
اثربخشی آموزش معکوس بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان
هدف این پژوهش، تبیین اثربخشی آموزش معکوس بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر پایه یازدهم در درس انسان و محیطزیست در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود.
این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی است.
هدف این پژوهش، تبیین اثربخشی آموزش معکوس بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر پایه یازدهم در درس انسان و محیطزیست در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود.
این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و از نظر هدف کاربردی است.
کارگاه تاب آوری ویژه روانشناسان و مشاوران ناحیه دو آموزش وپرورش کرمانشاه برگزار شد
مدرسه و معلم میتوانند برای تاب آوری از طریق ایجاد دانش شناختی و آگاهی برای همه کودکان ظرفیت ایجاد کنند
ایجاد تاب آوری در مدارس ، ایجاد روابط ، مدارس توان آن را دارند که تاب آوری را ایجاد و توسعه دهند واحدهای آموزشی و مدارس بیشتر از هرنهاد دیگری اهمیت سلامت روانی و بهباشی دانش آموزان را در توسعه توان اجتماعی وموفقیت های تحصیلی و رفتاری درک می کنند.
تابآوری در مدارس اثر «بام ماراس»، ترجمه «محمدرضا مقدسی» و «عفت حیدری» که دستورالعملهایی برای تابآوری در مدارس، کودکان و خانوادههاست
تعریف تاب آوری تحصیلی
تاب آوری تحصیلی به معنای دستیابی دانش آموزان به نتایج آموزشی خوب با وجود شرایط نامساعد و چالش ها از طریق تغییر رفتارهای موجود یا ایجاد رفتارهای جدید، مانند نظم، تمرین یا برنامه ریزی می باشد.
مدارس بعد از خانواده ها، محتمل ترین محل برای دانش آموزان هستند تا آنها شرایطی را تجربه کنند که تاب آوری در آنان تقویت شود. گرچه مدارس قدرت ایجاد تاب آوری را دارند، اما باید کارهای بیشتری انجام داد تا تضمین کرد که برای همه دانش آموزان چنین اتفاقی خواهد افتاد.
آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت پنجم “نان هندرسون” گردآوری و ترجمه: جواد طلسچی یکتا مددکار اجتماعی و عضو تیم تخصصی تاب آوری خانواده در انجمن ازدواج و خانواده کشور نان هندرسون، دارای مدرک کارشناسی ارشد مددکاری، سخنران و مشاور ملی و بین المللی در زمینه پرورش تاب آوری
آسیه نیک اختر معلم بوشهری موفق به کشب مقام اول ششمین جشنواره الگوی برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی پایه هفتم شد. نیک اختر با ارائه فیلم تدریس خود با موضوع تاب آوری در این جشنواره شرکت کرده بود.
کودکان و نوجوانان امروز، شهروندان جهانی، عاملان قدرتمند تغییر و نسل آیندهی مراقبین، دانشمندان و پزشکان جهان ما هستند. هر بحران، فرصتی است برای کمک به کودکان و نوجوانان برای یادگیری، تمرین مهربانی و شفقت، و افزایش تابآوری و در نهایت، ساختن جامعهای امنتر و دلسوزتر. داشتن اطلاعات درست درباره
گواهی شرکت دراین کارگاه آموزشی توسط دبیرعلمی کنگره با لوگو ونشان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی ، سازمان نظام روانشناسی جمهوری اسلامی ایران و انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران صادر خواهد شد..تعلیم و تربیت بصورت عام و مدرسه ها بصورت خاص میتوانند مهمترین مراکز آموزش
کارگاه تاب آوری در نخستین کنگره ملی روانشناسی مثبت دانشگاه شهید بهشتی کارگاه های ۸ ساعته در دو بخش ۴ ساعته تعریف و در جدول به رنگ آبی نمایش داده شده اند.
بررسی برخی از پیشایندها و پیامدهای مهم تابآوری معلّمان نشان داد مسیرهای بین راهبردهای مقابله ای، انگیزش درونی-بیرونی، تنظیم هیجانی، عملکرد خانواده و هوش معنوی با تاب آوری معنی دار می باشد
تاب آوری و همدلی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری، کمتر و در نارسایی هیجانی بیشتر از دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری بود
نتایج نشان داد بین تابآوری والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، بیشفعالی و رفتار مقابلهای دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود داشت.