مدل یابی علّی تاب آوری آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

تاب­ آوری آموزشی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج آموزشی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل تاب­ آوری آموزشی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.

روش­ ها : روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. نمونه مطالعه را ۴۳۳ دانشجوی کارشناسی تشکیل می‌دادند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده مرحله­ای و از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. پرسشنامه­ های جهت­گیری مذهبی، خوش­بینی آموزشی، درگیری آموزشی و تاب­ آوری آموزشی توسط شرکت‌کنندگان تکمیل گردید.

داده‌ها به ­وسیله تحلیل معادلات ساختاری با نرم ‌افزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته ­ها: نتایج نشان داد که مدل اولیه از برازش مطلوبی برخوردار است. در این مطالعه همه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بجز مسیر مستقیم جهت­گیری مذهبی بر درگیری آموزشی، معنادار بودند.

نتیجه­ گیری: بنابراین، در تدوین برنامه­ های آموزشی جهت بررسی وضعیت  تاب آوری آموزشی بهتر است که جهت­گیری مذهبی، درگیری آموزشی و خوش­بینی آموزشی مورد اهداف بررسی قرار بگیرند.

مدل یابی علّی تاب آوری آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان