تاب آوری و توانایی کودکان

تاب آوری کودکان پدیده و دستآوردی است که به دنیای دورنی و محیط پیرامونی و عوامل بیرونی آنها مرتبط است دنیای امروز مملو از انواع چالشها و ناملایمات و پستی بلندی های فراوان است که هر کدام می تواند در زندگی انسان تبدیل به مانع ، معضل و عاملی جهت استرس و تشنج باشد با این حال ما میتوانیم از لابلای این همه سختی تعادل و ثبات را ولو به صورت نسبی بر زندگی خود حاکم کنیم .
به عقیده برونفن برنر هر یک از این سیستم ها بر رشد کودک تأثیر می گذارند. نظریه سیستم های شناختی برونفن برنر شامل چهار سیستم می باشد:
۱-میکروسیستم: ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر
۲- مزوسیستم: شامل روابط خانواده ها با همکدیگر
۳- اگزوسیستم: شامل روابط درون محیطی  بمانند مدرسه که به طور مستقیم در کودک تأثیر می گذارد.
۴- ماکروسیستم: شامل  ارتباطات اعضای کل جامعه و نهادها و موسسات

نکته جالب این است که یادآور شویم این سیستمها در تعامل با یکدیگر موثر واقع میشوند به عبارت دیگر کودکان علاوه بر اینکه محصول محیط هستند خود نیز پدید آورنده محیط هم هستند .

باید از کودکان و خدمان سوال کنیم آیا این تجربیات از من انسانی بهتر میسازد ؟ قوی تر می شوم ؟ قطعا در وحله اول این نابسامانی ها به من یادآور میشوند که چگونه باید با موقعیتهای دشوار کنار بیایم و بسیار جای خوشحالی است که خانواده،دوستان و منابعی دارم که در این مواقع چالش بر انگیز به کمک من می آیند .

آنچه که قدرت و توانایی مرا در برابر چالشها نمایان میکند ؛ ابزار ،افراد و  مهارتهایی است که می توانم به کمک  آنها مسیر درست را در صحت و سلامتی انتخاب کنم و با آرامش و به دور از آشفتگی و تنش زندگی کنم .
تاب آوری توانای ویژه و هوشمندی خاصی را در جذب و بکارگیری از امکانات پیرامونی بکار میگیرد
ممکن است ما در مواجهه با چالش های مختلف بصورتی کاملا واقعی تنها باشیم  در واقع اغلب اوقات  این من (تنها) هستم که باید با آن مبارزه کنم ، ندای درونی من نهیب می زند که این من هستم که باید از این چالش با موفقیت عبور کنم و یا حتی این من هستم که شاید نتوانم از این مسیر عبور کنم .
اما این شک و تردید ، موفقیت و مبارزه و هر نوع احساس مثبتی که در درون من وجود دارد نیاز به حمایت و پشتیبانی برای به فعل در آمدن دارد این ویژگی ها گاهی به شکل نهادینه در وجود شخص “ساخته شده “هستند
گاهی هم میتوان آنها را  افراد ” خود ساخته ” نامید
در توسعه تاب آوری با دو فاکتور مهم و اساسی رو به رو هستیم که عبارتند از عوامل درونی و بیرونی  که تاب آوری وظیفه حمایت از آنها را درشرایط استرس زا به عهده دارد  با این حال در پرورش تاب آوری به ویژه تاب آوری کودکان و نوجوانان ما از یک مدل ( بیو اکولوژیکی ) برای تحقیق و اقدام در آموزش استفاده می کنیم.
بر همگان روشن است بر اساس مدل زیست بوم شناخت ،کودکان در لابیرنت و سیستم های پیچیده ای  با هم مرتبط و در هم تنیده تاب آوری را تجربه می کنند .
موثرترین ها نزذیکترین ها هستند و این بمعنای موثر نبودن دیگران نیست نزدیکترین افراد به یک کودک پدر و مادر ،  گروه همسال و دیگرانی هستند که با آنها رابطه مستقیم دارند و این تاثیرات بر حسب کارکرد و  نقش هایی که آن افراد دارند متفاوت است  البته این افراد تاثیرات مختلف و  گاهی متناقضی را ایجاد می کنند .
به عنوان مثال محل کار والدین ، خانواده در سطح گسترده تر ، جامعه مذهبی ، سیستم های حمایتی،  معلمان در مدرسه و خانه که خود این زمینه های تاثیر بنابه سطح طبقاتی از نظر اقتصادی، فرهنگی ، تحصیلی، اجتماعی سیاسی و ……. کاملا متفاوت می‌شود ‌.
تحقیقات صورت گرفته درباره تاب آوری تأثیر تک تک این عوامل بر همدیگر و در نهایت تأثیر این عوامل در زندگی کودک آن هم در اوایل دوران کودکی را نشان مورد تاکید قرار داده است .
به عنوان مثال تحقیقات ،حاکی از این موضوع است که زندگی در محیطی با درآمد پایین یا در محله هایی که با جرم و جنایت بالا دست و پنجه نرم می‌کنند تاثیرات نامطلوبی بر روی خانواده ها می گذارد . افزایش تعارضات خانوادگی ،ایجاد مشکل در سلامت روانی والدین ، مشکلات سوء مصرف مواد ، تضاد نسل ها و  افزایش ناهمگونی شدید  در رابطه ولد فرزندی و دشواری نداشتن تعاملاتی که منجر به حل و فصل چالش های ایجاد شده هم ؛ از تاثیرات این عوامل هستند .
پرورش تاب آوری کودکان به عنوان بهترین پیش بینی کننده سلامت و توانایی ویژه حل مسایل در زیست اجتماعی و روانی به عنوان برگی برنده در کفایت و توانش اجتماعی آنها بغایت دارای اهمیت است
لذا والدین ، معلمان ،مراقبان ،مربیان و تمام کنشگران عرصه کودک و کودکی که عهده دار حمایت موثر و مثبت از کودکان هستند به شکل قاطع و تاثیر گذار باید در جهت افزایش تاب آوری به کودکان با برنامه و عملکردی واحد ویکسان و همسو اقدام کنند و تلاش و کوشش خود رابه عمل آورند تا محیط زندگی فرزندان ایران عزیزمان پایدار و پویا و در امنیت و آسایش باشد چه بسا کودکان ما در آینده زندگی بهتر ،جامعه ای بهتر ،و در نهایت دنیای بهتری را رقم بزنند که تنها سرمایه بشریت برای رسیدن به تعالی و توسعه و پیشرفت برحورداری و پرورش منابع و  نیروی انسانی است تاب آوری کودکان از این رو اهمیت مضاعف دارد

تاب آوری و نهاد علم

محمدرضا مقدسی در یادداشتی برای میگنا نوشت همه ما همواره خواستار فاصله گرفتن و دوری جستن از چالشهای زندگی هستیم .برخی افراد قادر به انجام اینکار هستند ،اما برخی دیگر به ویژه کودکان دست وپنجه نرم کردن با مشکلات برایشان سخت است سوال بنیادی این است چه چیزی باعث این تفاوت عملکرد هاست ؟

این موضوع سالهاست مورد توجه پژوهشگران حوزه تاب آوری بوده است و این توجهات ومطالعات دستاوردهایی نیز بهمراه داشته است در اینجا به ابزارهای پنجگانه ای در تاب آوری کودکان مورد اشاره خواهیم کرد که به یقین این ابزارهای پنجگانه تاب آوری برای تاب آوری کودکان مبتنی بر علم و یافته های دانشگاهی است

۱-روابط :
 تاب آوری ریشه در ارتباطات دارد روابطی مبتنی بر همدلی ؛ حمایت ، توجه ومهربانی میتواند موجبات توسعه تاب آوری کودکان باشد  وجود یک فرد مهربان ، دلسوز و حامی در زندگی کودکان بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانن را حل میکند  این بمعنای داشتن روابط متعدد و پرشمار اجتماعی و داشتن دوستان زیاد نیست و حجم بالایی از ارتباطات را مد نظر ندارد.
بلکه حضور و همراهی کسی است که بتوان در هنگام  پیش آمدن مساله یا مشکلی از حمایت و مشورت و او برخوردار بود این چنین رابطه ای در تاب آوری کودکان بسیار دارای اهمیت است
۲-  قدرت مدیریت ، کنترل و نفوذ
اینکه کودکان احساس کنند همه صحنه زندگی شان از کنترل و مدیریت ایشان خارج است و بر هیچ بخشی از زندگی خود توانایی اعمال سلیقه و مدیریت ندارند احساس ناخوشایندی است این موضوع حتی برای بزرگسالان هم میتواند آزار دهنده باشد احساس کاهش نفوذ و کنترل  حتی میتواند موجب اضطراب باشد.

 تسهیلگران تاب آوری و مربیان کودک میدانند تقویت احساس خودکار آمدی در رشد و تحول مثبت کودکان تا چه اندازه میتواند در توانایی و تاب آوری موثر باشد کودکان در روند توسعه تاب آوری یاد میگیرند برای تغییر بخشهای قابل تغییر زندگی قیام کرده و اقدام کنند و در قسمتهای غیر قابل تغییر زندگی با آرامش و خونسردی از سازگاری و پذیرش بهره مند باشند و آرامش خود را فدای غیر قابل تغییر بودن  دنیا نکند.

۳-فعالیت های مثبت ومعنامند
تحقیقات متعددی نشان داده است که بازی ،همراه با تحریک کل مغز،در حفظ وتوسعه مهارتهای اجتماعی وعاطفی مورد نیاز برای  توانایی و تاب آوری کودکان موثر است کودکانی که در یک سرگرمی و تلاش خلاقانه غوطه ورمی شوند یاد می گیرند که اگر شکست بخورند پیشرفت می کنند و شکست میتواند فرصت تجربه و رشد هم باشد این کودکان مهارتهای خود را تقویت میکنند و در زمان سختی و چالش با تامل و بررسی رفتارمیکنند چیزی  که موجب شکوفایی وتاب آوری بهینه آنها خواهد بود

۴- خوش بینی خالی از توهم  (مبتنی بر واقعیت )
تحقیقات نشان میدهد که وقتی افرادی توانا و منعطف با ناملایمات مواجه میشوند ، حتی در تنش وچالش هم فرصت رویش را پیدا میکنند واین همان، کارسازی تاب آوری در زندگی و زیست مثبت است
اینکه بتوانیم حقایق و چالش ها را ببینیم اما آگاهانه به دنبال چیزهای خوب باشیم خوش بینی است و با تاب آوری رابطه مستقیم دارد  
۵- کمک به دیگران وشرکت در فعالیت های داوطلبانه :
کمک به دیگران بهترین راه کمک به خود ماست کمک به دیگران تجربه ای مثبت واحساسی خوشایند و مسیری برای توسعه روابط و افزایش سرمایه اجتماعی است کمک به دیگران مقام و منزلت انسانی است شایسته است والدین و مربیان فرصت هایی از این دست را برای کودکان تدارک ببینند تحول از من به ما یگانه راه شناخته شده رشد وتکامل انسان است
تغییر از من به ما تجلی رشد وسلامت است
تاب آوری موضوع شگفت انگیزی است تاب آوری در تمامی ادوار در سنن عقلی مورد مطالعه قرار گرفته و جای خرسندی دارد که این موضوعی واحد نیست بلکه گنجینه ایست پویا و سیال که تحقیق و تامل در آن ما را به دانشی ناب و شناختی عمیق از انسان و توانایی هایش میرساند جعبه ابزارتاب آوری مبتنی بر یافته های غلمی ودانشگاهی در حال تبدیل شدن به گنجینه ای با ارزش برای پرورش و سلامت کودکان است
 

کوچینگ تاب آوری

به گزارش میگنا نحوه­ تفکر ما درباره­ رویدادها به طور قدرتمندی بر رفتارها و واکنش­های هیجانی ما تاثیر می­گذارد. به همین دلیل، نحوه­ تفکر افراد درباره­ رویدادها اساس کوچینگ شناختی رفتاری است، و در این کتاب بر آن بسیار تاکید شده است. بررسی تفکرمان نقطه­ شروعی برای آشنایی با دنیای درونی­مان است، و از این طریق می­توانیم بفهمیم که در مواجهه با سختی­ها، نگرش­ها و باورهای­مان کمک کننده­ یا مانع و آسیب رساننده هستند.

کشف نگرش­ها و باورهای فرد ممکن است فوراً نشان ندهد که آن فرد در سختی­ ها  تاب آوری خواهد داشت یا نه: بررسی برشی کوتاه از زندگی فردی که در حال تلاش برای رفع سختی­ هاست نمی­تواند نشانگر چگونگی رفتار او در دراز مدت باشد.

برای مثال، دو مرد که از کار بیکار شده­ اند ناراحت و غمگین ­اند، زیرا در آن لحظه دیدگاه مشابهی نسبت به این اتفاق دارند. ولی آیا می­توان با بررسی همین یک لحظه، فهمید که کدامیک به کوشش ادامه می­دهد و کدامیک دست از کار می­کشد؟ آیا هر دو به زندگی عادی خود بازمی­گردند؟ اگر شخصی را می­شناسید که بسیار با روحیه و مثبت­ اندیش است، نمی­توانید به این نتیجه برسید که او فردی تاب­ آور است زیرا ممکن است تا به حال در شرایط سخت قرار نگرفته باشد و عمق شخصیت او پدیدار نشده باشد.

بنابراین، نمی­توان نتیجه گرفت که از پس مشکلات برخواهد آمد یا نه. به عبارت دیگر، تا زمانی که با سختی مواجه نشوید، نمی­توان سطح تاب ­آوری­ تان را ارزیابی کرد.

اگر در برابر سختی­ های کنونی قوی هستید، به این معنی نیست که در برابر هر چه در آینده پیش بیاید قوی خواهید بود. همچنین اگر دچار نا­­­امیدی شدید، به این معنی نیست که برای همیشه ناامید خواهید ماند.

 معنا ایستا و ثابت نیست، و به نحوه­ ارزیابی ­تان از رویدادهای پیش آمده بستگی دارد، برای مثال، ممکن است زمانی که در شرایطی سخت به سر می­برید، این سه حالت بسیار متفاوت را تجربه کنید: گیج شوید و مرتب از خود بپرسید «چرا من؟»، دچار ناامیدی شوید و بگویید «دیگر نمی­توانم تحمل کنم»، و یا احساس قدرت کنید و بگویید «از پس این هم بر میایم».

در جلسات کوچینگ تاب آوری به این نکات پرداخته میشود :   رهیار حتی اگر خوشش نیاید باید بپذیرد که همه­ افراد معتقد نیستند باید با همه عادلانه رفتار شود، و اینکه او می­تواند تصمیم بگیرد در چه مواقعی در برابر رفتار ناعادلانه­ دیگران از خود دفاع کند.

نحوه­ برخورد با انتقاد، مهارت بسیار مهمی است. ولی اینکه وانمود کنی انتقاد را پذیرفته ­ای و هیچ تاثیری هم بر تو نداشته است، دروغی بیش نیست و به هیچ عنوان نشانه از تاب­ آوری به حساب نمی­آید.

متکی به خود بودن صفت قابل تحسینی است، اما اگر در آن زیاده ­روی شود (تاب­ آوری وسواس­ گونه) به ضررتان تمام می­شود، زیرا همه­ توان خود را برای کمک کردن به خود صرف کرده­ اید و حاضر نیستید این موضوع را بپذیرید.

برخورداری از حمایت دیگران به شما کمک می­کند که احساسات سرکوب شده­ خود را آزاد کنید. این حمایت شاید می­توانست احساس خشم را تسکین دهد و از خالی کردن آن بر  سردیگران جلوگیری کند. بنابراین متکی به خود بودن وقتی دارای تعادل است که دربرگیرنده­ خودحمایتی و حمایت اجتماعی باشد. در نتیجه، تعریف و توصیف از تاب­ آوری باید شامل طیف گسترده ­ای از واکنش­ها و منابع برای مقابله با سختی­ها باشد


برگرفته از کتاب تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ ، مایکل نینان
برگردان : دکتر محمدرضا مقدسی / دکتر مرضیه نزاکت الحسینی
انتشارات رشد

تاب آوری و کار آفرینی

طاهره عزیزپور

این نوشتار نگاهی اجمالی به متغیرهای روانشناختی اشتغال وگذری برسبک زندگی و سلامت کار آفرینان است . امید می رود بتواند به توسعه تاب اوری فعالان اقتصادی کمک کرده و در مواجهه هر چه بهتر با مسایل شما را یاری کند.

ویژگی های کارآفرینان تاب آور
1) درک عمیق تری نسبت به سایرین از معنای تاب آوری دارند.
2) انتظار نداشته باشید که “گذشته”، “آینده را پیش بینی کند.
3) این انتظار را داشته باشید که در راه کسب و کارتان، با پستی و بلندی هایی مواجه شوید، پس برای حل آن ها تمرین کنید و آمادگی داشته باشید.
4) استرس خود را درک و مدیریت کنید.
5) تدابیر روزانه جهت حمایت از تاب آوری تان داشته باشید.
6) متوجه این موضوع باشید که کسب و کارتان از هم جدا هستند، بنابراین مسائل را خیلی شخصی نکنید و درگیر نشوید.
7) توجه و انرژی تان را بر روی مسائلی بگذارید که می توانید کنترلشان کنید نه بر روی آن هایی که غیر قابل کنترل هستند که دراین صورت، بسیار باعث نگرانی شما خواهد شد و در واقع، انرژی و قدرتتان هدر خواهد رفت.
8) بر روی عملکرد تمرکز کنید نه کمال گرایی
9) از گفتن “نه” یا “الان نه” نترسید.
۱۰) مطالعه کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
نکات عملی را بیاموزید تا بتوانید در عمل، برای ایجاد تاب آوری تان قدم بر دارید.


چرا تاب آوری برای کارآفرینان مهم است؟
ایجاد یک کسب و کار، با هیجان، خلاقیت، آزادی و احساس موفقیت همراه است. این امر ممکن است در عین حال بسیار طاقت فرسا باشد و چه بسا اوضاع آن طور که انتظار دارید پیش نرود.

برخی از چالش هایی که شما به عنوان یک کارآفرین که درگیر پروسه(فرآیند) شکل دهی و توسعه شرکتتان هستید، با آن ها رو به رو می شوید که شامل مشکلات گاه و بیگاه یا مداوم مسائل نقدینگی، ساعاتی که اغلب به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی می گذرد و چالش های این چنینی است که جای تعجب نیست که با وجود این ها برخی اوقات، شما احساس استرس و خستگی کنید. برای مراقبت از خود و تقویت تاب آوری هیجانی تان گام هایی بردارید چرا که به شما کمک می کند تا در کارتان بهتر عمل کنید و از سلامتی و تندرستی شما مراقبت می کند. اگر می خواهید که کسب و کارتان را به طور پایداری به سمت آینده، رهبری و هدایت کنید و از پاداش همه استعدادها، خلاقیت ها و سخت کوشی تان لذت ببرید، افزایش تاب آوری تان راه حل این هاست.
نگرانی = اتلاف انرژی و نوآوری
  اشخاصی هستند که ذاتا مضطرب هستند یا حتی خود را منبع استرس می دانند! اما در واقع، نگرانی معمولا یک رفتار اکتسابی یا آموخته شده است و نه یک ویژگی شخصیتی، و از طریق آگاهی، خودسازی و تمرین می توانید تاب آوری تان را تقویت کنید و بهبود ببخشید.

تاب آوری چیست؟
شما به عنوان کارآفرین، همیشه با مشکلات و چالش هایی رو به رو خواهید شد. هیچ چیزی در کسب و کار درست و حسابی و بدون مشکل پیش نمی رود. توانایی بهبودی سریع، برای سلامتی شخصی و نیز کسب و کارتان لازم و ضروری است.

تاب آوری در واقع توانایی شما برای بازگشت به حالت اولیه، توانایی انعطاف پذیری و سازگاری به هنگام چالش ها و تغییرات است در حالی که دورنمای روانی سالم و حس خوشبختی را حفظ می کند. ما بسته به احساسی که داریم، اتفاقاتی که می افتد، و کارهایی که انجام می دهیم، برخی مواقع خودمان را تاب آورتر از دیگران می یابیم.


اقدامات متداول برای توسعه تاب آوری
برنامه ها و اقدامات روزانه جهت حمایت از تاب آوری برای سلامت و تندرستی هم مفید است. همچنانکه از ایجاد استرس جلوگیری می کند. زمان هایی است که احساس می کنید برای دستیابی به جایگاه بالاتر و دوام آوردن، باید خیلی سخت تلاش کنید اما سرمایه گذاری در مراقبت از خودتان، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

در اینجا، چند روش ساده اما قدرتمند ارائه خواهد شد که هر چقدر هم سرتان شلوغ باشد، باز هم می توانید آن ها را در زندگی روزمره تان بگنجانید:
1) از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید : تمام تلاش خود را بکنید تا از سلامت جسمانی تان مراقبت کنید چرا که این کار باعث ایجاد بنیانی مثبت برای سلامت کلی و تاب آوری تان می شود.
الف) خواب و استراحت کافی داشته باشید : استرس اغلب، خوابیدن و تجربه خوابی عمیق و آرام را برای افراد دشوار می کند. خواب کافی می تواند به شما در مقابله با شرایط سخت و برخورد درست با چالش ها کمک کند.
ب) فعالیت بدنی و ورزش را مد نظر داشته باشید : ثابت شده است که فعالیت هایی در فضای باز، روحیه تان را بهبود می بخشد و از سلامت جسمی و روحی تان حمایت می کند. اگر نمی توانید بیرون بروید، سعی کنید فعالیت های دیگری انجام دهید. زمانی را در طول روز به پیاده روی اختصاص دهید زیرا باعث می شود ذهنتان آرام شود و احساس بهتری داشته باشید.

2) روز خوبی را به روش خودتان شروع کنید: این مورد، با وجود سادگی، تفاوتی شگفت انگیز در شما ایجاد می کند. شروع یک روز ذهن آگاهانه، تأثیر زیادی بر خلاقیت و عملکرد کارآفرینی شما در محل کار دارد. اگر شما فردی هستید که زیاد چرت می زنید، ممکن است برای شما کمی طول بکشد تا وارد یک زندگی روزمره جدید شوید، اما مطمئن باشید که اگر صبحتان را با یک شروع خوب آغاز کنید، تأثیر بسیار زیادی بر ادامه این حس خوب در طول روز خواهد داشت. بخصوص اگر کمی وقت بگذارید و در ابتدای روز، اولویت هایتان را برنامه ریزی کنید.

3) به زندگی و شغلتان از ارتفاع ۹ هزار متری بنگرید: هر از گاهی یک قدم به عقب برگردید و روی زندگی و شغلتان تمرکز کنید و آن ها را از ارتفاع بالایی ببینید و بررسی کنید. نظر شما در مورد تصویری که می بینید چیست؟ آیا برای خانواده، دوستان، تفریح و سلامتی تان به اندازه کارتان، وقت می گذارید؟

4) روی بهره وری و اولویت هایتان تمرکز کنید: رشد کسب و کار معمولا نیاز به کار و تعهد زیادی دارد اما کار کردن با تمام قوا و بدون وقفه، نه لازم ایت نه سازنده. در واقع، این کار، مانع از رشد می شود، زیرا وقتی که سرتان شلوغ است، نمی توانید وضعیت را از چشم اندازی وسیع تر ببینید و وضعیت کلی را مشاهده کنید، بنابراین، قضاوت ها و تصمیم های تان ممکن است، مختل و منحرف شود.

5) در اولین فرصت به خودتان استراحت دهید: حتما از آخر هفته ها و تعطیلات تان استفاده کنید و استراحت کنید، زیرا باعث سرزندگی و پر انرژی شدن تان می شود. لپ تاپ و تلفن همراه تان را کنار بگذارید، اما اگر مجبورید که همراهتان باشد، خیلی سریع و کوتاه، آن ها را چک کنید.

6) افرادی که بیشتر وقت خود را با آن ها سپری می کنید از بسیاری جهات بر شما تأثیر می گذارند. ثابت شده است که ۵ نفر از افرادی که به آن ها نزدیک هستید در موفقیت شما بسیار تأثیر گذار هستند.

7) واژه “شکست” را با واژه “یادگیری” جایگزین کنید: این یک آرزوی بزرگ است که برای اولین بار کاری را راه بیندازیم و هیچ مشکلی هم پیش نیاید. مشکل این است که وقتی در کسب و کاری نوآوری داریم، در تلاش هستیم تا کاری را تجاری کنیم که قبلا انجام نشده است و کاملا جدید است. می توانید از داده ها و تجزیه و تحلیل ها استفاده کنید تا ببینید در جاهای دیگر، چه اتفاقاتی می افتد، اما اگر در حال ایجاد کسب و کاری جدید هستید، به ندرت می توان پیش بینی کرد که بازار چه واکنشی نشان خواهد داد و ایده های شما در عمل چقدر خوب خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید یک کارآفرین تاب آورتر باشید، بخصوص در محیط کسب و کار در حال تغییر و نامشخص و جدید، بهتر است که با “شکست” راحت باشید، زیرا شکست نوعی یادگیری است، پس بهتر است به جای واژه “شکست” از واژه “یادگیری” استفاده کنیم.

۸) جرأت متفاوت بودن را داشته باشید: هیچ کسی نمی گوید که این کار آسان خواهد بود اما شما به دلیلی، کسب و کارتان را آغاز کرده اید. پس در راه رسیدن به اهدافتان قدم بردارید، جرأت منفاوت بودن را داشته باشید و مسبر خود را تنظیم کنید. وقتی که شما در راستای اهدافتان قدم بر می دارید، می توانید بر سختی ها غلبه کنید و در شرایط دشوار، تسلیم نشوید.

۹) زمان مناسب رها کردن را بدانید: برخی اوقات، درست ترین و بهترین کار این است که ایده هایتان را رها کنید یا حداقل برای مدتی آن ها را کنار بگذارید.

تاب آوری زنان و افکار دخترانه

عفت حیدری

قابل توجه است که زنان در رفتار با خود تغییر چندانی نکرده اند. زنان گرایش دارند که این افکار و تصورات محدود کننده اجتماعی را درونی کنند، اینکه چه کسی هستیم به عقایدی تبدیل می شوند که خانواده و دوستانمان آن را تقویت می کنند و به وسیله تجربیات شخصی ناشی از آسیب هایی که می بینیم تشدید می شوند. قابلیت ها و ویژگی های ما در خدمت این امر قرار می گیرند که چگونه باید به نظر برسیم و چطور رفتار کنیم و ما به طور ناهوشیار به همان صورت عمل می کنیم و موجب تداوم آن باورها می شویم.

این افکار می گوید که اگر ما دخترهای خوبی باشیم و آنچه را باید انجام دهیم و آنطور که باید احساس کنیم، آن وقت از ما مراقبت می شود و زندگی بر اساس میل ما پیش می رود.

با توجه به این که این افکار، منشا اجتماعی دارند به چالش کشیدن آنها دشوار است. آنها در تصوراتی که ما را احاطه می کنند و در هوایی که ما در آن نفس می کشیم وجود دارند. افکار دخترانه ما را می ترسانند که نیازهای خود را نشناسیم و آنها را نادیده بگیریم. این افکار به ما می گویند که اگر ایده آل رفتار نکنیم، محکوم خواهیم شد.

مبارزه با افکار دخترانه دشوار است. وسایل آرایش و عطرهایی که به ما عرضه می شوند، طوری طراحی شده اند که ویژگی های ذاتی ما را به طرز وسوسه انگیزی نشان دهند. این امر در لباس ها هم دیده می شود. اگر می خواهیم به روز و آراسته باشیم، باید بدن ما مثل بدن کسانی باشد که عکسشان روی مجله هاست. عکس هایی که فتوشاپ شده اند و صادقانه بگویم هیچکس نیست که اندازه های بدنش مطابق اندازه هایی باشد که برای زنان ایده آل در نظر گرفته شده است.

پیام هایی که دریافت می کنیم، نسبتا وحشتناک اند. روانشناسان در تحلیل مجلات متوجه شدند که زنان را کاملا منفعل به تصویر می کشند. ممکن است این را دوست نداشته باشیم، انرژی عاطفی زیادی را صرف می کنیم که این پیام ها را تعدیل کنیم اما در جامعه ای زندگی می کنیم که مجله ای معروف مخصوص دختران نوجوان، تصمیم می گیرد دیگر تصویر دختران را فتوشاپ نکند تا میزان مقبولیت خود را افزایش دهند، در حالی که تصویر مدل ها و سلبریتی را همچنان فتوشاپ می کند. این دستاورد کمی است. این تغییر در فتوشاپ تصاویر زمانی شروع شد که دختری چهارده ساله در وبلاگ خود اعلام کرد که دخترهایی که در مجله هستند، شبیه دخترهای همکلاسی او در مدرسه نیستند.

بر اساس تحقیقات، موثرترین پیام ها، پیام هایی هستند که بدون شناخت هوشیارانه دریافت شده اند و این حاصل قدرت تبلیغات دیجیتال و بصری ای است که در تمام رسانه های ما به طور معمول از آن استفاده می شود. رسانه ها در اکثر موارد، تصاویر بدن زنان را دستکاری می کنند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند. نتیجه اش این است که فقط ۲ درصد از زنان در جهان فکر می کنند، زیبا هستند.

ما مدل هایی را می بینیم که دارند از گرسنگی خود را می کشند و دارند می میرند و هرگز به اندازه کافی لاغر نیستند. زنانی که تا سرحد ورشکستگی خرید می کنند تا جدیدترین مد بهاره یا پاییزه را داشته باشند و نگران قد شلوار یا تنگی دامن خود هستند.

بیشتر زنان به دلیل تلاش برای خوش هیکل بودن خسته اند، در عین حال شک دارند که به اندازه کافی خوش هیکل باشند. این حرفها به معنای این نیست که نباید شیک و مرتب و خوش لباس باشیم و کفش پاشنه بلند به پا کنیم و آرایش داشته باشیم و عطر بزنیم و لباس آخرین مدل بپوشیم. اما نباید ارزش خود را به مدل های مصنوعی منوط کنیم. شیک پوشی و آراستگی خیلی هم خوب است، اما نباید الزامی باشد و نباید نشان دهنده ارزش ما باشد.

درونی کردن این افکار دخترانه عمیقا روی ما موثر است، و این درونی باعث مشکلات پیچیده ای می شود. در سطحی بسیار ساده در مورد چگونه لباس پوشیدن دچار تعارض می شویم. می خواهیم از بدن خود لذت ببریم و از مدل ها و سبک های تازه لذت ببریم. اما ممکن است از توجه ناخواسته غریبه ها ناراحت باشیم. شاید این کار ما توجه غریبه ها را به خود جلب کند و مردان اظهارنظرهای ناجوری کنند و حتی زنان دیگر حرف های موذیانه ای درباره ما بزنند. این واکنش ها باعث می شود که احساس کنیم کار اشتباهی از ما سر زده است.

وقتی اجازه می دهیم که افکار دخترانه ما تاخت و تاز کند، دور باطلی را آغاز می کنیم، این که ما به اندازه کافی خوب نیستیم، یا اگر سخت تر تلاش کنیم ممکن است لیاقت نعمتها و موهبتهایی را داشته باشیم ، اما نتیجه آن است که ما مضطرب تر و نگران تر می شویم. برای مثال، برای آن که دوست خود را نگه داریم، تلاش زیادی می کنیم. حتی اگر دیگر از او خوشمان نیاید یا دیگر به ما حس خوبی ندهد.

احساس به زیستی ما کاهش می یابد و باعث می شود کمتر با خودمان ارتباط بگیریم. کمتر احساس جذابیت کنیم، چرا که سعی می کنیم رابطه ای را حفظ کنیم که دیگر رابطه خوب نیست. اما خود را متقاعد کرده که به آن نیاز داریم.

اهمیت دادن به افکار دخترانه، نادیده گرفتن یافته هایی است که در تحقیقات در مورد نیازهای زنان مشاهده شده است.

راه حل آن است کهزنان در هر سن و مرحله ای از زندگی خود لذت ببرند با دوست و همسر خود را با احساس به زیستی خود ارتباط داشته باشند.

افکار دخترانه ما این مسئله را نادیده می گیرد و ما را به خارج از وجودمان می برد و وادارمان می سازد تا خود را از دریچه چشم دیگران ببینیم و این باعث می شود که خود را قضاوت و نقد کنیم.

بنابراین چه باید کرد؟
با این نکته شروع کنید که روزانه رقص تاب آوری داریم. برای بسیاری از ما این رقص آرامی است که موسیقی آن از بیرون ناموزون شنیده می شود. اما وقتی به نقاط قوت و نیازها وتمایلات خود به شکل هوشیارانه و ارزشمند توجه کنیم، می توانیم این رقص را به گرامیداشت مهارت در تاب آوری تبدیل کنیم.


*برگرفته از: کتاب تاب آوری زنان.پاتریشیا اوگورمان
برگردان: محمدرضا مقدسی، عفت حیدری

تعریف تاب آوری تحصیلی

مطهره حالوندی

می دانیم که تمام کشورها به سیستم های آموزشی قوی نیاز دارند که یادگیری علم، مهارت های زندگی و انسجام اجتماعی را ارتقا دهند. اما در این زمینه هم دشواری هایی مانند ویژگی های فردی، تجارب اولیه زندگی، شرایط زمینه ای متفاوت و عدم دسترسی به منابع و آموزش مناسب در اغلب نقاط جهان مشاهده می شود، که کودکان و نوجوانان را با ناملایتماتی رو به رو کرده و چالش هایی ایجاد می کند که میزان موفقیت را کاهش می دهد.

تعریف تاب آوری تحصیلی
تاب آوری تحصیلی به معنای دستیابی دانش آموزان به نتایج آموزشی خوب با وجود شرایط نامساعد و چالش ها از طریق تغییر رفتارهای موجود یا ایجاد رفتارهای جدید، مانند نظم، تمرین یا برنامه ریزی می باشد.

به عبارت دیگر، دانش آموزان مقاوم علیرغم وجود حوادث و شرایط استرس زا، سطح بالایی از انگیزه و پیشرفت را حفظ می کنند حتی اگر معرض خطر ضعف در مدرسه و در نهایت ترک تحصیل قرار گیرند. بنابراین نقش انگیزه ممکن است در تاب آوری تحصیلی محوری باشد.

مدارس و نهادهای آموزشی می توانند با راهکارهایی مانند برنامه ریزی استراتژیک و بهبود عملکرد در سطح مدارس به دانش آموزان آسیب پذیر و محروم کمک کنند تا به موفقیت برسند. ایجاد چنین شرایطی به دانش آموزان کمک می کند تا ثبات بیشتری پیدا کنند، تمرکز کنند و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند که همگی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی موثر خواهد بود.

مزایای بلندمدت دیگری نیز وجود دارد: برخی از فرایندها و روشهای مربوط به شکل گیری تاب آوری، به دانش آموزان امکان دسترسی به فرصتهایی را می دهد که قبلاً هرگز نداشته اند. به عنوان مثال، آموزش های مهارتی و کارآموزی با افزایش سطح تاب آوری در نوجوانان مزایای طولانی مدت شامل سلامت جسمی بهتر، افزایش امید به زندگی و سلامت روانی طولانی مدت برای آسیب پذیرترین رده سنی جامعه را فراهم می آورد.