تاب آوری نوجوانان

طاهره عزیز پور

دوران بحرانی نوجوانی شاید بیشتر از هر دوره دیگر نیاز به تاب آوری را خاطر نشان کند، تاب آوری توانایی عبور موفقیت آمیز ازیک دوره دشوار یا بعد از آن است. تاب آوری بعبارت دیگر تاب آوری توانایی سازگاری با شرایطی است که شما نمی توانید آن را تغییر دهید.طاهره عزیزپور

تاب آوری گاهی نیز میتواند قدرت اقدام موثر و غلبه بر مسایل و مشکلات باشد. تاب آوری توانایی متداولی است که همه از آن برخوردار هستند و میتوان آن را فراگرفت یا توسعه داد. در واقع با برخورداری از تاب آوری میتوان از موقعیت های دشوار، درس هایی آموخت، صدمات و آسیب ها را جبران کرد و موفق تر از قبل بود.

تاب آوری فرزندان به ویژه نوجوانان می تواند دچار نوسان نیزشود ممکن است فرزند شما درمواجهه با برخی چالش ها، بهتر ازسایر همسالان خود باشد یا حتی در مواردی انگونه نباشد. اما بهرحال میتوان با توصیه های زیر تاب آوری نوجوانان را افزایش داد:
الف) بهبود نگرش های شخصی مانند عزت نفس و شفقت به خود
ب) کسب مهارتهای اجتماعی
ج) تفکر مثبت
د) پرورش مهارت ها و توسعه خودکارآمدی

بعلاوه، حمایت والدین، مربیان و یا گروه همسال از عمده ترین عوامل توسعه تاب آوری بشمار می آید.

شما نمی توانید همیشه فرزندتان را از تجربه مشکلات یا شرایط دشوار باز دارید. اما در عوض می توانید در کمک به فرزندتان جهت ایجاد تاب آوری اش، نقش مهمی را ایفا کنید. فرزند شما می تواند از سایر بزرگسالان حمایت کننده ای مانند مادربزرگ و پدربزرگ، خاله، عمو، دایی، عمه یا معلم هایش، قدرت کسب کند. دوستان و همکلاسی هایش نیز می توانند منبع بسیار عالی حمایت باشند.

اما چرا نوجوانان به تاب آوری نیاز دارند؟
همه نوجوانان در شرایط عادی با چالش های روزمره ای مانند نزاع با دوستان، نتایج ناامیدکننده امتحانات و یا عدم موفقیت ورزشی رو به رو هستند. فرزند شما برای بهبود و درس آموختن از این چالش ها به تاب اوری نیاز دارد.

اما نوجوانان دیگری، با چالش های جدی تری مانند فروپاشی خانواده، وجود بیماری در خانواده، یا مرگ عزیزان مواجه هستند. ناتوانی (معلولیت)، مشکلات یا اختلالات یادگیری، مشکلات سلامت روان، بیماریهای مزمن و چالش هایی از این دست روبه رو هستند.


تاب آوری، چیزی فراتر از فقط مقابله کردن است
تاب آوری آمادگی بیشتری برای یافتن راه های جدید جهت غلبه بر چالش ها و دستیابی به اهداف تان ارایه فراهم خواهد کرد اگر چه ممکن است مخاطراتی نیز بهمراه باشد اما فرصت هایی را نیز برای رشد و اعتماد به نفس همراه دارد.

الف) نقش عزت نفس و شفقت به خود در ایجاد تاب آوری:
عزت نفس و شفقت به خود از مولفه های مهم تاب اوری هستند. اگر فرزند شما عزت نفس داشته باشد، به این باور می رسد که فرد مهم و با ارزشی است و دیگران بایستی با احترام با او برخورد کنند. بعلاوه، فرزندتان با جلوگیری از رفتارها و موقعیت های پرخطر، از خودش بیشتر محافظت می کند. همچنین، حس قدرت و عزت نفس به فرزندتان کمک می کند تا در برابر زورگویی، کمتر آسیب پدیر باشد.

شفقت به خود، به این معنی است که با خودتان مهربان باشید حتی اگر اتفاقات آن طور که انتظار داشتید، پیش نرفت. این موضوع در تاب اوری بسیار حائز اهمیت است چرا که به نوجوانان کمک می کند تا با شکست ها، اشتباهات، مشکلات و سایر شرایط دشوار،به گونه ای مثبت برخورد کنند.

به عنوان مثال، اگر فرزندتان برای تیم ورزشی انتخاب نشده باشد، ممکن است به خودش بگوید:” بازهم فرصت هست ، من باز هم تلاش خواهم کرد این بار بیشتر و بهتر .” یا “من به تمرین ادامه خواهم داد و دوباره امتحان می کنم.”

همدلی، احترام به دیگران، مهربانی، انعطاف، صداقت و همکاری، با تاب آوری مرتبط هستند که شامل این موارد می شوند: نشان دادن نگرانی و توجه به افرادی که به حمایت نیاز دارند، پذیرش تفاوت افراد، دوستانه و صمیمی بودن، عدم زورگویی یا سو استفاده از دیگران و پذیرفتن مسئولیت کارهایتان.


اگر فرزند شما این نگرش ها و رفتارها را در برخورد با دیگران نشان می دهد، به احتمال زیاد در مقابل، پاسخ مثبتی دریافت می کند. این امر به فرزند شما کمک می کند تا حس خوبی به خودش داشته باشد.

داشتن یک رابطه محکم و پرمحبت با شما و برقراری ارتباط با شما، پایه و اساس همه این خصوصیات و ارزش ها در فرزندتان است. اگر شما به فرزندتان، عشق و احترام نشان دهید، او به خودش و دیگران بیشتر اهمیت خواهد داد.


ب) نقش مهارت های اجتماعی در ایجاد تاب آوری:
مهارت های اجتماعی، از دیگر مولفه های مهم تاب اوری هستند. این مهارت ها شامل مهارت دوست یابی و حفظ دوستان، مهارت حل تعارض و مهارت کار تیمی یا گروهی هستند.

وقتی فرزندتان، در مدرسه رابطه خوبی با دیگران دارد و در گروه های جامعه، تیم های ورزشی یا فعالیت های هنری شرکت می کند، فرصت های بیشتری در توسعه ارتباط و حس تعلق خواهد داشت. بعلاوه، این ارتباطات اجتماعی به این معنی است که وقتی فرزندتان می خواهد راجع به مسائلی که باعث نگرانی یا ناراحتیش شده است با شخصی صحبت کند، احتمالا افراد زیادی در اطرافش خواهند بود که می تواند به آن ها اعتماد کند و متقابلا مورد اعتماد واقع شود.

ج) نقش تفکر مثبت در ایجاد تاب آوری:
تاب آوری با واقع بینی، خرد ورزی، نگرش مثبت و داشتن انتظارات مثبت و بالا رابطه دارد حتی اگر همه چیز بد به نظر برسد. با کمک به فرزندتان در تمرینات روانشناسی مثبت ، باعث ایجاد تاب آوری در او می شوید.
به همین منظور، چند مثال را برای شما ذکر می کنیم:
۱) وقتی فرزندتان ناراحت است، می توانید با تمرکز بر واقعیت و حقایق، به او کمک کنید تا مسائل را به درستی مشاهده کنند. به عنوان مثال، می توانید با لحنی آرام از او بپرسید:”میدونم که احساس نا امیدی می کنی، اما ایا واقعا به همون اندازه ای که فکر می کنی مهمه؟ این موضوع، واقعا چقدر بد و ناراحت کننده است؟ از ۱ تا ۱۰ بهش نمره بده.”

۲) همچنین، شما می توانید به فرزندتان کمک کنید تا متوجه شود که وجود یک مسأله بد در بخشی از زندگی به این معنی نیست که همه چیز بد و زندگی ناامید کننده است. به عنوان مثال، اگر فرزندتان در امتحانی نمره اش پایین شود، می توانید خاطرنشان کنید که این امرمانع از ورزش آن ها در آخر هفته یا بیرون رفتن با دوستان نمی شود.

آموزش مهارت حل مساله به فرزندتان کمک می کند تا احساس کند که توانایی مقابله با شرایط دشوار و سپری کردن این دوران سخت را دارد. بعلاوه، برای فرزندتان، احساس، صحبت کردن و آرامش پس از هیجانات دشواری مانند اظطراب، ترس و عصبانیت، حائز اهمیت است.

مدیریت هیجانات دشوار به فرزندتان کمک می کند تا بداند که این احساسات، برای همیشه دوام نخواهد داشت. بهتر است که فرزندتان، راهکارهای ساده ای برای تغییر خلق پایین به حال بهتر، داشته باشد.
در اینجا چند ایده عنوان خواهد شد:
۱) کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید یا به شما کمک می کند تا به آرامش برسید، مانند تماشای کلیپی خنده دار یا خواندن یک کتاب خوب.
۲) با دوستانتان وقت بگذرانید یا از دیگران حمایت کنید.
۳) برای دیگران کارهای خوبی انجام دهید و با آن ها مهربان باشید، مانند آوردن وسایل خرید از ماشین به داخل خانه.
۴) فعالیت های جسمانی انجام دهید، مانند ورزش کردن یا پیاده روی.
شما الگوی فرزندتان هستید، بگذارید مثبت بودن و خوش بینی شما را ببیند و بشنود. شما می توانید این کار را با تشکر از افراد، بخاطر حمایتشان انجام دهید و بگویید:”به زودی همه چیز بهتر خواهد شد و من از عهده آن بر می آیم و اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.”


د) نقش مهارت ها و توسعه خودکارآمدی در تاب آوری:
احساس اعتماد به نفس، توانایی و آمادگی انجام کارها، بخش های مهمی از تاب آوری هستند. مهارت های مهم در این زمینه شامل تعیین اهداف، برنامه ریزی، سازماندهی و نظم و انضباط، امادگی برای سخت کار کردن و مدبر بودن است.

شما می توانید این مهارت ها را در فرزندتان با کمک به او در تقویت توانایی ها، پرورش دهید. سپس می توانید فرزندتان را ترغیب کنید تا اهدافش را تعیین و نقاط قوتش را عملی کند، همچنین به او کمک کنید تا بر روی کاری که در آن مهارت دارد، تمرکز کند. به عنوان مثال؛ اگر فرزندتان در آواز خواندن یا موسیقی خوب است، می توانید به او پیشنهاد دهید که به یک گروه موسیقی بپیوندد.

چالش ها، بخش عادی زندگی ما هستند و جوانان باید یاد بگیرند که به تنهایی از عهده این چالش ها برآیند.
اجازه دهید فرزندتان، خودش مشکلاتش را حل کند. اشتباه کردن، بخشی از فرآیند یادگیری است.
حمایت از فرزندتان برای به عهده گرفتن مسئولیت های جدید، راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس و تاب آوری است .

اثربخشی آموزش مهارت های تفکر مثبت بر افزایش شادکامی و تاب آوری نوجوانان بی سرپرست دختر

مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تفکر مثبت در ارتقای شادکامی و تاب آوری نوجوانان بی سرپرست، انجام گرفت.

این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع طرح های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان دختر بی سرپرست بهزیستی استان البرز بودند که نمونه ای به حجم ۴۰ نفر از این جامعه به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه ۲۰ نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند.

اعضای هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (۱۹۸۹) و تاب آوری کانر- دیویدسون (۲۰۰۳) را قبل از اجرای عمل آزمایشی تکمیل کردند. سپس، هشت جلسه ۴۵ دقیقه ای مداخله آموزشی تفکر مثبت برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید.

یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های تفکر مثبت به صورت معناداری موجب ارتقای میزان شادکامی و تاب آوری نوجوانان دختر بی سرپرست می شود. به نظر می رسد که آموزش مهارت های تفکر مثبت می تواند به طور موفقیت آمیزی برای توانمند سازی نوجوانان بی سرپرست دختر مورد استفاده قرار گیرد.

اثربخشی آموزش مهارت های تفکر مثبت بر افزایش شادکامی و تاب آوری نوجوانان بی سرپرست دختر

پیش بینی تاب آوری افراد مقیم در مراکز شبه خانواده از طریق ویژگی های جمعیت شناختی خانواده اولیه و کیفیت رابطه با همسالان

هدف کلی از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه ویژگی‌های خانواده اولیه و کیفیت تعامل با همسالان با تاب آوری و آسیب‌پذیری در کودکان و نوجوانان مقیم در مراکز شبه خانواده بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش شامل ۱۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان مراکز شبه‌خانواده استان اصفهان بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تاب‌آوری کودکان و نوجوانان (RSCA)، پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون، آزمون t-مستقل و تحلیل واریانس یکراهه مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج نشان داد متغیر‌های‌ اعتماد و ارتباط پیش‌بینی کننده های مثبت و مدت زندگی قبلی با مادر پیش‌بینی کننده‌ منفی تاب‌آوری کودکان و نوجوانان مراکز شبه خانواده؛ متغیر‌ مدت زندگی قبلی با مادر پیش‌بینی کننده‌ مثبت و دلبستگی به همسالان پیش‌بینی‌کننده‌ منفی آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان مراکز شبه‌خانواده بودند. یافته‌های پژوهش حاضر، علاوه بر کمک به غنای مباحث نظری حوزه تاب آوری، با شناسایی عوامل پیش بینی کننده تاب‌آوری کودکان و نوجوانان مراکز شبه خانواده در حوزه خانواده و همسالان می‌تواند برای مراکز و سازمان های حمایتی و درمانی- خدماتی پذیرای کودکان و نوجوانان بی/ بد سرپرست تلویحات کاربردی قابل توجهی داشته باشد.

پیش بینی تاب آوری افراد مقیم در مراکز شبه خانواده

از طریق ویژگی های جمعیت شناختی خانواده اولیه و کیفیت رابطه با همسالان

اثربخشی برنامه آموزش تاب آوری فرندز نوجوانان بر اضطراب دانش آموزان دختر شهر اهواز

پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی است که با هدف بررسی تأثیر برنامه تاب‌آوری فرندز نوجوانان بر اضطراب ۴۵ نفر از دانش‌آموزان دختر ۱۴-۱۳ سال پایه هفتم در شهر اهواز صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمام دختران پایه هفتم شهر اهواز در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی، گواه و گواه فعال تقسیم شدند.

در این پژوهش، از مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان، به عنوان ابزار جمع‌ آوری اطلاعات، استفاده شده که پیش از مداخله آزمایشی شرکت کنندگان به آن پاسخ دادند (پیش آزمون). سپس، مداخله آموزشی با استفاده از برنامه فرندز نوجوانان به مدت ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقه‌ای به صورت دو جلسه در هفته برای گروه آزمایش ارائه شد، گروه گواه فعال در مورد بهداشت فردی آموزش دریافت کرد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان آموزش، دانش‌آموزان مجدداً به پرسشنامه (پس آزمون) پاسخ دادند. ۳ ماه بعد نیز آزمون پیگیری اجرا شد.

نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد، برنامه فرندز برای نوجوانان منجر به کاهش اضطراب دانش‌آموزان شده است.

اثربخشی برنامه آموزش تاب آوری فرندز نوجوانان بر اضطراب دانش آموزان دختر شهر اهواز

 

 

 

بیانیه خانه تاب آوری در خصوص هفته بهداشت روان

تاب آوری قلب سلامت و بهترین پیش بینی کننده سلامت روان است.
چرایی پرداختن به بهداشت و بهزیستی روانشناختی، سهم و وظیفه نهادهای دولتی وغیر دولتی در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی کاملاً مشخص است.
اما نظربه تنوع و تعدد مخاطرات در حوزه سلامت نکاتی حائز اهمیت، جهت گیری های عام، سیاست گزاری و مسئولیت های همگانی را با جدیت متذکر می گردد که در عرصه توسعه تاب آوری و بهداشت روان همه مسئولیم.
با افتخار به اطلاع میرساند از هنگامی که خانه تاب آوری بعنوان اولین و تنها پایگاه اینترنتی تخصصی این حوزه به جمع رسانه های فارسی زبان دنیا پیوست، چندسالی گذشته و دراین راه به فعالیت صِرف در دنیای مجازی بسنده نکرده و در عرصه آموزش، چاپ و نشر کتابهای تخصصی بزرگان تاب آوری دنیا نیز دستاوردهایی داشته است و این روند با عنایات الهی کماکان ادامه خواهد داشت.
و اما امروز و امسال نیز به شادمانی و بحمد الهی شاهد آن هستیم که توسط وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته بهداشت روان، تاب آوری مورد توجه و تأکید قرار گرفته و انشاا… که بتواند منشاء توجهات و تأکیدات پر خیر و برکت نیز باشد.
نظربه اینکه این امر مهم و اقدامی این چنین در مناسبتی ملّی و تخصصی فاقد پیشینه است لذا بعنوان مدیر و موسس خانه تاب آوری و نیز مدیرعامل و عضو هیأت مدیره اولین و تنها سازمان غیر دولتی و تخصصی کشور در حوزه تاب آوری کشور مراتب همراهی، مسرّت و تشکر خود را اعلام نموده و استمرار و تقویت این گونه فعالیت ها را که موجب ترویج و توسعه تاب آوری است ارج نهاده و نویدبخش روزهای بهتر در عرصه سلامت روان بعنوان هدف غایی ما قلمداد می نماید.
خانه تاب آوری چهار دیواری مسقفی نیست که در تملّک شخص یا اشخاصی و یا وابسته و همبسته فرد و یا سازمانی باشد.
خانه تاب آوری، رسانه ای است که وظیفه و مأموریت خطیر خود را ترویج، معرفی و حمایت از مفهوم (تاب آوری) در حوزه های علمی و عملیاتی میداند و از خداوند منان خواهانیم که در این مهم یار و یاورمان باشد.
سخن پایانی اینکه اختصاص روزی مشخص به تاب آوری در هفته بهداشت روان سال جاری را به فال نیک گرفته و از ایزد یکتا استمرار توجهات و توفیقات همه فعالان این عرصه را آرزومندیم.

محمدرضا مقدسی 
مدیر و موسس خانه تاب آوری

تاب آوری کودکان( فرزندپروری)

سه شنبه ۱۳ شهریورماه جاری در محل تالار اجتماعات اداره کل بهزیستی استان تهران ، ششمین جلسه انجمن ازدواج و خانواده کشور با موضوع فرزند پروری و تاب آوری کودکان با حضور اعضا انجمن ومدرسین ومشاوران شبکه ازداوج و خانواده استان تهران و سایر علاقه مندان برگزار شد.

تاب آوری در آموزش و پرورش

 

 

 

 

 

 

خانه تاب آوری با افتخارسه گانه فوق را جهت استفاده و توسعه تاب آوری در مدارس و محیط های آموزشی معرفی مینماید . توضیح اینکه کتاب تاب آوری د رمدارس چاپ و در اختیار علاقه مندان قرارگرفته و دوعنوان دیگر بزودی روانه بازرار خواهد شد

 

تاب آوری نوجوانان{شناسایی فرایند تاب آوری نوجوانان و جوانان در برابر سوء مصرف مواد}

این مطالعه به شناسایی فرایند تاب آوری نوجوانان و جوانان محله دروازه غار تهران، از طریق تحلیل تجارب زیسته آنان پرداخته است .

روش: این مطالعه کیفی بوده و به روش مطالعه پایه ای با رویکرد استراوس و کوربین ۱۹۹۸-۱۹۹۰ انجام شده است . محیط مطالعه، محله دروازه غار شهر تهران در سال ۱۳۹۰ بود . برای جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق و بحث گروهی متمرکز استفاده شد . درمجموع، چهارده مصاحبه با دوازده نفر انجام شد . بحث گروهی متمرکز نیز با حضور هفت نفر برگزار شد . یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که پنج عنصر اصلی، فرایند تاب آوری نوجوانان و جوانان را شرح می دهد: ۱ـ تلاش هدفمند و امید به آینده به منظور کسب هویت؛ ۲ـ به کارگیری استراتژی های حفظ خود، برای غلبه بر؛ ۳ـ عوامل فرهنگی و جامعه انگ زننده، توسعه نیافتگی، محیط پرخطر و موضوع های نگران کننده آن؛ ۴ـ کسب هویت؛ ۵ـ تجربه عوامل تسهیل کننده و مداخله گر .

مهم ترین عاملی که سایر عناصر حول محور آن، معنا و مفهوم می یابد و نظریه برآمده از مطالعه را شکل می دهد، کسب هویت است .

نتیجه گیری: از نتایج مطالعه برمی آید که تایید شدن و رسیدن به معنای زندگی و کسب موفقیت، عمده ترین مقوله هایی هستند که در جریان فرایند تاب آوری نوجوانان و جوانان محله دروازه غار شکل می گیرند. این فرایند از آموزش های دوران کودکی آغاز می شود و با تلاش آنان برای غلبه بر موانع و کسب هویت تداوم می یابد .

شناسایی فرایند تاب آوری نوجوانان در برابر سومصرف مواد

کتاب تاب آوری

 

کتاب روش های نوین تاب آوری و به زیستی جوانان
نویسندگان نیکول نیکتورا؛ جولی آن لیزر – ماریا
مترجمان : محمد رضا مقدسی؛ عفت حیدری
قسمت: ۲۳۵۰۰ تومان
انتشارات ورجاوند
نوجوانان می توانند جالبترین و دقیقترین و در عین حال مشکل ترین و کسل کننده ترین و شرورترین افراد باشند. آنها می توانند به چشم بر هم زدنی بین این حالات و رفتار در نوسان باشند. بسیاری از شکل های سنتی مداخلات درمانی در سطح گسترده ای در جوانان مورد استفاده قرار می گیرند. بهرحال این مداخلات به مذاق جوانان خوش نمی آید و اغلب نتایج غیر منتظره ای می گیرند.

هدف این کتاب برطرف کردن این نگرانی  با بررسی استراتژی های خلاقانه و تکنیکها و مداخلات شواهدمحور و مقابله با بسیاری از مداخلات درمانی که از دیدگاه های معیوب منشا می گیرند و تمرکز بر مداخلات توانمندمحور و بهبود بهزیستی و تاب آوری جوانان است

کتاب روش های نوین تاب آوری و بهزیستی برتماس بی واسطه و مستقیم با حیوانات مزرعه و پرورش گل و گیاه و زراعت  بعنوان یک روش تربیتی و مداخله درمانی تاکید و از این رو میتواند بعنوان درسگفتار در مدارس طبیعت مورد توجه باشد .

 

 

 

تاب آوری کودکان

معرفی کتاب تاب آوری کودکان، راهکارهای توسعه از طریق ادبیات

مولف: ماری همفری

تصویرگران: تائیا مورلی و مگان مونتاگ کش
مترجمان: عفت حیدری، محمدرضا مقدسی، بهناز کازرونی زند

به راستی تاب آوری به چه معناست؟ تاب آوری یک فرایند پویاست که شامل سازگاری مثبت در شرایط ناگوار می باشد. هنگامی که تاب آوری را به عنوان یک پدیده یا فرایند در نظر بگیریم به این معناست که اثرات محافظتی به گونه ای متفاوت (از شرایطی به شرایط دیگر) و به طور موقت (در کل یک موقعیت و در طول عمر فرد) متفاوت خواهد بود. همچنین فرایند در نظر گرفتن تاب آوری (در مقابل صفت شخصیتی) سبب می شود تا بتوانیم برای ایجاد یا پرورش آن اقداماتی به عمل آوریم. آموزش تاب آوری گامی در جهت جنبش پرورش شخصیت است. راهکارهای متفاوتی برای برای ارتقاء تاب آوری در کودکان وجود دارد که یکی از آنها را می توان ادبیات کودکان نام برد. کتاب حاضر نیز مجموعه داستان هایی را به منظور پرورش تاب آوری در کودکان گرد آورده است. دو بخش اول کتاب شامل نمونه داستان ها برای کودکان سنین مختلف و بخش سوم را برنامه ای تحت عنوان المپیک چالش خواندن تشکیل می دهد. این کتاب شامل ۲۰ درس با استفاده از دو کتاب مصور و دو رمان متوسط برای هر یک از پنج مهارت مقابله ای است.
در این کتاب نقاط قوت شخصی (مهارت های مقابله ای) مرتبط با تاب آوری از طریق بسیاری از نمونه شخصیت ها و کارهای آنها در طیف گسترده ای از داستان های کودکان نشان داده شده است. کودکان می توانند با شخصیت هر داستان همانندسازی کنند و او را به عنوان الگوی نقش قرار دهند. نقاط قوت شخصی شامل:
۱) کار کردن بر روی یک استعداد
۲) پیدا کردن یک قهرمان
۳) درون نگری
۴) نجات خود
۵) کمک به دیگران
در هر یک از داستان ها کودکان باید بررسی کنند که شخصیت اصلی داستان از کدام یک از این ویژگی ها استفاده کرده است.
هم چنین، هر داستان شامل “جعبه ابزاری از مهارت های تاب آوری است”. این جعبه شامل سه بخش (او چه می داند، چه دارد و چکاری از دستش بر می آید) می باشد که برای هر کدام از این سه به تفکیک، کودک باید ویژگی ها و واکنش خود را ذکر کند. این جعبه ابزار به عنوان یک نظم دهنده و سازمان دهنده برای تحلیل نقاط قوت و استراتژی های اصلی شخصیت عمل می کند.

 

رازهای تاب آوری

معرفی کتاب رازهای تاب آوری
نویسندگان: راسل تاکری و کلر کاردیک
مترجم : محمدرضا مقدسی

این کتاب مناسب نوجوانان است .

راسل تاکری مربی و مشاوری است که اغلب بر اساس نظریه ( کوچینگ) به توسعه کیفی و کمی زندگی افراد و سازمانها بوده اهتمام داشته است وحمایت ها و مداخلات وی عمدتا عمل بر اساس نیازهای مراجعان بوده است .
وی مبتکرالگوها, استراتژی ها و فرایندهایی است که در توسعه سازگاری و تاب آوری کاملا اثر بخش بوده است .
نویسنده دوم این کتاب کلر کاردیک نیزبعنوان مشاورو روانشناس بحران دارای سوابق مشابهی در توسعه سازمانی و زندگی شخصی مراجعین است .
در این کتاب راجع به معنای تاب آوری ، چگونگی و چرایی آن می خوانیم اینکه فرد تاب آور چه ویژگیهایی دارد؟
تفاوت تاب آوری افراد چگونه شناسایی و معرفی و توجیه خواهد شد؟
همچنین نویسندگان دراین کتاب از نمونه های واقعی قدرت تاب آوری در زندگی روزانه افراد داستانهایی آورده اند . امید میرود با خواندن این کتاب بتوانید سطح تاب آوری خود را محک زده وازمیزان آن مطلع شوید ودر نهایت برای توسعه تاب آوری خویشتن تلاش نمایید

این کتاب توسط انتشارات ورجاوند با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در سال جاری منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

تاب آوری و آسیب پذیری کودکان بی خانمان

 

تاب آوری و آسیب پذیری در کودکان بی خانمان
نویسندگان: امی آرمون، ارین سی کاسی، آماندا جی ونزل، جولیانا کی ساپینزا
مترجم: محمدرضا مقدسی
نشر ورجاوند
چاپ اول: ۱۳۹۶
۵۲ ص ـ ۶۵۰۰ تومان
انتظار میرود درصد مشکلات روحی و اُفت درسی در گروه کودکان بی خانمان بیشتر باشد اما بسیاری از این کودکان که استرس و مشکلات ناشی از بی خانمانی را تجربه کرده اند در آینده به شکوفایی رسیده و پیشرفت میکنند. چگونه می توان این رشد و بالندگی را توجیه کرد؟ چرا برخی از کودکانی که با مشکلات مختلف و متعدد از جمله بی خانمانی دست و پنجه نرم می کنند مثل هم شاگردی های خود رشد میکنند؟ مفاهیم آسیب پذیری و تاب آوری به وضوح افکار ما در این موارد کمک میکند و منجر به درک بهتری از تأثیر بی خانمانی در رشد و بهزیستی کودکان میشود. این کتاب در واقع خلاصه ای از تحقیق انجام شده توسط امی آرمون و دیگران است که توسط انتشارات ورجاوند و با ترجمه محمدرضا مقدسی در ۵۲ صفحه منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

تاب آوری، راهنمایی برای تقویت تاب آوری درکودکان

اثر حاضر راهنمایی برای تقویت تاب‌آوری در کودکان و تقویت روحیه انسانی آنهاست.

بخش اصلی کتاب یک راهنمای علمی است که به افراد بزرگسال کمک می‌کند تا تاب‌آوری را در کودکان تقویت کنند. در مقدمه برخی از زمینه‌های بنیادی مفهوم تاب‌آوری بررسی شده و شرح کوچکی از پروژه جهانی تاب‌آوری ارائه می‌شود.
فصل اول به دنبال واژگان تاب‌آوری و تعریف عوامل متعدد دخیل در تاب‌آوری است. سه فصل بعدی براساس سه گروه سنی مرتب شده‌اند و شامل نمونه‌ها و تجاربی هستند که می‌توان برای متناسب کردن فرهنگ خاص با شرایط یک کودک و گروه کودکان از آنها استفاده کرد.
در پروژه جهانی تاب‌آوری، کودکان به طور مستقل از محیط خود یاد نمی‌گیرند. برای بهبود تقویت تاب‌آوری بهتر است هر فعالیتی درخصوص کودکان در محدوده خانواده، مدارس، جامعه آنها و جامعه بزرگتر انجام شود. مطالب زیادی در مورد تقویت تاب‌آوری در والدین، معلمان و جوامع می‌توان گفت، اما این کتاب تنها بر روی تقویت تاب‌آوری در کودکان تمرکز دارد.
والدین، معلمان و جوامع عناصر اصلی تقویت تاب‌آوری در کودکان هستند، اما تمرکز این کتاب بر روی کودک و
محیط اوست.
در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «عوامل اصلی تاب‌آوری به سه عنوان گروه‌بندی می‌شوند: من دارم، من هستم و من می‌توانم. چنین عناوینی ممکن است در برخی از جوامع بسیار راهگشا باشند، جوامعی که باور اغلب آنها آن است که بچه‌ها را باید دید، ولی به حرف آنها گوش نکرد.
به هر حال بر عهده هر خواننده‌ای است که آنچه می‌خواهد، از این راهنما بردارد و آن را با افراد، فرهنگ و محیط خود سازگار گرداند. شکی نیست که در هر جامعه‌ای بچه‌ها باید احساس عشق و پذیرش داشته باشند، باید به آنها احترام گذاشت و احساس مسئولیت را در آنها تقویت کرد و دیگران باید بدانند که در موقع لزوم، چگونه به افراد حمایتگر رجوع کرد.»

این کتاب با ارایه چک لیست تاب آوری کودکان به پایان میرسد.

 

کتاب تاب آوری ، راهنمایی برای تقویت تاب آوری در کودکان

کتاب تاب آوری ، راهنمایی برای تقویت تاب آوری در کودکان

درچهار فصل و ۷۱ صفحه  برای تقویت تاب‌آوری در کودکان نوشته شده است

فصل اول این کتاب براینکه چرا باید به تاب آوری اهمیت داد تاکید میکند و در فصل دوم وسوم بر چگونگی توسعه تاب آوری برای کودکان تا سه سالگی وپس از آن درفصل سوم برتاب آوری کودکان ۴ تا ۷ ساله تاکید می شود در بخش پایانی  کتاب ، تاب آوری کودک ۸ تا ۱۱ ساله را و اینکه والدین و مراقبین دراین خصوص چه کارها و وظایفی بعهده دارند را مورد بحث قرار میدهد .

خواننده کتاب در تمامی فصول با ارایه نمونه هایی ازپروژه ی جهانی تاب آوری بیشتر و بهتر با تاب آوری کودکان اشنا خواهد شد .

همچنین در این کتاب سلسله واکنش هایی که موجب تقویت و یا تضعیف  تاب آوری میشود ارایه میگردد.

این کتاب با ارایه چک لیست تاب آوری کودکان به پایان میرسد.

رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله با تاب آوری در پسران نوجوان

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله با تاب آوری در پسران نوجوان حومه شهر تهران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از همبستگی بود. ۴۱۰ نوجوان نوجوان از میان دانش آموزان مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان مناطق حومه شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های سبک های مقابله ای اندلر و پارکر(۱۹۹۰) حمایت اجتماعی ادراک شده واکس، فیلیپس،هالی، تامپسون، ویلیامز و استوارت(۱۹۸۶) و تاب آوری کانر و دیویدسون(۲۰۰۳) جمع آوری شد. داده ها با روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد، همبستگی بین حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله با تاب آوری در نوجوانان تاب آوری است.

نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش میتوان چنین نتیجه گیری کرد که افزایش حمایت اجتماعی نوجوانان مناطق حومه شهر تهران خانواده شان و ارائه خدمات شهری توسط نهادهای ذیربط جهت حمایت هرچه بیشتر آنان، همچنین آموزش مهارت های اساسی و مفید مقابله با مشکلات می تواند نقش مهمی در افزایش تاب آوری نوجوانان داشته باشد.

رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله با تاب آوری در پسران نوجوان