی


گرچه ذینفعان آموزشی همه ابزارها را برای مدیریت و یا مخاطب قرار دادن شرایط زندگی کودکان و خانواده های آنها را ندارند،اما از این قدرت برخوردارند که هر کودک در مدرسه مورد احترام و استقبال قرار گرفته به گونه ای مورد حمایت قرار گیرد که در فعالیتهای مدرسه شرکت کند و در محیطی مناسب آموزش ببیند. فراهم آوردن آموزش بهتر نیاز به دیدگاهی دارد که جامعه نیز در آن سهیم باشد. درحالی که مشارکت گسترده ذینفعان در تمام سطوح و مراحل چرخه برنامه ریزی جهت شکل دادن مداخلات حیاتی است و موافقت دیگران را نیز در زمان نبود قطعیت جلب می کند.


برگرفته از: کتاب ساخت سیستم های آموزشی تاب آور در زمان همه گیری کووید ۱۹٫
-محمدرضا مقدسی.عفت حیدری
– نشر سخنوران

راهنمای ایجاد و برنامه اقدام تاب آوری منتشر شد

کتاب تاب آوری، راهنمای ایجاد و برنامه اقدام منتشر شد .
مایکل آنگار صاحب کرسی پژوهشی در زمینه تاب آوری کودک، خانواده، و جامعه در دانشگاه دالهاوزی هالیفاکس کانادا است  و نامی شناخته شده در میان  نویسنده ها و محققین تاب اوری دنیا بشمار میآید .

وی بیش از ۲۵ سال پیرامون مفهوم “رشد مثبت تحت فشار” با تحقیق بر روی کودکان، جوانان و خانواده هایشان با زمینه‌های متفاوت در بیش از ۱۰ کشور فعالیت می کرده است.
مایکل آنگار بنیانگذار و مدیر مرکز تحقیقات تاب آوری و استاد مددکاری اجتماعی در دانشگاه دالهاوزی است؛ وی به عنوان درمانگر خانواده ه ومتخصص کار با کودکان محروم هستند مایکل آنگار ۱۴ کتاب تالیف کرده استکه به ۵ زبان دنیا ترجمه شده است کتاب تاب آوری، راهمای ایجاد و برنامه اقدام کتابی کاربردی در زمینه طراحی برنامه های عملیاتی برای توسعه و ایجاد تاب آوری است که که توسط محمدرضامقدسی و جواد طلسچی یکتا ترجمه و توسط انتشارات سخنوران با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۱۸۹ صفحه با قیمت ۵۵۰۰۰ تومان در چاپ اول روانه بازار کتاب گردیده است .

 

 

کتاب هنر برای تاب آوری منتشر شد

کتاب هنر برای تاب آوری منتشر شد

کتاب هنر برای تاب آوری با ترجمه محمدرضا مقدسی و شقایق هاشمی شکفته توسط انتشارات پروچستا در ۶۳ صفحه به همراه یک جدول چارچوب تاب آوری، به قیمت ۳۹،۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

این کتاب برای هنرمندان علاقه مند به تاب آوری توصیه میگردد. هنرمندان و مربیانی که در حوزه های مختلف هنری مشغول بکار هستند، تا نگاهی ویژه به تاب آوری کودکان و نوجوانان، هنرجویان و فعالیت هنری در توسعه تاب آوری داشته باشند.

در کتاب هنر برای تاب آوری تکنیک و ابزارهای مورد نیاز این فعالیت های هنری معرفی شده است که میتواند برای والدین، معلمین، مربیان هنر، درمانگران، مشاوران و مددکاران اجتماعی، اهالی مدرسه و مهدکودک، تسهیلگران، سازمانهای دولتی و غیردولتی که با کودکان کار میکنند مخصوصاً کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موثر باشد.

این مطلب را شقایق هاشمی شکفته به مجله اینترنتی مددکاران اجتماعی ایران گفت و در ادامه اظهار امیدواری کرد تکنیک های چندگانه ای معرفی شده در کتاب هنر برای تاب آوری منبع الهام و یا تلنگری باشد به خلاقیت تسهیلگران و مربیان تا در طراحی روشهایی متناسب با منابع و موانع خود بهتر عمل کنند هاشمی شکفته همچنین اضافه کرد:

با توجه اینکه کتاب هنر برای تاب آوری نخستین گام در این عرصه بشمار می آید در ابتدا به تعریفی از تاب آوری و توضیحاتی دراین مورد برای آندسته از نوآموزان که تازه با این مبحث آشنا شده اند وعلاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد تاب آوری و تاثیرات آن در زندگی هستند پرداخته شده است.

خوانندگان همچنین با قوانینی برای تسهیلگران، روشهای اعمال چارچوب تاب آوری در فعالیت های هنری، تکنیک های هنری برای هر کدام از مولفه های تاب آوری، توسعه تاب آوری از طریق هنرهای مشارکتی و چگونگی پیشبرد جلسات گروهی مطالبی است که در کتاب هنر برای تاب آوری آشنا می شوند.

کلام پایانی اینکه مترجمین کتاب امیدوار هستند که این کتاب ادبیات تحقیق و گسترش همکاری در فضاهای بین بخشی را برای هنرمندان و تسهیلگران تاب آوری موجب باشد.

Share

پروژه تاب آوری

کتاب پروژه بین المللی تاب آوری منتشر شد

پروژه بین‌المللی تاب آوری(IRP) از روشهای متنوعی در تحقیق و پژوهش برای بررسی ابعاد زندگی کودکان و نوجوانان استفاده کرده است که به آنها در مقابله با بسیاری از چالش‌های پیشروی کمک کرده است. این پروژه جهانی به چگونگی کنار آمدن جوانان از دیدگاه سایرین در جوامع مورد مطالعه در سراسر گیتی می‌پردازد. پروژه بین المللی تاب آوری با پژوهشگران و سازمانهای جامعه‌محور در قاره های پنجگانه و بیش از ۲۵ جامعه محلی همکاری کرده است . گزارش اصلی این پروژه بر اساس کار با کودکان و نوجوانان در یازده کشور در پنج قاره جهان و اولین مجریان آن است.

رهبری و طراحی این پروژه با دکتر مایکل آنگار استاد دانشکده مددکاری اجتماعی در دانشگاه دالهاوزی کانادا بوده است این پروژه در سال ۲۰۰۲ تدوین و اجراء شده است نام آورانی  ازپژوهشگران، پزشکان، متخصصان سیاستگذاری، مدیران ارشد، فعالان مدنی و حامیان کودک در این پروژه مشارکت داشته اند بافتار و ساختار جهانگیر پروژه بین المللی تاب آوری فرصت بی مانندی را برای تنوع وتفاوتهای فرهنگی، هم از لحاظ روش شناختی متشکل از مددکاران اجتماعی، روانپزشکان، داده پردازان و تحلیلگران، متخصصین سلامت، روانشناسی، انسانشناسی، آموزش، پزشکی و اپیدمیولوژی تدارک و هم از این جهت این پروژه بین المللی تاب آوری  را ازجایگاه خاصی برخوردار ساخته است علاوه بردکتر مایکل آنگاراز دانشکده مددکاری اجتماعی، دانشگاه دالهاوزی که رهبری و چهره اصلی این اقدام جهانی بشمار می آید دکتر لیندا لیبنبرگ هم از دانشکده مددکاری اجتماعی، دانشگاه دالهاوزی کانادا بعنوان مدیر پروژه بین المللی تاب آوری مسئولیت داشته است.

کتاب پروژه بین المللی تاب آوری باترجمه محمدرضامقدسی و جواد طلسچی یکتا توسط انتشارات سخنوران در ۹۸ صفحه و به قیمت ۳۲۰۰۰ در اختیار علاقه مندان قرارگرفت.

پزشک تاب آور (راهنمای مدیریت استرس برای پزشکان و پیراپزشکان)

حرفه پزشکی در واقع مسابقه دو استقامت (ماراتن) است. سال های سال گوش به زنگ بودن و فشارهای کاری ظاهرا بی پایان ممکن است روی سلامتی  پزشکان  اثر بگذارد.  کتاب حاضر برای کسانی به رشته تحریر درآمده است که برای دستیابی به تعادل و نوعی معیار شادکامی میان عوامل  استرس زا، که به نظر می رسد سال به سال رو به افزایش است، تلاش می کنند.

بسیاری از مباحثی که با شما در میان می گذارم، نتیجه رنج هایی است که به اشتباه برای یافتن خوشبختی در جاهایی کشیده ام. دیدگاه هایی که با شما به اشتراک گذاشته ام، حاصل بررسی هایم درباره  تاب آوری و مدیریت  استرس  است. این  کتاب هدیه من به همه کسانی است که در زندگی روزمره در تلاش برای یافتن تعادل در شگفت انگیزترین حرفه ها هستند. اینک زمان بازیابی زندگی و رهایی از اعماق ناامیدی و … است

کتاب پزشک تاب آور راهنمای مدیریت استرس برای پزشکان و پیراپزشکان با ترجمه محمدرضامقدسی و عفت حیدری و توسط انتشارات رشد در شمارگان ۱۰۰۰ در ۱۴۸ صفحه و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرارگرفته است .

کتاب تاب آوری،اقدام در کوچینگ منتشر شد

دکتر کارول پمبرتون با تجربه ای بیش از ۳۰ سال در زمینه کوچینگ، نویسنده این کتاب است ایشان توانسته است در توسعه و ترویج این حرفه موثر و مفید باشد و بسیاری از مراجعان دکتر پمبرتون توانسته ­اند با استفاده از تجارب او مهارت کوچ کردن دیگران را کسب کنند.
دکترکارول پمبرتون دکتری تخصصی خود را در زمینه تاب آوری کسب کرده است و این مهارت در کنار تبحر او در حوزه­ ی کوچینگ حرفه ­ای و کوچینگ اجرایی او را تبدیل به فردی متخصص در زمینه ­ی کوچینگ تاب­ آوری نموده است. کارول کوچ رسمی فدراسیون بین­ المللی کوچینگ، عضو رسمی موسسه ­ی ارشد توسعه و منابع انسانی انگلستان، و استاد مدعو دانشگاه آلستر در ایرلند است.دوره­ های دکتر پمبرتون در زمینه­ ی کوچینگ بسیار شناخته شده و مورد تایید شناخته ­شده ­ترین موسسات بین­ المللی در زمینه ­ی مدیریت می­باشند.
کتاب تاب آوری، اقدام در کوچینگ در ده فصل راجع به این موضوعات مطالبی مفید ارایه میکند:
تاب آوری چیست؟
تاب آوری خودرا بسنجید
روایت فقدان تاب آوری
کوچ کردن روایت
درمان شناختی رفتاری و تاب آوری
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و تاب آوری
ذهن آگاهی و تاب آوری
کوچینگ راه حل محور و تاب آوری
روانشناسی مثبتگرا و تاب آوری
کوچینگ و تاب آوری شغلی

این کتاب با ترجمه محمدرضا مقدسی و مرضیه نزاکت الحسینی در ۲۴۰ صفحه و توسط انتشارات پروچستا منتشر و به قیمت ۴۱۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان گرفته است.

 

کتاب تاب آوری و فرزندپروری ، فصل دومی برای تمام فصول

کتاب تاب آوری و فرزندپروری ، فصل دومی برای تمام فصول با ترجمه محمدرضا مقدسی و فاطمه رمضانی وبا ویراستاری طیبه سرلک در ۸۰ صفحه توسط نشر پروچستا در کتابخانه ملی ایران ثبت و انشااله بزودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .

در این کتاب از تاب آوری  بعنوان فرایندی  آموزشی که در برگیرنده سازگاریهای مثبت در شرایط دشوار و رشد در شرایط ناگوار با تکیه بر تجربیات و مشاهدات صحبت شده است . این امر بدین معناست که می توان این خصیصه را ایجاد کرده و پرورش داد. بدیهی است که پرورش این دیدگاه از کودکی اثربخش تر بوده و سبب ایجاد منابع حمایتی قوی تر و پایدارتر در فرد می شود.  در کتاب تاب آوری و فرزند پروری با تعاریف متعدد تاب آوری و مصیبت وهم چنین  ابعاد و جنبه های های مختلف آن آشنا خواهید شد. پس از آن، جایگاه تاب آوری و مفاهیم موجود در تاب آوری کودکان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تمامی مطالب عنوان شده در این کتاب با تکیه بر پژوهش های انجام شده در حیطه تاب آوری کودکان می باشد. در ادامه، شواهد تجربی در زمینه تاب آوری کودکان و نوجوانان ذکر شده که این شواهد در سه سطح فردی و درونی، خانوادگی و محیطی، تاب آوری کودکان و نوجوانان را بررسی می نماید. همچنین در این کتاب در زمینه تاب آوری والدین صحبت می شود و بر نقش حیاتی والدین در شکل گیری و تقویت تاب آوری در کودکان و نوجوانان تأکید شده است. علاوه بر این عواملی را که در فرایند تأثیرگذاری والدین بر تاب آوری کودکان و نوجوانان نقش ایفا می کند، مطرح شده است. در انتها، ارزیابی نقادانه ای از تاب آوری ارائه شده که به بررسی نقاط قوت و ضعف رویکرد تاب آوری اشاره کرده است. این کتاب راهنمای مناسبی در زمینه تاب آوری کودکان در حیطه پژوهش، سیاست گزاری و عمل باشد.

این کتاب  بعنوان یک پژوهشنامه کاربردی به والدین ، معلمان و مربیان ، مشاوران و روانشناسان ، مددکاران اجتماعی و کنشگران عرصه های تربیتی و سازمانهای متولی در حوزه کودک و نوجوان  وتمامی پژوهشگران حوزه های علوم رفتاری ، اجتماعی و انسانی توصیه میگردد.

کتاب تاب آوری،مدیریت خویشتن

کتاب تاب آوری ،مدیریت خویشتن با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در چاپ اول و در۵۲ صفحه توسط انتشارات ورجاوند منتشرو دراختیار علاقه مندان قرار گرفت.

کتاب کار تاب آوری

این پست بعدا تکمیل خواهد شد 

کتاب تاب آوری

 

کتاب روش های نوین تاب آوری و به زیستی جوانان
نویسندگان نیکول نیکتورا؛ جولی آن لیزر – ماریا
مترجمان : محمد رضا مقدسی؛ عفت حیدری
قسمت: ۲۳۵۰۰ تومان
انتشارات ورجاوند
نوجوانان می توانند جالبترین و دقیقترین و در عین حال مشکل ترین و کسل کننده ترین و شرورترین افراد باشند. آنها می توانند به چشم بر هم زدنی بین این حالات و رفتار در نوسان باشند. بسیاری از شکل های سنتی مداخلات درمانی در سطح گسترده ای در جوانان مورد استفاده قرار می گیرند. بهرحال این مداخلات به مذاق جوانان خوش نمی آید و اغلب نتایج غیر منتظره ای می گیرند.

هدف این کتاب برطرف کردن این نگرانی  با بررسی استراتژی های خلاقانه و تکنیکها و مداخلات شواهدمحور و مقابله با بسیاری از مداخلات درمانی که از دیدگاه های معیوب منشا می گیرند و تمرکز بر مداخلات توانمندمحور و بهبود بهزیستی و تاب آوری جوانان است

کتاب روش های نوین تاب آوری و بهزیستی برتماس بی واسطه و مستقیم با حیوانات مزرعه و پرورش گل و گیاه و زراعت  بعنوان یک روش تربیتی و مداخله درمانی تاکید و از این رو میتواند بعنوان درسگفتار در مدارس طبیعت مورد توجه باشد .

 

 

 

مزایای تاب آوری

نویسندگان کتاب : ریچارد اس سیترین؛ آلان ویس
مترجمان : محمد رضا مقدسی؛ عفت حیدری
قیمت کتاب: ۲۵۰۰۰ تومان
انتشارات ورجاوند

تاب آوری این حقیقت را می پذیرد که نمی توانیم مانع از رخ دادن شداید و چالش ها شویم؛ اما می توانیم استراتژی هایی را توسعه دهیم که به وسیله آنها از چالش ها و شداید درس هم بگیریم و قربانی آنها نشویم.
کتاب مزایای تاب آوری ایده های خود را از علوم نروسایکولوژی؛ آموزش، هنر، ورزش و تفکر مثبت گرفته و آنها را به شکل استراتژی های موثر برای افراد و سازمانهایی در می آورد که با چالش های موجود در محل کار خود دست و پنجه نرم می کنند. کتاب مزایای تاب آوری به شما نشان می دهد که چطور می توانید بهتر با چالش ها کنار بیایید و آنها را پشت سر بگذارید و نهایتاً استراتژی هایی را بیاموزید تا شما را برای موفقیت آماده کنند.

 

تاب آوری کودکان

معرفی کتاب تاب آوری کودکان، راهکارهای توسعه از طریق ادبیات

مولف: ماری همفری

تصویرگران: تائیا مورلی و مگان مونتاگ کش
مترجمان: عفت حیدری، محمدرضا مقدسی، بهناز کازرونی زند

به راستی تاب آوری به چه معناست؟ تاب آوری یک فرایند پویاست که شامل سازگاری مثبت در شرایط ناگوار می باشد. هنگامی که تاب آوری را به عنوان یک پدیده یا فرایند در نظر بگیریم به این معناست که اثرات محافظتی به گونه ای متفاوت (از شرایطی به شرایط دیگر) و به طور موقت (در کل یک موقعیت و در طول عمر فرد) متفاوت خواهد بود. همچنین فرایند در نظر گرفتن تاب آوری (در مقابل صفت شخصیتی) سبب می شود تا بتوانیم برای ایجاد یا پرورش آن اقداماتی به عمل آوریم. آموزش تاب آوری گامی در جهت جنبش پرورش شخصیت است. راهکارهای متفاوتی برای برای ارتقاء تاب آوری در کودکان وجود دارد که یکی از آنها را می توان ادبیات کودکان نام برد. کتاب حاضر نیز مجموعه داستان هایی را به منظور پرورش تاب آوری در کودکان گرد آورده است. دو بخش اول کتاب شامل نمونه داستان ها برای کودکان سنین مختلف و بخش سوم را برنامه ای تحت عنوان المپیک چالش خواندن تشکیل می دهد. این کتاب شامل ۲۰ درس با استفاده از دو کتاب مصور و دو رمان متوسط برای هر یک از پنج مهارت مقابله ای است.
در این کتاب نقاط قوت شخصی (مهارت های مقابله ای) مرتبط با تاب آوری از طریق بسیاری از نمونه شخصیت ها و کارهای آنها در طیف گسترده ای از داستان های کودکان نشان داده شده است. کودکان می توانند با شخصیت هر داستان همانندسازی کنند و او را به عنوان الگوی نقش قرار دهند. نقاط قوت شخصی شامل:
۱) کار کردن بر روی یک استعداد
۲) پیدا کردن یک قهرمان
۳) درون نگری
۴) نجات خود
۵) کمک به دیگران
در هر یک از داستان ها کودکان باید بررسی کنند که شخصیت اصلی داستان از کدام یک از این ویژگی ها استفاده کرده است.
هم چنین، هر داستان شامل “جعبه ابزاری از مهارت های تاب آوری است”. این جعبه شامل سه بخش (او چه می داند، چه دارد و چکاری از دستش بر می آید) می باشد که برای هر کدام از این سه به تفکیک، کودک باید ویژگی ها و واکنش خود را ذکر کند. این جعبه ابزار به عنوان یک نظم دهنده و سازمان دهنده برای تحلیل نقاط قوت و استراتژی های اصلی شخصیت عمل می کند.

 

جادوی رایج

کتاب جادوی رایج از جمله آثارشاخص دکتر ماستن است که در سال ۲۰۱۴ منتشرشده است. وبزودی  توسط انتشارات ورجاوند با ترجمه محمدرضامقدسی ، عفت حیدری و هما نیابتی منتشر ودر دسترس علاقه مندان خواهد گرفت .این کتاب برای تمامی متخصصین حوزه ی روانشناسی، روانپزشکی، مددکاری اجتماعی، آموزش، جامعه شناسی، پرستاری، و متخصصین اطفال، سلامت عمومی و هم چنین فعالان عرصه پیشگیری توصیه شده است .

تاب آوری از الزامات رشد است ودر زمانهای آشفتگی مفهومی ارزشمند،تاب آوری یک قدرت شگرف است ، یک رویکرد بینظیر در جامعه انسانی و یک جادوی ماندگار در عصر پر تنش و نادخ امروز . خانم دکتر پروفسور آن ماستن از پیشتازان و بزرگان تاب آوری دنیا پیشرفت مان را در دانش با این قرائت جدید هدایت می کند . تعامل تاثیرات عصب شناسی ، روانشناسی ، خانوادگی ، اجتماعی و فرهنگی در طول زمان باعث افزایش توانایی کودکان وبزرگسالان برای ادامه حیات و رشد به نحوی قوی در چالش ها می شود . خواندن این کتاب برای محققان ، دانش جویان ، متخصصان حوزه سلامت روان که در تلاش برای درک ترویج سازگاری مثبت در وضعیت آسیب زا و محیط های پر تنش هستند ، ضروری است .