چند نکته برای توسعه تاب آوری

به گزارش میگنا هرکسی در زندگی اش با چالش هایی مواجه می شود. بعضی از این تجربیات ممکن است ناخوشایند یا منفی باشد ، مانند ابتلا به یک بیماری سخت ، تنها ماندن ، نمره ی کمی از یک آزمون به دست آوردن ، رقابت با خواهران و برادران یا انتخاب نشدن در یک گروه . همچنین برخی از تجربیات مثبت هم می تواند ایجاد استرس کند. آیا فنی برای از بین بردن سختی ها دارید؟ یک فرد تاب آور می تواند این کار را انجام دهد.
تاب آوری چه مفهومی دارد؟
تاب آوری یعنی شما توانایی بازگشت یا مقابله با زمانهای دشوار، شرایط جدید، تغییرات غیر منتظره را، که باعث تنش می شود، دارید. به یاد داشته باشید که تاب آوری به این معنا نیست که شما هر سختی یا دردی را که سر راه شماست، احساس نکنید.
به نظر می رسد بعضی از مردم به طور خودکار تاب آوری دارند ، آنها می فهمند که چطور تاب آور باشند. تاب آوری چیزی نیست که تو با آن یا بدون آن به دنیا بیایی ، می توانی آن را بیاموزی.
 شما می توانید در کمک به خودتان در را رسیدن به اهداف تاب آوری به کار ببرید.
 ابتدا بسیار مهم است که خودتان را بشناسید، چه چیزی شمارا شاد و آرام می کند و چه چیزی شما را دچار استرس و غمگین می کند.
کشف کنید  که چرا استرس دارید، این می تواند کمکتان کند تا درک بهتری از خودتان داشته باشید و راه های مواجهه با استرس را بیاموزید.
تله های استرستان را بشناسید، بسیار مهم است که گام به گام به سمت مواجهه با آن بروید.
 قدم دوم فهمیدن احساسات و هیجانات است. هیجانات ناخواسته هستند و از این مورد می توان اطلاعات مفیدی به دست آورد.هیجانات سرنخ هایی هستند که نشان  میدهد شما مسایل را چطور تجربه کرده و درباره آنها فکر کنید. هیجانات می توانند بر احساسات و همچنین واکنش های فیزیکی شما تاثیر بگذارند.
هیجانات به ما کمک می کند تا خودمان را بیشتر بشناسیم این بسیار خوب است که به دیگرا ن تکیه کنید تا زمانی که بتوانید روی پای خود بایستید آموختن و پذیرش احساساتتان گام مهمی به سوی تاب آور شدن است افراد تاب آور از راهکارهای بسیاری استفاده می کنند و ابزارهای زیادی  برای رو به رویی با مشکلات و روزهای سخت دارند. یکی از قدرتمندترین ابزارها “خودگویی” نامیده می شود.
خود گویی کمک میکند تا شما از خود حمایت کنید. خود گویی سودمند شما را به سمت تاب آوری هدایت می کند؛ خودگویی زیانبار می تواند شما را در دام گرفتار کند.
خودگویی سودمند  می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید خودگویی به شما کمک می کند تا با نقش بازی کردن گفت و گوهای سخت را انجام دهید.
 توجه کنید که استفاده از خودگویی فقط یکی از آجرهای ساختمان تاب آوری است قسمت مهم دیگری در تاب آور بودن راهبردهای آرامش بخش  است که کمکتان می کنند از پس کارها برآیید.
آرام بودن این فرصت را می دهد تا به روشنی بیندیشید که چگونه از پس زمانهای دشوار برآیید و تاب آور شوید.
زمانی که دستپاچه می شوید، آرام کردن خودتان می تواند توانایی هایتان را افزایش دهد تا به روش های مقابله بیندیشید روش های زیادی برای آرام کردن خودتان وجود دارد، بهترین راه کاربردی برای خودتان را پیدا کنید.
استفاده از خودگویی و تصویر سازی می توانند ابزارهای یاری رسان خوشایندی باشند تا به آرامش برسید.
همچنین راه کارهای دیگری مانند : تمرین های نفس کشیدن، فعالیت  های جسمانی، افکار آرامش بخش، حواس پرتی و درخواست کمک.
روش های یادگیری برای تصمیم گیری، مواجهه با نا امیدی و سازگاری با موقعیت های جدید به شما اعتماد به نفس می دهد و به شما کمک می کند، بازگردید.
نا امیدی نباید شما را شکست بدهد. شما می توانید راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات پیدا کنید. شیوه ی نگرش شما به تجربه های تازه می تواند مشخص کند که سرانجام آنها برایتان خوشایند یا ناخوشایند هستند.
راه های خلاقانه ای برای تصمیم گرفتن وجود دارد. نباید فقط به دلیل اینکه نا امید هستید، شکست بخورید و به طور کلی نباید نسبت به پیدا کردن راه حل عجله کنید.
شاید مردم در پاسخ به استرس، واکنش معینی داشته باشند، فقط برای اینکه عادتشان شده است.
اگر خودتان را نا امید می کنید، به جای اینکه از دست خودتان عصبانی شوید، ازآن درس بیاموزید.
تواتایی مواجهه با تغییرات غیرمنتظره در برنامه هایتان را داشته باشید، که در انعطاف پذیری و تاب آوری بیشتر کمک کند.
بررسی رقابت و اهداف واقع بینانه تان می تواند به شما در کنترل، کاهش استرس و بازگشت از موقعیت های دشوار کمک می کند.
این درست است: دیگران می توانند باعث استرس شما شوند. کشمکش های اجتماعی یا استرس بین افراد، می تواند شامل زمانهایی باشد که با دوست یا عضوی از خانواده اختلاف نظر دارید یا هرگاه می خواهید کاری متفاوت انجام بدهید که دوستتان انجام نمی دهد یا وقتی استرس مسابقه ای را دارید و یا هنگامی که دستتان می اندازند و به شما زور می گویند. شاید بعضی از این موقعیت های استرس زا در کنترلتان باشد تا تغییرشان بدهید. شاید گاهی تغییر آنچه اتفاق افتاده در توان شما نباشد اما  می توانید راهی برای پذیرش . یا رویارویی با آن وضعیت بیابید. اگر راه هایی را برای کنترل کردن این چالش ها بیابید، می توانید آسان تر بازگردید و تاب آور تر شوید.
دوستی ها شامل اوقات خوش و احترام و نیز سازگاری است. هرگز سکوت را برای مواجهه با دست انداختن انتخاب نکنید. دوستی درست آنست که بتوانید خودتان باشید و زمانی که با دوستتان هستید، به کارهایتان افتخار کنید. شاید با خانواده تان اختلاف نظر داشته باشید اما این تفاوت عقیده ، زمانی حل و فصل می شود  که با آنها خیلی راحت باشید.
گاهی با موانع یا موقعیت هایی روبه رو می شوید که نمی توانید تغییرشان دهید یا کنترلشان کنید. شما قدرت جادویی ندارید تا همه چیز را درست کنید یا همیشه عزیزانتان، خوشحال و تندرست نیستند. اما خبر خوب اینکه حتی زمان هایی که نمی توانید موقعیتی را کنترل کنید، می توانید با آن رو به رو شوید و می توانید مهارت های تاب آوری را یاد بگیرید تا کمکتان کنند شرایط سخت را به راحتی پشت سر بگذارید.
مهم نیست چقدر سخت تلاش کرده اید، برخی وضعیت ها ، برای اینکه تغییرشان بدهید در کنترلتان نیستند.
هر گاه با تنشی بزرگ رو به رو شدید ، بهتر است که بپذیرید به پشتیبانی نیاز دارید ادامه دادن برخی فعالیت های منظم، کمکتان می کند تا بر بخشی از زندگیتان که تغییر نکرده تمرکز کنید حتی وقتی با تنش غیرقابل باوری رو به رو می شوید وضعیت های بسیار سخت مانند: داشتن ناتوانی جسمی یا بیماری مهم، فهمیدن اینکه از مدرسه یا خانه تان دور می شوید، رو به رو. شدن  با دعوا یا جدایی پدر و مادر و رویارویی با مرگ عزیزی.
 هیچکس کاملا مستقل نیست. حقیقت اینست که هر کسی گاهی نیاز به کمک دیگران دارد. دانستن اینکه کی خودتان موقعیتی را مدیریت کنید و کی به کمک و مشورت دیگران نیاز دارید، نشانه بلوغ است . برای اینکه به خوبی تاب آور شوید، نیاز نیست که صد در صد مستقل شوید. شخص دانا می داند که چه زمانی به خودش متکی باشد و چه موقع از دیگران کمک بخواهد. دانستن اینکه هر گاه استرس دارید و سردرگم هستید ، چه کسی می تواند بهتر به شما مشورت بدهد تا از پس آن موقعیت برآیید ، سودمند است.
داشتن افراد زیاد در گروه پشتیبانیتان به شما اجازه می دهد که گزینه های بیشتری برای درخواست کمک داشته باشید.
بسیار مهم است که بدانید چه هنگام به تنهایی ، موقعیتی را مدیریت کنید و چه وقت راهنمایی بخواهید ؛ فهمیدید که چه زمانی از دیگران بخواهید مداخله و کمکتان کنند و همین طور درباره اینکه در موقعیت های خاص به چه کسی برای پشتیبانی و کمک مراجعه کنید.

چند نکته برای توسعه تاب آوری :

  • اگر شما اعتماد به نفس و تاب آوری داشته باشید ، زندگی برایتان استرس کمتری دارد.
    دانستن اینکه چه چیزی سبب استرس شما می شود و چگونگی واکنشتان به استرس ، می تواند به شما برای آماده سازی و رویارویی با آن شرایط کمک کند.
    احساسات خوب یا بد نیستند ، آنها فقط کمک می کنند که خودمان ،خواسته هایمان و نیازهایمان را درک کنیم.
    استفاده از خودگویی سودمند ، یک استراژی مهم است که ما را تاب آورتر می کند.
    هر گاه آرام هستید ، به راهکارهای مقابله بهتر بیندیشید.
    نا امیدی ، تصمیم گیری و دیگر موارد استرس زا نباید شما را سر درگم کند.
    در واقع بعضی از شرایط استرس زاتحت کنترل شما هستند و شما در رویارویی با این شرایط
  • دوستی حرمت دارد و نیز سرگرم کننده است ، اما در دوستی ها باید سازش را آموخت.
    بعضی از شرایط دردناک، تحت کنترل شما نیستند اما راه هایی برای مقابله یا سازگاری با آن شرایط وجود دارد.
    تکیه به خود ،مهم است اما بهتر است گاهی از دیگران راهنمایی و مشاوره بگیریم.

می توانید تاب آوری را یاد بگیرید. اگر تاب آوری امروزتان از دیروز بیشتر است ، پس شما در مسیر درستی حرکت می کنید. از سفر به سوی توسعه  تاب آوری لذت ببرید.



برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان ، وندی ماوس
محمدرضامقدسی ، طیبه سرلک
انتشارات ورجاوند

پرسش در کوچینگ (کشف مسیر زندگی)

تونی استالتزفوس سالهاست بصورت حرفه ای در زمینه کوچینگ فعالیت میکند و هم اکنون ثمره فعالیت ایشان یازده عنوان کتاب در کوچینگ و زمینه های مرتبط است.

کتاب پرسش در کوچینگ یکی از مهمترین آثار ایشان است. در این کتاب مهارت هایی را که یک مربی (مشاور، مددکار، معلم، تسهیلگر و …) نیاز دارد و  ارایه نمونه ها و ابزارهایی برای مدیریت و هدایت گفتگو و ایجاد توانایی ویژه برای پرسیدن و طرح سوالات کارآمد و تحول آفرین مأموریت اصلی این کتاب است.

پرسش در کوچینگ روند چرایی را به فرآیند چگونگی تبدیل میکند. این کتاب راهنمای مفیدی برای سفر از انفعال و سکون به تحول و پویایی است. پرسش در کوچینگ نقشه ی راهی است برای تقویت و تمرین پرسشگری و  به یقین کمک موثری است برای آنان که میخواهند گفتگو را با طراحی سوالات قدرتمند هدفمند و ثمر بخش پیش ببرند لذا علاوه بر اینکه برای علاقه مندان به کوچینگ مفید است برای مشاوران، مددکاران، درمانگرها، معلمان، مربیان و والدین میتواند بسیار الهام بخش و کارساز باشد .

کتاب پرسش در کوچینگ از اعتبار و جایگاهی بین المللی برخوردار است و در اکثر طبقه بندی های معتبر معرفی و توصیه شده است.

تغییر و تحول با پرسش آغاز میشود، و در هر فرآیند اعم از آموزش، درمان، مشارکت و امداد اجتماعی موضوع و مهارتی بنیادین بشمار می آید، هر جا گفتگو هست پرسش و پاسخ نیز هست، چه بهتر آنکه پرسش و پاسخ را بنیادین بیاموزیم.

کتاب پرسش در کوچینگ، هدایت گفتگو و همینچنین مهارت های شنیدن، درک کردن و مسئولیت پذیری را هدف قرار میدهد و بنابراین برای توسعه و ترویج کسب و کار خود نیز میتوانید از این کتاب مفید بهره مند باشید پرسش ها این قدرت را دارند که سرچشمه تحول و تکامل باشند و پاسخ هایی را که به آنها باور داریم را ایجاد کنند و به ما انگیزه دهند که طبق عقایدمان رفتار کنیم و همینطور باعث میشوند منفعل نباشیم و به شیوه ای خلاقانه مسیر زندگی خود را کشف کنیم. این کتاب یک برنامه ی خودآموز است که به افراد کمک میکند تا توانایی های پرسشیِ قوی تری بسازند و استادِ پرسیدنِ شوند. با خواندن این کتاب مهارت های پرسش کردن و مزایای آن را می آموزیم و با انواع  و طبقه بندی های  مختلف پرسش ها آشنا میشویم

کتاب پرسش در کوچینگ با ترجمه محمدرضا مقدسی و نرگس بیگدلی و با ویراستاری طیبه سرلک در ۲۰۸ صفحه توسط انتشارات پروچستا در اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر و در چاپ نخست به قیمت ۶۴۵۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

کتاب تاب آوری و فرزند پروری منتشر شد

رویکرد توسعه گرای تاب آوری ما را در تامین و توسعه سلامت روانی واجتماعی کودکان یاری می دهد .همچنین برای پرورش کودکانی تندرست و توانمند باید مجموعه عوامل موثر بر تاب آوری کودکان را شناسایی و تقویت کنیم .متخصصان معتقدند که توانش و شایستگی اجتماعی ، شادکامی و خلاقیت کودکان به میزان تاب آوری آن ها بستگی دارد . خانواده نخستین پایگاه رشد کودک است اما تاثیر سایر افراد و عوامل پیرامونی  را بر میزان تاب آوری کودکان نیز باید در نظر داشت .خواندن این کتاب ، تصویری روشن از مفاهیم پژوهشی و بنیادی در باره ی تاب آوری کودکان  و عوامل موثر بر آن ارایه میدهد .

کتاب تاب آور ی و فرزند پروری  توسط  مالکولم هیل، پژوهشگر دانشگاه استرات کلاید (strathclyde) و مدیر مرکز گلاسکو (Glasgow) برای کودک و جامعه و دستیار سرپرست مرکز داخلی دانشگاه برای پژوهش در زمینه‌ی خانواده‌ها و روابط، آنی استافورد، مدیر مرکز NSPCC دانشگاه ادینبرگ در زمینه‌ی آموزش گسترده‌ی انگلستان در حمایت از کودکان  ، پیتر سیمن، متخصص پژوهش در زمینه‌ی سلامت عمومی در مرکز گلاسکو برای سلامت جمعی و نیکولا رز از مرکز پژوهش در زمینه‌ی خانواده‌ها و روابط افراد در دانشگاه گلاسکو  ، بریجید دنیل، پروفسور پشتیبانی و مراقبت از کودکان در دانشگاه داندی (Dundee) تهیه و تالیف کردیده است .این کتاب با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی و فاطمه رمضانی  با ویراست طیبه سرلک توسط انتشارات پروچستا  در ۸۰ صفحه  وبا شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر وبا قیمت ۲۰۰۰۰ تومان  در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .

 

کتاب تاب آوری کودکان

کتاب تاب آوری کودکان اثردکتر وندی ال موس (Wendy L. Moss٬ )  با ترجمه محمدرضا مقدسی و طیبه سرلک با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۱۰ فصل و ۱۴۰ صفحه  توسط انتشارات ورجاوند منتشر و با قیمت ۲۴۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. کتاب آوری کودکان نخستین بار توسط ، Magination انتشارات بزرگ ترین سازمان علمی و حرفه اي روانشناسان در ایالات متحده و بزرگ ترین انجمن روانشناسان در سراسر جهان منتشر شده است .

.دکتر وندی ال.موس در این کتاب از خوانندگان خواسته است تا با کنترل واکنش‌های خود نسبت به استرس توانمندتر شوند. او با بررسی رفتار کودکان در شرایط دشوار (براساس نمونه‌های واقعی) راهکارهای دقیقی مانند استفاده از خودگویی و تمرینات تنفسی ارائه کرده است. همچنین با برشمردن عوامل استرس‌زا مانند مدرسه، دانشگاه، روابط اجتماعی و مرگ یکی از عزیزان، یادآوری می‌کند که ابزارهای تاب‌آوری می‌توانند برای مواجهه با موانع کوچک و بزرگ سودمند باشند.
گاهی بعضی از مردم، به آسانی می‌توانند از دشواری‌ها عبور کرده و بازگردند اما در حقیقت تاب‌آوری چیزی نیست که شما با آن زاده شوید؛ تاب‌آوری را باید آموخت. کاربرد تاب‌آوری فقط در مواجهه با سختی‌ها نیست بلکه شامل یادگیری ارتباط با دیگران، حرکت به سمت هدف، داشتنِ دیدگاه مثبت و پذیرشِ اینکه تغییر، بخشی از زندگی است هم می‌شود.

دکتر کارول پمبرتون (Dr Carole Pemberton)

دکتر کارول پمبرتون

دکتر کارول پمبرتون بیش از ۳۰ سال است که به افراد کمک کرده است احساس رضایت و موفقیت را  درزندگی حرفه­ ای خود تجربه کنند. کارول پمبرتون در طی این سال­ها به عنوان کوچ اجرایی و کوچ حرفه ­ای مراجعان بسیاری را در زمینه­ های کاری مختلف در سرتاسر دنیا هدایت کرده است. علاوه بر این، بسیاری از مراجعان کارول توانسته ­اند با استفاده از تجارب او مهارت کوچ کردن دیگران را کسب کنند.

کارول دکتری خود را در زمینه­ ی تاب­ آوری کسب کرده است و این مهارت در کنار تبحر او در حوزه­ ی کوچینگ حرفه ­ای و کوچینگ اجرایی او را تبدیل به فردی متخصص در زمینه ­ی کوچینگ تاب­ آوری نموده است. کارول کوچ رسمی فدراسیون بین­ المللی کوچینگ، عضو رسمی موسسه ­ی ارشد توسعه و منابع انسانی انگلستان، و استاد مدعو دانشگاه آلستر در ایرلند است.

دوره­ه ای دکتر پمبرتون در زمینه­ ی کوچینگ سازمانی بسیار شناخته شده و مورد تایید موسسه­ ی مدیریت و رهبری که یکی از شناخته ­شده ­ترین موسسات بین­ المللی در زمینه ­ی مدیریت و رهبری است می­باشد. کارول تاکنون هدایت و آموزش مدیران ارشد اجرایی شرکت­های بزرگ مخابرات، کارمندان ارشد دولت، مدیران عامل شاغل در بخش بهداشت و درمان انگلستان، و شرکت­های خصوصی و دولتی دیگر را به عهده داشته است. دکتر پمبرتون در زمینه­ های سرمایه­ گذاری، خرده ­فروشی، و تکنولوژی اطلاعات سابقه ­ی فعالیت داشته است که به دانش او در زمینه­ ی مشاغل و توسعه مدیریت بسیار کمک کرده است.

دکتر پمبرتون مطالب بسیاری را در قالب کتاب، مقاله، محتوی صوتی و تصویری و پکیج­ های آموزشی در رابطه با مسائل مربوط به مدیریت، یافتن حرفه­ ی مناسب، و کوچینگ حرفه­ ای، اجرایی و کوچینگ تاب ­آوری منتشر کرده است. از میان کتاب­های منتشر شده توسط دکتر پمبرتون می­توان به کتاب کوچینگ راه حل محور، توافق شغلی جدید، و آخرین کتاب او در زمینه­ ی تاب­ آوری تحت عنوان «تاب­ آوری: اقدام در کوچینگ» که در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسیده است نام برد.

 

 

 

 

دکتر وندی ال.موس(Wendy L. Moss, PhD)

آثار انجمن روانشناسان آمریکا، Magination انتشارات بزرگ ترین سازمان علمی و حرفه اي روانشناسان در ایالات متحده و بزرگ ترین انجمن روانشناسان در سراسر جهان را منتشر می کند.

دکتر وندي ال.موس، دارای دکتراي تخصصی  روانشناسی بالینی  و همچنین  داراي پروانه فعالیت حرفه ای در روانشناسی است و همچنین گواهی و اعتبار نامه ی روانشناسی مدرسه را نیز  دارد. دکتر موس بیش از ۳۰ سال در زمینه روانشناسی در بیمارستان ها، منازل، مطب هاي خصوصی، درمانگاهها و مدرسه ها مشغول به کار بوده است. همچنین به سبب تبحر او در روانشناسی مدرسه از طرف  نخبگان  روانشناسی حرفه اي آمریکا به عنوان سفیر روانشناسی مدرسه برگزیده شد و از سوي آکادمی روانشناسی آمریکا به عنوان همکار منتسب شد.

کتاب هایی به قلم دکتر وندي ال.موس:
• خودم باشم: راهنماي کودکان براي تقویت اعتماد به نفس وعزت نفس
• کودکان با یک دفترچه راهنما نمی آیند : راهنماي معلمان براي چالش هاي مؤثر بر یادگیري (با همکاري دونالد
اي.موس)
• کتاب نوجوانان: راهنماي بلوغ براي نوجوانان (با همکاريروبین اي. دلوکا اکونی)
• مدرسه را ساده کنیم: راهنماي راهکارهایی براي کودکان براي از بین بردن اضطراب (با همکاري سوزان اي. تدونیو)

• راهنمایی براي کودکان کم توان جسمی در رویارویی با چالش هاي زندگی

متن فوق برگرفته از کتاب تاب آوری کودکان دکتر وندی ال موس است که با ترجمه محمدرضا مقدسی و طیبه سرلک توسط انتشارات ورجاوند بزودی روانه بازار خواهد گردید .

کتاب تاب آوری،مدیریت خویشتن

کتاب تاب آوری ،مدیریت خویشتن با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در چاپ اول و در۵۲ صفحه توسط انتشارات ورجاوند منتشرو دراختیار علاقه مندان قرار گرفت.

کوچینگ تاب آوری چیست ؟

دکتر محمدرضا مقدسی

مدیر وموسس خانه تاب آوری

اکثر افرادی  حتی بدون آنکه بدانند که تاب آوری دقیقاً چیست و به چه معناست به آن علاقه مندند و حتی افرادی را که عملکرد بهتری داشته و یا موفق شده اند از موانع و روزهای سخت عبور کنند و بر مصایب و سختی ها غلبه کرده اند مورد احترام و ستایش قرار میدهند که قهرمانی و موفقیت جز با تاب آوری بدست نخواهد آمد.
هر آنچه در هر کجا از موفقیت گفته و شنیده میشود چیزی جز اشاره به دامنه ها و روشهای توسعه تاب آوری با تمسک و بهره مندی از پروتکل های مختلف نیست، در واقع یک کلام ختم کلام اینکه تاب آوری، مفهوم پایه، الزامی و اجباری و ناظر بر موفقیت است.
و اما بعد، آندسته از مربیان، مددکاران، روانشناسان و علاقه مندان به کوچینگ وقتی با رویکرد شناختی- رفتاری وارد زوایای حرفه ای توسعه و بهبودی فردی، خانوادگی و سازمانی می شوند با این موضوع مواجه خواهند شد که تا چه حد تمرکز بر اختلالات، ناسازگاریها و بدکارکردی ها جنبه افراطی بخود گرفته است و تا چه حد از سلامت و بهزیستی روانشناختی با تمرکز بر دارایی ها و توانایی ها غفلت شده است و این همه در حالی است که هدف اصلی آموزش، توسعه و مدیریت سلامت روان بوده است در حالی که توجه ما در ادبیات و عملیات تاب آوری سازگاری مثبت با تأکید بر دارایی ها و انواع سرمایه است و تنها همین یک دلیل کافی است که تاب آوری بعنوان بستر اصلی سلامت روان دارای جایگاهی خاص باشد، جایگاهی خاص و کاملاً فرگیر، در حقیقت و بعبارتی ساده در مواجهه با دشواری ها تاب آوری واکنشی عادی است.
در حقیقت تمامی تلاش در رویکرد (CBC) تحت تأثیر مطالعات و آموزه های دو نظریه پرداز بزرگ (آلیس و آرون بک) این است که در فرایند بهبودی به مراجعین و افراد کمک شود تا در پاسخ سازی و ارائه واکنش های حسی و رفتاری به شرابط بهتری دست یابند و نکته جالب توجه اینجاست تمامی این فرآیند که سازگاری و تعامل و سازندگی با دشواریهاست در گوشه ای از تعریف تاب آوری جای میگیرند.

مروری خواهیم داشت بر فرازهایی از این رویکرد که با قطعیت تاب آوری را بعنوان چارچوبی برای کوچینگ معرفی کرده است:

o معنا مندی (یافت و یا ساخت آن درسختی ها و مصایب)
o شکیبایی، خردورزی و قدرت تحمل ابهام در شرایط عدم قطعیت
o خلاقیت و کنجکاوی در مورد ظرفیت های نوین زندگی
o رشد انعطاف پذیری شناختی و رفتاری برای اقدام ورای طبقه بندی های فکری و عملی متداول بمنظور سازگاری پویا و پیشرونده در شرایط متغیر
o یادگیری خود پذیری (پذیرش خویشتن) در مقابل سرزنش کردن خود
o تاکید و توجه بر تجربه پذیری و قدرت بهره مندی از آن
o یادگیری حل مسائل احساسی و عملی
و … دیگر بخشهایی که مفاهیم بنیادی رویکرد را میسازند.

بهرحال مراجعان اغلب به دام باید های متعدد می افتند.
من باید یا من نباید بسیاری از ساکنین کره خاکی را گرفتار کرده است.
مددجویان و مراجعین ممکن است از دشواری ها اجتناب کنند اما وقتی اجتناب بعنوان راهکار مقابله انتخاب مناسبی نیست، ممکن است کوچینگ بتواند نقش آفرین باشد تا بتواند مهارتهای لازم را برای مقابله با موقعیت پیدا کرده و نقش آفرینی کند. این مقابله، همان جایی که توسعه تاب آوری بعنوان ضرورت و چارچوبی برای خدمات کوچینگ نقش خود را اعمال میکند.

تاب آوری، راهنمایی برای تقویت تاب آوری درکودکان

اثر حاضر راهنمایی برای تقویت تاب‌آوری در کودکان و تقویت روحیه انسانی آنهاست.

بخش اصلی کتاب یک راهنمای علمی است که به افراد بزرگسال کمک می‌کند تا تاب‌آوری را در کودکان تقویت کنند. در مقدمه برخی از زمینه‌های بنیادی مفهوم تاب‌آوری بررسی شده و شرح کوچکی از پروژه جهانی تاب‌آوری ارائه می‌شود.
فصل اول به دنبال واژگان تاب‌آوری و تعریف عوامل متعدد دخیل در تاب‌آوری است. سه فصل بعدی براساس سه گروه سنی مرتب شده‌اند و شامل نمونه‌ها و تجاربی هستند که می‌توان برای متناسب کردن فرهنگ خاص با شرایط یک کودک و گروه کودکان از آنها استفاده کرد.
در پروژه جهانی تاب‌آوری، کودکان به طور مستقل از محیط خود یاد نمی‌گیرند. برای بهبود تقویت تاب‌آوری بهتر است هر فعالیتی درخصوص کودکان در محدوده خانواده، مدارس، جامعه آنها و جامعه بزرگتر انجام شود. مطالب زیادی در مورد تقویت تاب‌آوری در والدین، معلمان و جوامع می‌توان گفت، اما این کتاب تنها بر روی تقویت تاب‌آوری در کودکان تمرکز دارد.
والدین، معلمان و جوامع عناصر اصلی تقویت تاب‌آوری در کودکان هستند، اما تمرکز این کتاب بر روی کودک و
محیط اوست.
در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «عوامل اصلی تاب‌آوری به سه عنوان گروه‌بندی می‌شوند: من دارم، من هستم و من می‌توانم. چنین عناوینی ممکن است در برخی از جوامع بسیار راهگشا باشند، جوامعی که باور اغلب آنها آن است که بچه‌ها را باید دید، ولی به حرف آنها گوش نکرد.
به هر حال بر عهده هر خواننده‌ای است که آنچه می‌خواهد، از این راهنما بردارد و آن را با افراد، فرهنگ و محیط خود سازگار گرداند. شکی نیست که در هر جامعه‌ای بچه‌ها باید احساس عشق و پذیرش داشته باشند، باید به آنها احترام گذاشت و احساس مسئولیت را در آنها تقویت کرد و دیگران باید بدانند که در موقع لزوم، چگونه به افراد حمایتگر رجوع کرد.»

این کتاب با ارایه چک لیست تاب آوری کودکان به پایان میرسد.

 

کتاب تاب آوری ، راهنمایی برای تقویت تاب آوری در کودکان

کتاب تاب آوری ، راهنمایی برای تقویت تاب آوری در کودکان

درچهار فصل و ۷۱ صفحه  برای تقویت تاب‌آوری در کودکان نوشته شده است

فصل اول این کتاب براینکه چرا باید به تاب آوری اهمیت داد تاکید میکند و در فصل دوم وسوم بر چگونگی توسعه تاب آوری برای کودکان تا سه سالگی وپس از آن درفصل سوم برتاب آوری کودکان ۴ تا ۷ ساله تاکید می شود در بخش پایانی  کتاب ، تاب آوری کودک ۸ تا ۱۱ ساله را و اینکه والدین و مراقبین دراین خصوص چه کارها و وظایفی بعهده دارند را مورد بحث قرار میدهد .

خواننده کتاب در تمامی فصول با ارایه نمونه هایی ازپروژه ی جهانی تاب آوری بیشتر و بهتر با تاب آوری کودکان اشنا خواهد شد .

همچنین در این کتاب سلسله واکنش هایی که موجب تقویت و یا تضعیف  تاب آوری میشود ارایه میگردد.

این کتاب با ارایه چک لیست تاب آوری کودکان به پایان میرسد.