تاب آوری مساله بودن یا شدن است

محمدرضامقدسی

مساله تاب آوری بودن یا شدن است

باشگاه تاب آوری

 به گزارش میگنا محمدرضامقدسی در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری نوشت : اکثر تعاریف تاب‌آوری با عبارت «ظرفیت برای …» و «توانایی برای …» شروع می‌شود. برخی محققین «ظرفیت» را به‌عنوان ویژگی ذاتی موجودیت‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند، حال‌آنکه عده‌ای ظرفیت را خصلتی پویا و ناگهانی می‌دانند که فقط در مواجهه با تهدید پدیدار می‌شود.

 دراین‌بین شماری از پژوهشگران تاب‌آوری را باتکیه‌بر دیدگاه پدیدارشناختی به‌مثابه فرایندی تعریف می‌کنند

که می‌توان ظرفیت را در قالب آن فرایند ایجاد کرد و ارتقاء داد. این مفهوم در ادبیات تاب‌آوری در بحث مقایسۀ «بودن در مقابل شدن» بیان می‌شود(پلادینک، ۲۰۰۹).

پژوهشگران طرف‌دار مفهوم فرایندمحوری دلیل می‌آورند که تاب‌آوری به طور اجتماعی تولید، ساخته و شرطی‌سازی می‌شود. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تاب‌آوری موجودیت‌های اجتماعی درون زمینه‌های ساختاری- اجتماعی گسترده‌تر حک می‌شود.
شرایط اجتماعی مطلوب مانند دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، منابع اقتصادی و خدمات اجتماعی و قدرت تصمیم‌گیری کنش‌های تاب‌آوری را بین اشخاص، خانواده‌ها و اجتماعات تسهیل می‌کند(داخدیفایرن و همکاران، ۲۰۱۶؛ مک‌کینون و دریکسون، ۲۰۱۳؛ لوتار، ۲۰۰۶؛ ماگیس، ۲۰۱۰؛ موری نتلز و همکاران، ۲۰۰۰؛ پلادینک و همکاران، ۲۰۱۴؛ شاو، ۲۰۱۲).
چند پژوهشگر مطرح می‌کنند که شبکه‌های حمایتی اجتماعی نقش‌هایی کلیدی را از طریق توانمندسازی برای انطباق و بهبود پس از اختلالات ایفاء می‌کنند؛ این پژوهشگران با تأکید بر نقش این شبکه‌ها ظرفیت‌های اجتماع را به سرمایۀ اجتماعی ارتباط می‌دهند(اجر، ۲۰۰۰؛ کرتنی، ۲۰۱۴). مراکز پژوهشی مانند مؤسسۀ تاب‌آوری منطقه‌ای و اجتماعی(CARRI) در امریکا و مرکز پژوهش‌های تاب‌آوری[۱](RRC) در کانادا مداخله‌های متعددی را برای افزایش تاب‌آوری آغاز کرده‌اند.

عوامل متعددی مانند دولت، نابرابری‌های نهادی، روابط متقابل بین واحدهای اجتماعی، ساختارها و عامل‌های اجتماعی و رویکرد مشارکتی از جمله ویژگی‌های مهم و ضروری مداخلاتی است که انتظار می‌رود ظرفیت‌های افراد، گروه‌ها و نهادها را ارتقاء بدهد.
لیدبیتر و همکاران چهار موضوع را که به‌منظور درک بهتر تاب‌آوری باید در پژوهش‌های آتی بررسی شود، به‌اجمال بیان می‌کنند: 

«الف. ضروری است فقط به واکنش‌های عمومی گروه‌های در معرض خطر بسنده نشود و به‌جای تعمیم‌دادن واکنش‌ها به تنوع واکنش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی توجه شود؛

ب. لازم است نقاط قوت، شایستگی‌ها و منابع موردنیاز برای درافتادن با ناملایمات موردتوجه قرار گیرد و فقط به بررسی کمبودها، آسیب‌شناسی‌ها و انحراف‌های

منتج از آنها اکتفا نشود؛

ج. مسیرهای بلندمدت یا خط‌سیرهایی که در طول عمر در واکنش به ناملایمات تغییر می‌کند و به گونه‌های متنوعی درمی‌آید، باید بررسی شود و صرفاً پیامدهای آنی بررسی نشود؛ و د. روابط متقابل بین سطوح توسعۀ فردی، خانوادگی و اجتماعی باید موردمطالعه قرار گیرد و فقط ویژگی‌های اشخاص سازگار شده موردتوجه قرار نگیرد»(لیدبیتر و همکاران، ۲۰۰۵).

اهمیت مکان و مقیاس فضایی در فرایند تاب‌آوری نیز در کانون تمرکز چند مطالعۀ جدید قرار دارد. پژوهشگران نشان داده‌اند که ویژگی‌های اجتماعی- فضایی، از قبیل زیرساخت فیزیکی، فرصت‌های شغلی و خصیصه‌های جمعیت‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی مکان- خواه این مکان محله یا شهر باشد، خواه منطقه یا کشور- تأثیر معناداری بر تاب‌آوری می‌گذارد(ماگیس، ۲۰۱۰؛ مک‌کینون و دریکسون، ۲۰۱۳). کک و ساکداپولراک اصطلاح «فراملیتی» را برای تبیین پویایی بین مقیاس‌های فضایی در تحلیل تاب‌آوری اجتماعی پیشنهاد

می‌دهند(کک و ساکداپولراک، ۲۰۱۳). این پژوهشگران تاب‌آوری اجتماعی را با تأکید بر اثر جهانی‌سازی مستمر بر زندگی انسان‌ها به‌مثابه پیامد حک‌شدگی بازیگران اجتماعی در محل‌ها و موقعیت‌های گوناگون تصور می‌کنند. برای اثبات معناداری این دیدگاه جغرافیایی نسبت به تاب‌آوری لازم است که پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

تاب آوری و انسجام فرهنگی در جامعه ناشنوایان

عفت حیدری مترجم کتاب های متعددی در زمینه تاب آوری در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت :ویلیامسون خاطر نشان می­کند که استفاده از مدارس خاص کودکان ناشنوا نه تنها باعث می­شود که روابط حمایتگر تسهیل شود، بلکه همبستگی اجتماعی را در جامعه ی افراد ناشنوا نیز تقویت می کند.
جوانان ناشنوا از طریق ارتباط قابل دستیابی، در این باره گفت و گو می­کنند که ناشنوایی برای آنها به چه مفهومی است و نقاط قوت و ضعف خود را تحلیل می­کنند و داستانهای افرادناشنوا و موفق را می­خوانند و متعاقب آن،نقاط مشترک را درک می­کنند، بر عکس، جوانان ناشنوا در مدارس عمومی و یا مدارس مخصوص ناشنوایان اغلب فاقد فرصتهایی برای حرف زدن در مورد تجربیات خود هستند.
یکی از شرکت کنندگان در مطالعه ی مور، توصیف کرد که وی چطور به تشویق یکی از بانوان سفیدپوست دانشگاه ناشنوایان گالودت به جامعه ی ناشنوایان پیوست:
او کسی بود که مرا تشویق کرد تا به دانشگاه گالودت بروم. مرا تشویق کرد که در مورد ناشنوایی ام پرس و جو کنم، برای آنکه من مثل فردی شنوا فکر و کار می­کردم.من چندان اهمیتی به جامعه ی ناشنوایان نمی­دادم، چرا که معدودی از افرادی که من با آنها ملاقات کرده بودم، شغل های پایینی مثل نظافت و آشپزی بر عهده داشتند.

خیلی از آنها هم نقش های مدیریتی نداشتند. دانشگاه گالودت بخش دیگری از مدیریت ناشنوایان و افتخار به آنها را به من نشان داد. در این دانشگاه بسیاری از افراد ناشنوا هستند که دست کمی از افراد شنوا ندارند. آنها از باهوش ترین افرادی هستند که من ملاقات کرده ام.این مسئله کل دیدگاه مرا نسبت به جامعه ی ناشنوایان تغییر داد.

جامعه ی ناشنوایان، همبستگی و فرهنگ خود را با گرامیداشت هفته ی آگاهی بخشی به ناشنوایان و حمایت از مراسم مدرسه ی ناشنوایان و برگزاری جشنواره هایی به افتخار موفقیتهای افراد ناشنوا حفظ می­کند.بسیاری از جوانان رنگین پوست از این امتیاز برخوردار هستند که افراد متخصص ناشنوا را در اوایل زندگی خود در مدرسه یا رویدادهای فرهنگی ملاقات کنند. این امر به آنها کمک می­کند تا توان خود را درک کنند و به آنچه هستند، افتخار کنند.متخصصان ناشنوا داستانهای زندگی خود و اینکه چطور بر موانع غلبه کردند و جوانان چه درسهایی از این تجربه می­گیرند، را با دیگران سهیم می­شوند.

هویت، فرایندی چند جانبه
هویت در جامعه ی ناشنوایان آمریکا، نظیر بسیاری از رویدادهای فرهنگی، تحت تاثیر نژاد و قومیت فرد قرار دارد.برای مثال، تاب آوری جوانان ناشنوای سیاه پوست، جوانان ناشنوای سرخپوست و جوامع ناشنوای لاتین با تاب آوری و چالشهای افراد ناشنوای قفقازی متفاوت است، برای آنکه آنها تبعیض فوق العاده ای بر اساس نژاد و قومیت تجربه می­کنند.

سابقه ی آموزشی در هویت جوانان ناشنوا عامل مهمی است.برای مثال، مسائل هویتی در میان جوانانی که به مدارس عمومی می روند، با کسانی که به مدارس مخصوص ناشنوایان می­روند، متفاوت است. جوانانی که به مدارس شبانه روزی ناشنوایان می روند، به فرهنگ ناشنوایان ارزش داده و روی اهمیت مدارس ناشنوایان تاکید می­کنند، بنابراین مهم است که جوانان ناشنوا فرصتهایی داشته باشند تا بتوانند تجربیات خود را با بررسی فرهنگهای ناشنوا پردازش کرده و بتوانند هویتهای خود را بهتر درک کنند.

افراد ناشنوای رنگین پوست، در گزارش نحوه ی سازگاری خود با حاشیه نشینی ،نقاط قوت فرهنگی خود را نشان دادند.برای مثال، پاریس در این مورد تحقیق کرد که زنان ناشنوای سرخپوست آمریکایی چگونه با شناسایی منابع ارزشمند فرهنگی سازگار شدند.همانگونه که در گزارشهای سه زن با نامهای بولا،جولی و کورتلیا دیده شد.
بولا مفاهیمی مثل خورشید و دعا را به عنوان پایه های توانمندی و قدرتی که سرخپوستان بومی آمریکایی به آن محتاج بودند، دید. زنان سرخپوست ناشنوا هر روز صبح به قدرت و دعا نیاز داشتند. خورشید هر روزه به آنها قدرت و توان می­دهد.
جولی می­گوید با کمک رویابین، خوابهای خوب در نور خورشید رنگ می­بازند و رویاهای خوب ماندگار می­شوند.جولی مثبت اندیشی و حمایت معنوی خود را نشان داد.کورتلیا با استفاده از ارتباطاتی که با دخترش داشت، توان روحی و قدرت معنوی خود را نشان داد.او می­گوید پیوند ورابطه ی ما قوی است و نشان دهنده الگویی بین همه زنان سرخپوست است.

تجانس فرهنگی، گوناگونی و تنوع و وحدت
فرهنگ ناشنوایان به جامعه ی افرا ناشنوا اشاره داشته و شامل پذیرش افراد ناشنوا و درک نیازهای افراد ناشنوا و جامعه ی آنهاست.گرچه همه افراد ناشنوا وضعیت یکسانی ندارند و یا ضرورتا ارزشهای مشابهی را با هم سهیم نیستند.همانگونه که کینگ جردن رئیس دانشگاه گالودت می گوید، فرهنگ افراد ناشنوا دارای این تنوع است:
در دنیای ناشنوایان مسیرهای بسیار زیادی وجود دارد، مسیرها، موفقیتها، شکستها و راه های متفاوتی که مردم با دستگاه های ایمپلنت کمک شنوایی کنار می­آیند.ما در این دانشگاه؛ مرکز ایمپلنت کمک شنوایی برای مدرسه ی ابتدایی داریم.
دستورالعمل را در زبان اشاره در کلام شنوایی داریم.این زبان خیلی خیلی موفق بوده است. باور دارم که این الگویی است که باید در مورد کودکانی که ایمپلنت شنوایی دارند، به کار ببریم، اما دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاهی هم داریم که همه ی آنها از ایمپلنت شنوایی استفاده می­کنند. دویست سالی است که مردم در باره ی افراد ناشنوا،اطلاعات غلطی دارند. از آنجایی که اکثریت جوانان ناشنوا والدین شنوا دارند، به طور کلی انتقال فرهنگ ناشنوایان از طریق خانواده انجام نمی­گیرد، اما از طریق افراد ناشنوای دیگر در جامعه انجام می­شود. تاکید روی اهمیت فرصتهای سازماین برای تعامل و مشارکت فرهنگی افراد ناشنواست.



تاب آوری جوانان و فرهنگ
نوشته لیندا.سی. ترون.مایکل اونگار.
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.نشر شبگیر.۱۴۰۱

تاب آوری و نهاد علم

محمدرضا مقدسی در یادداشتی برای میگنا نوشت همه ما همواره خواستار فاصله گرفتن و دوری جستن از چالشهای زندگی هستیم .برخی افراد قادر به انجام اینکار هستند ،اما برخی دیگر به ویژه کودکان دست وپنجه نرم کردن با مشکلات برایشان سخت است سوال بنیادی این است چه چیزی باعث این تفاوت عملکرد هاست ؟

این موضوع سالهاست مورد توجه پژوهشگران حوزه تاب آوری بوده است و این توجهات ومطالعات دستاوردهایی نیز بهمراه داشته است در اینجا به ابزارهای پنجگانه ای در تاب آوری کودکان مورد اشاره خواهیم کرد که به یقین این ابزارهای پنجگانه تاب آوری برای تاب آوری کودکان مبتنی بر علم و یافته های دانشگاهی است

۱-روابط :
 تاب آوری ریشه در ارتباطات دارد روابطی مبتنی بر همدلی ؛ حمایت ، توجه ومهربانی میتواند موجبات توسعه تاب آوری کودکان باشد  وجود یک فرد مهربان ، دلسوز و حامی در زندگی کودکان بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانن را حل میکند  این بمعنای داشتن روابط متعدد و پرشمار اجتماعی و داشتن دوستان زیاد نیست و حجم بالایی از ارتباطات را مد نظر ندارد.
بلکه حضور و همراهی کسی است که بتوان در هنگام  پیش آمدن مساله یا مشکلی از حمایت و مشورت و او برخوردار بود این چنین رابطه ای در تاب آوری کودکان بسیار دارای اهمیت است
۲-  قدرت مدیریت ، کنترل و نفوذ
اینکه کودکان احساس کنند همه صحنه زندگی شان از کنترل و مدیریت ایشان خارج است و بر هیچ بخشی از زندگی خود توانایی اعمال سلیقه و مدیریت ندارند احساس ناخوشایندی است این موضوع حتی برای بزرگسالان هم میتواند آزار دهنده باشد احساس کاهش نفوذ و کنترل  حتی میتواند موجب اضطراب باشد.

 تسهیلگران تاب آوری و مربیان کودک میدانند تقویت احساس خودکار آمدی در رشد و تحول مثبت کودکان تا چه اندازه میتواند در توانایی و تاب آوری موثر باشد کودکان در روند توسعه تاب آوری یاد میگیرند برای تغییر بخشهای قابل تغییر زندگی قیام کرده و اقدام کنند و در قسمتهای غیر قابل تغییر زندگی با آرامش و خونسردی از سازگاری و پذیرش بهره مند باشند و آرامش خود را فدای غیر قابل تغییر بودن  دنیا نکند.

۳-فعالیت های مثبت ومعنامند
تحقیقات متعددی نشان داده است که بازی ،همراه با تحریک کل مغز،در حفظ وتوسعه مهارتهای اجتماعی وعاطفی مورد نیاز برای  توانایی و تاب آوری کودکان موثر است کودکانی که در یک سرگرمی و تلاش خلاقانه غوطه ورمی شوند یاد می گیرند که اگر شکست بخورند پیشرفت می کنند و شکست میتواند فرصت تجربه و رشد هم باشد این کودکان مهارتهای خود را تقویت میکنند و در زمان سختی و چالش با تامل و بررسی رفتارمیکنند چیزی  که موجب شکوفایی وتاب آوری بهینه آنها خواهد بود

۴- خوش بینی خالی از توهم  (مبتنی بر واقعیت )
تحقیقات نشان میدهد که وقتی افرادی توانا و منعطف با ناملایمات مواجه میشوند ، حتی در تنش وچالش هم فرصت رویش را پیدا میکنند واین همان، کارسازی تاب آوری در زندگی و زیست مثبت است
اینکه بتوانیم حقایق و چالش ها را ببینیم اما آگاهانه به دنبال چیزهای خوب باشیم خوش بینی است و با تاب آوری رابطه مستقیم دارد  
۵- کمک به دیگران وشرکت در فعالیت های داوطلبانه :
کمک به دیگران بهترین راه کمک به خود ماست کمک به دیگران تجربه ای مثبت واحساسی خوشایند و مسیری برای توسعه روابط و افزایش سرمایه اجتماعی است کمک به دیگران مقام و منزلت انسانی است شایسته است والدین و مربیان فرصت هایی از این دست را برای کودکان تدارک ببینند تحول از من به ما یگانه راه شناخته شده رشد وتکامل انسان است
تغییر از من به ما تجلی رشد وسلامت است
تاب آوری موضوع شگفت انگیزی است تاب آوری در تمامی ادوار در سنن عقلی مورد مطالعه قرار گرفته و جای خرسندی دارد که این موضوعی واحد نیست بلکه گنجینه ایست پویا و سیال که تحقیق و تامل در آن ما را به دانشی ناب و شناختی عمیق از انسان و توانایی هایش میرساند جعبه ابزارتاب آوری مبتنی بر یافته های غلمی ودانشگاهی در حال تبدیل شدن به گنجینه ای با ارزش برای پرورش و سلامت کودکان است
 

تاب آوری جوانان و فرهنگ

این کتاب توسط لینداسی، ترون ، لیندا لینبرگ و مایکل آنگار نوشته و ودر سال ۲۱۰۵ منتشر شده و  توسط عفت حیدری و محمدرضا مقدسی ترجمه و توسط انتشارات شبگیر در شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت پشت جلد ۱۶۰۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است .
  این کتاب در ۴۱۵ صفحه مشتمل بر ۱۷ فصل است  و مطالب متنوعی برای علاقه مندان به تاب آوری جوانان و بررسی مولفه های فرهنگی ارایه کرده است  لیندا ترون  (روان­‌‌شناس آموزشی): استاد دانشگاه علوم انسانی دانشگاه نورث­‌‌وست آفریقای جنوبی است. پژوهش­‌‌های وی به این مسألهمسئله می­‌‌پردازد که چرا و چه­گونه برخی از جوانان با فقر و یتیمی و یا مشکلات یادگیری سازگار می­‌‌شوند و چه­طور محیط‌­‌‌های فرهنگی و اجتماعی باعث شکل­‌‌گیری فراآیندهای تاب­‌‌آوری می­‌‌شوند.:

 لیندا ترون از  نام آوران عرضه جهانی تاب آوری است او درسال ۲۰۱۳ برنده­‌‌ جایزه­‌‌ی پژوهشی انجمن آموزش آافریقای جنوبی به­‌‌خاطر هم­کاری­‌‌های گسترده­‌‌اش در درک و بهبود و فراآیندهایی تاب‌­آوری که از سازگاری مثبت با جوانان آفریقای جنوبی حمایت می­‌‌کند، شده است.

 نویسنده دیگر کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ لیندا لیبنبرگ دی.فیل  :مدیرعامل مرکز پژوهشی تاب­‌‌آوری و استادیار دانشکده­‌‌ی مطالعات تحصیلیِ دانشگاه دال­‌‌هاوزی در کشور کاناداست .کار او روی روش­‌‌ها و متدهای استنباط و متدهای ترکیبی طراحی در درک زندگی کودکان و جوانانی است که در محیط­‌‌های پرچالش،با تمرکزبرروی فراآیندهای تاب­‌‌آوری، تمرکز دارد درواقع ایشان یکی از متخصصی تحیقیق و توسعه تاب آوری است کار او شامل طراحی ابزارهای سنجشی است که درمورد جوانان و کودکان مورداستفاده قرار می­‌‌گیرد.

مایکل اونگار، درمانگر خانواده و استاد مددکاری اجتماعی در دانشگاه دال­‌‌هاوزی کشور کاناداست است. وی مؤسس و مدیر مرکز پژوهش تاب­‌‌آوری است که پژوهش­‌‌هایی را با بودجه­‌‌ای بیش­‌‌از پنج­‌‌میلیون­‌‌دلار در ده­‌‌ها کشور هماهنگ می­‌‌کند. وی بیش از ۱۰۰ صد مقاله­‌‌ی به­‌‌دقت بازبینی و داوری­‌‌شده و کتاب درمورد تاب­‌‌آوری و کاربرد آن در فراآیند کلینیکی چاپ کرده است و نویسنده­‌‌ یازده کتاب، ازجمله اکولوژی اجتماعی تاب­‌‌آوری:،جزوه­‌‌ای برای تئوری وعمل است. او در سال ۲۰۱۲، جایزه‌­‌‌ی مخصوص انجمن مددکاران اجتماعی کانادا را دریافت کرد

 در قسمتهای هفده گانه این کتاب حدود ۳۰ نفر دیگر از متخصصین حوزه تاب آوری از جمله خانم پروفسور آن ماستن از دانشگاههای مختلف دنیا همکاری داشته اند بخش اول: تعاملات پیچیده به تاب‌­‌‌آوری و فرهنگ ۱. مسیرهایی برای تاب‌­‌‌آوری در محیط (مارگریت او دوگرتی و آن مستن) ۲. درک حوزه‌­‌‌های فرهنگی و رابطه­‌‌ی آن­‌‌ها به فرآیندفرایندهای تاب­‌‌آوری(لیندا سی­‌‌ترون و لیندا لیبنبرگ) ۳. تاب‌­‌‌آوری و فرهنگ: تنوع فرآیندفرایندهای حمایتی و سازگاری مثبت(مایکل اونگار) قسمت دوم: بررسی­‌‌های موردی تشریحی: تاب­‌‌آوری جوانان و فرهنگ ۴. مسیرهای فرهنگی به تاب­‌‌آوری: فرصت­‌‌ها و موانعی که دانش­‌‌جویان سیاه­‌‌پوست آفریقای جنوبی به­‌‌یاد می­‌‌آورند(لیندا سی­‌‌ترون و ناریدی پاشا) ۵. ـ تاب­‌‌آوری در میان جوانان زیمباوه و یتیمان(الیاس مپفو، نانسی رود، مگان ماکاـ موتپفا،جیمز جنئوری و جان مپفومو) ۶. ـ تعامل بین فرهنگ و تاب­‌‌آوری و خطرات و پیامدهای آن: بررسی نیوزیلند(جکی ساندرز و رابین مونفورد) ۷. ـ مسیرهای فرهنگی به­‌‌سمت تاب­‌‌آوری: حمایت اجتماعی غیررسمی ازجوانان درمعرض خطر در چین(گیوکسیو تیان و ایکسلینگ وانگ) ۸. تاب­‌‌آوری بخشی از فرهنگ من است: درک زبان و سرزمین در فرآیندفرایندهای تاب­‌‌آوری جوانان بومی(لیندا لینبرگ، جانیس ایکادا و مایکل وود) ۹. ـ انگ اجتماعی؛ کلیشه و هویت­‌‌های تاب­‌‌آوری و فرآیندفرایندهای آن درمیان نوجوانان آمریکایی سیاه­‌‌پوست ۱۰. نامرئی­‌‌شدن در میان فرهنگ سفیدپوستان آمریکای جنوبی و فرآیندفرایندهای تاب­‌‌آوری (پاتریک راسل، لیندا لیبنبرگ و مایکل اونگار) ۱۱. ـ تاب­‌‌آوری و فرهنگ جوانان کر و لال در جوامع مختلف آمریکایی(الیزابت ای. مور و دونا. ام مرتنز) ۱۲. موانع فرآیندفرایندهای تاب­‌‌آوری: درک تجربیات و چالش­‌‌های پیوستن کودک­‌‌سربازهای قدیمی به جامعه­‌‌ی کانادایی(شلی ویتمن و لیندا لیبنبرگ) ۱۳. ـ تأثیرات خشونت محیط­‌‌های چندفرهنگی بر واکنش­‌‌های تاب­‌‌آوری در میان نوجوانان و جوانان شهر ایتاگویی ـ کلمبیا(وندی کلیور، روبرتو میجیا و یولاندا تورس) قسمت سوم: تاب­‌‌آوری پژوهشی در میان فرهنگ­‌‌ها ۱۴. ارزش حفظ نگرش و دیدی باز برای موارد متدولوژی در پژوهش­‌‌های تاب­‌‌آوری و فرهنگ (جیا هی و فونس جی آر . ون دی ویجور) ۱۵. ـ پژوهش­‌‌های خلاقانه­‌‌ی کیفی در فرهنگ و تاب­‌‌آوری(لیندا لیبنبرگ و لیندا سی­‌‌ترون) ۱۶. ـ اصول اخلاقی در پژوهش­‌‌های تاب­‌‌آوری: احترام، ارتباط متقابل،مسؤولیتمسئولیت­‌‌پذیری (لوری لالی دی مک کوبین و جنیفر مونیز) قسمت چهارم: نتیجه‌­‌‌گیری ۱۷. ـ فرهنگ و تاب­‌‌آوری: گام­‌‌های بعدی برای نظریه و عمل (کاترین پانتر ـ بریک)

توسعه تاب آوری در مدارس ،کودکان و خانواده

انتشارات سخنوران کتاب «تاب‌آوری در مدارس» اثر «بام ماراس»، ترجمه «محمدرضا مقدسی» و «عفت حیدری» را که شامل دستورالعمل‌هایی برای تاب‌آوری در مدارس، کودکان و خانواده‌هاست را با قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر و روانه بازار کرد.

این کتاب در نظر دارد تا ابزارها و الگوهای مفیدی برای مدارس فراهم کند و فرایند و دیدگاه آنها را نسبت به تاب آوری و بهباشی دانش آموزان بهبود دهد که مبتنی بر مطالعات متعددی در حوزه تاب آوری است و کمک می‌کند مدارس در رسیدگی به تاب آوری کودکان و جوانان خودکفایی روز افزونی داشته باشند و برای این منظور مجموعه ای کارآمد از ابزارها و روشهای مختلف ارایه می‌کند.

تاب آوری خانواده ویژگی یا فرآیند!

بیشترین تحقیقات تاب آوری خانواده به شناسایی فاکتورهای محافظتی یا عوامل تهدید کننده پرداخته اند که ریشه آن را در فرزند پروری و پاسخ کودکان به عوامل استرس زا می توان یافت.

به گزارش میگنا، اغلب تحقیقات حوزه تاب آوری کودکان به دنبال تعیین ویژگی های مربوط به سازگاری های کودکان بوده است. برای مثال یافته های نیبرز, فورهند و مک ویکار (۱۹۹۳) نشان می دهد که مادر های جوان با توانایی شناختی بالا (دارای تاب آوری بالا ) تونایی ایجاد ارتباط بهتری با فرزندان خود دارند.

مطالعات متعدد دیگری نشان داده است جوانانی که نسبت به طلاق والدین خود و شرایط سخت خانواده دید منفی ندارند از نمره تاب آوری بهتری برخوردار بوده اند. وایمن و همکارانش( ۱۹۹۲ ) کودکانی را تاب آور می دانند که در شرایط پایدار خانوادگی زندگی کرده و ازقوانین خانوادگی و فضای صمیمانه ، حمایتگر و قانونمند برخوردار هستند.

یافته های دیگری را میتوان یافت از روابط معکوس معنی دار تاب آوری با احساسات منفی که در جای خود بسیار حایز اهمیت است .

مطالعات زیادی وجود دارند که تاب آوری را یک ویژگی در نظر میگرند که به عنوان نمونه می توان تحقیق بر روی خانواده های هاوایی (مطالعات پروفسور امی ورنر) را ازاین نوع بر شمرد؛ بررسی های متعدد در حوزه تاب آوری خانواده نشان داده که سخت رویی، قدرت و توان حل مساله با سطوح بالای تاب آوری و عملکرد خانواده در ارتباط بوده در تحقیقی دیگر بر روی تاب آوری خانواده هایی که سرپرستی کودکانی از دیگر کشور ها ( تاب اوری کودکان پناهنده ) را بر عهده داشتند سه عامل سطوح بالای ارتباطی و حل مسئله، داشتن دید مثبت و معنویت نقش تعیین کننده داشتند. همین طور تاب آوری بالا با عواملی مانند جهان بینی مثبت، بسیج منابع و انسجام خانواده در خانواده هایی با کودکان مبتلا به اوتیسم این ارتباطات را تایید کرده است.

در خانواده های تک والد به گفته گریف و ریتمن( ۲۰۰۵ ) پشتکار، بیان عاطفی و اعتماد به نفس از ویژگی های فردی تاب آوری لحاظ شده اند.



*رویکردهای امروزی
بررسی تاب آوری خانواده به عنوان یک فرآیند
گرچه تحقیقات در گذشته نتایج نظری و عملی خوبی در بر داشته اند اما به طور طبیعی این تحقیقات مقطعی بودند و تاب آوری را محصول مجموعه ای از ویژگی های ثابت می دانند که حضور یا عدم حضور آنها عملکرد و تاب آوری خانواده را معین میکند.

به عبارتی این مطالعات از طریق روشهای استاندارد تنها می تواند ویژگی های مرتبط با تاب آوری خانواده را در یک مقطع زمانی مشخص بررسی و مشخص نماید.

این رویکرد که تاب آوری خانواده فرآیندی بشمار آید که در طول زمان تغییر میکند و مسیر های متعددی را می پیماید مقابله ویژه ای با رویکردهای بالینی و درمانی پیدا میکند که به نوبه خود میتواند چالش برانگیز باشد.

در رویکردی که ما تاب آوری خانواده را فرایند در نظر میگیریم بالطبع هدف ایجاد مقیاس تاب آوری برای سنجش پاسخ به عوامل استرس زا نیست بلکه ما در این رویکرد در پی ایجاد روشی برای ارزیابی پاسخ های خانواده در شرایط مختلف با عملیاتی ساختن تاب آوری هستیم که به محتوا و عامل استرس زا بستگی دارد.

تمرکز بر تاب آوری خانواده و استمرار انطباق پذیری و سازگاری و سازندگی خانواده به طرح تحقیق طولی نیاز دارد که عملکرد و اتمسفر خانواده را قبل، بعد و در حین مواجهه با عامل استرس زا بررسی کند.

تعیین مسیر های مشترکی که خانواده ها اتخاذ میکنند و همچنین کشف مسیر هایی که در طولانی مدت به نتایج سازگارانه میرسند از اهداف پر اهمیت اینگونه مطالعات طولی در تاب اوری خانواده بشمار می آید.

خانواده هایی که قادر به بازگشت به شرایط پیش از بحران هستند احتمالا از نمره تاب آوری خوبی برخوردار هستند البته دراین رویکرد فرآیند-محور مسیرهای طی شده به سمت شرایط سالم پسا بحران می توانند کاملا متفاوت باشند.

اکنون روشن است که برای بررسی فرآیند های مربوط به تاب آوری خانواده در زمینه ها و شرایط مختلف نیازمند تحقیقات طولی هستیم. در واقع، توجه به عواملی که خانواده را درسازگاری با شرایط جدید یا عوامل استرس زا یاری می کند به ارایه تصویری روشن و ادارکی جامع از تاب آوری خانواده می انجامد.

همچنین مهم است که تمایز بین تاب اوری فردی و خانوادگی را هرچه بیشتر شناخته و چگونگی ارتباط این دو را کشف کنیم. بخش عمده ای از مطالعات و مبانی نظری در تاب آوری خانواده به یافته های مطالعات انجام شده در تاب آوری فردی اقتباس شده است و به خانواده ها تعمیم یافته است. با این حال، این سوال که آیا عناصر تاب آوری منحصر به واحد های خانوادگی و مستقل از افراد یا اعضای خانواده هستند نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به طور خاص، ما به استراتژی هایی نیاز داریم که خانواده را به عنوان یک واحد منسجم تلقی کنند. با این حال داده های منفرد و شخصی که روابط بین فرد و متغیرهای خانوادگی و تاب آوری در برابر استرس در طول زمان بررسی میکنند، نگرش و بینش مهمی درباره درک فردی از نقش تاب اوری در خانواده ارائه میدهد. یک خانواده می تواند همانطور که به دنبال غلبه بر بحران آست از آنها نیز بهره گیرد.

نکته مهم آن است که شباهت یا تفاوت عوامل مرتبط با تاب آوری خانواده و یا عوامل مرتبط با تاب آوری در یک فرد با هم سنجیده شوند. ماهیت تاب آوری خانواده چشم اندازی چالش برانگیز است و پتانسیل بازده آن قابل توجه است. یادگیری در مورد فرآیند هایی که خانواده ها در محیط های منحصر به فرد در مقابله با استرس و گرفتاری هایشان به کار میگیرند، بدون شک در طراحی مداخلات موثر واقع میشوند. برای شناسایی این فرآیندها، لازم است تحقیقات طولی هم در مورد شرایط خانواده و هم در مورد عامل مخاطره و استرس زا انجام شود.

با استفاده از این روش میتوان به مفهوم تاب آوری خانواده و کارایی آن از آغاز تا هم اکنون در ملاحظات بالینی نزدیک تر شد شناسایی مسیرهای متفاوتی که خانواده ها در مواجهه با بحران ها به کار می گیرند قطعا به شناسایی عوامل شکل دهنده این مسیرها نیز کمک می کند.

تاب آوری اجتماعی ، اورژانس اجتماعی

دوره آموزشی تاب آوری اجتماعی برای کارشناسان اورزانس اجتماعی  به همت دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد

علاقه مندان میتوانند با کلیک بر تصویر محتوی آموزشی مربوطه را دریافت نمایند

تاب آوری اجتماعی چیست ؟ محمدرضامقدسی ایران پاک

کتاب تاب آوری،اقدام در کوچینگ منتشر شد

دکتر کارول پمبرتون با تجربه ای بیش از ۳۰ سال در زمینه کوچینگ، نویسنده این کتاب است ایشان توانسته است در توسعه و ترویج این حرفه موثر و مفید باشد و بسیاری از مراجعان دکتر پمبرتون توانسته ­اند با استفاده از تجارب او مهارت کوچ کردن دیگران را کسب کنند.
دکترکارول پمبرتون دکتری تخصصی خود را در زمینه تاب آوری کسب کرده است و این مهارت در کنار تبحر او در حوزه­ ی کوچینگ حرفه ­ای و کوچینگ اجرایی او را تبدیل به فردی متخصص در زمینه ­ی کوچینگ تاب­ آوری نموده است. کارول کوچ رسمی فدراسیون بین­ المللی کوچینگ، عضو رسمی موسسه ­ی ارشد توسعه و منابع انسانی انگلستان، و استاد مدعو دانشگاه آلستر در ایرلند است.دوره­ های دکتر پمبرتون در زمینه­ ی کوچینگ بسیار شناخته شده و مورد تایید شناخته ­شده ­ترین موسسات بین­ المللی در زمینه ­ی مدیریت می­باشند.
کتاب تاب آوری، اقدام در کوچینگ در ده فصل راجع به این موضوعات مطالبی مفید ارایه میکند:
تاب آوری چیست؟
تاب آوری خودرا بسنجید
روایت فقدان تاب آوری
کوچ کردن روایت
درمان شناختی رفتاری و تاب آوری
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و تاب آوری
ذهن آگاهی و تاب آوری
کوچینگ راه حل محور و تاب آوری
روانشناسی مثبتگرا و تاب آوری
کوچینگ و تاب آوری شغلی

این کتاب با ترجمه محمدرضا مقدسی و مرضیه نزاکت الحسینی در ۲۴۰ صفحه و توسط انتشارات پروچستا منتشر و به قیمت ۴۱۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان گرفته است.

 

پرسش در کوچینگ (کشف مسیر زندگی)

تونی استالتزفوس سالهاست بصورت حرفه ای در زمینه کوچینگ فعالیت میکند و هم اکنون ثمره فعالیت ایشان یازده عنوان کتاب در کوچینگ و زمینه های مرتبط است.

کتاب پرسش در کوچینگ یکی از مهمترین آثار ایشان است. در این کتاب مهارت هایی را که یک مربی (مشاور، مددکار، معلم، تسهیلگر و …) نیاز دارد و  ارایه نمونه ها و ابزارهایی برای مدیریت و هدایت گفتگو و ایجاد توانایی ویژه برای پرسیدن و طرح سوالات کارآمد و تحول آفرین مأموریت اصلی این کتاب است.

پرسش در کوچینگ روند چرایی را به فرآیند چگونگی تبدیل میکند. این کتاب راهنمای مفیدی برای سفر از انفعال و سکون به تحول و پویایی است. پرسش در کوچینگ نقشه ی راهی است برای تقویت و تمرین پرسشگری و  به یقین کمک موثری است برای آنان که میخواهند گفتگو را با طراحی سوالات قدرتمند هدفمند و ثمر بخش پیش ببرند لذا علاوه بر اینکه برای علاقه مندان به کوچینگ مفید است برای مشاوران، مددکاران، درمانگرها، معلمان، مربیان و والدین میتواند بسیار الهام بخش و کارساز باشد .

کتاب پرسش در کوچینگ از اعتبار و جایگاهی بین المللی برخوردار است و در اکثر طبقه بندی های معتبر معرفی و توصیه شده است.

تغییر و تحول با پرسش آغاز میشود، و در هر فرآیند اعم از آموزش، درمان، مشارکت و امداد اجتماعی موضوع و مهارتی بنیادین بشمار می آید، هر جا گفتگو هست پرسش و پاسخ نیز هست، چه بهتر آنکه پرسش و پاسخ را بنیادین بیاموزیم.

کتاب پرسش در کوچینگ، هدایت گفتگو و همینچنین مهارت های شنیدن، درک کردن و مسئولیت پذیری را هدف قرار میدهد و بنابراین برای توسعه و ترویج کسب و کار خود نیز میتوانید از این کتاب مفید بهره مند باشید پرسش ها این قدرت را دارند که سرچشمه تحول و تکامل باشند و پاسخ هایی را که به آنها باور داریم را ایجاد کنند و به ما انگیزه دهند که طبق عقایدمان رفتار کنیم و همینطور باعث میشوند منفعل نباشیم و به شیوه ای خلاقانه مسیر زندگی خود را کشف کنیم. این کتاب یک برنامه ی خودآموز است که به افراد کمک میکند تا توانایی های پرسشیِ قوی تری بسازند و استادِ پرسیدنِ شوند. با خواندن این کتاب مهارت های پرسش کردن و مزایای آن را می آموزیم و با انواع  و طبقه بندی های  مختلف پرسش ها آشنا میشویم

کتاب پرسش در کوچینگ با ترجمه محمدرضا مقدسی و نرگس بیگدلی و با ویراستاری طیبه سرلک در ۲۰۸ صفحه توسط انتشارات پروچستا در اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر و در چاپ نخست به قیمت ۶۴۵۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

کتاب تاب آوری و فرزندپروری ، فصل دومی برای تمام فصول

کتاب تاب آوری و فرزندپروری ، فصل دومی برای تمام فصول با ترجمه محمدرضا مقدسی و فاطمه رمضانی وبا ویراستاری طیبه سرلک در ۸۰ صفحه توسط نشر پروچستا در کتابخانه ملی ایران ثبت و انشااله بزودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .

در این کتاب از تاب آوری  بعنوان فرایندی  آموزشی که در برگیرنده سازگاریهای مثبت در شرایط دشوار و رشد در شرایط ناگوار با تکیه بر تجربیات و مشاهدات صحبت شده است . این امر بدین معناست که می توان این خصیصه را ایجاد کرده و پرورش داد. بدیهی است که پرورش این دیدگاه از کودکی اثربخش تر بوده و سبب ایجاد منابع حمایتی قوی تر و پایدارتر در فرد می شود.  در کتاب تاب آوری و فرزند پروری با تعاریف متعدد تاب آوری و مصیبت وهم چنین  ابعاد و جنبه های های مختلف آن آشنا خواهید شد. پس از آن، جایگاه تاب آوری و مفاهیم موجود در تاب آوری کودکان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تمامی مطالب عنوان شده در این کتاب با تکیه بر پژوهش های انجام شده در حیطه تاب آوری کودکان می باشد. در ادامه، شواهد تجربی در زمینه تاب آوری کودکان و نوجوانان ذکر شده که این شواهد در سه سطح فردی و درونی، خانوادگی و محیطی، تاب آوری کودکان و نوجوانان را بررسی می نماید. همچنین در این کتاب در زمینه تاب آوری والدین صحبت می شود و بر نقش حیاتی والدین در شکل گیری و تقویت تاب آوری در کودکان و نوجوانان تأکید شده است. علاوه بر این عواملی را که در فرایند تأثیرگذاری والدین بر تاب آوری کودکان و نوجوانان نقش ایفا می کند، مطرح شده است. در انتها، ارزیابی نقادانه ای از تاب آوری ارائه شده که به بررسی نقاط قوت و ضعف رویکرد تاب آوری اشاره کرده است. این کتاب راهنمای مناسبی در زمینه تاب آوری کودکان در حیطه پژوهش، سیاست گزاری و عمل باشد.

این کتاب  بعنوان یک پژوهشنامه کاربردی به والدین ، معلمان و مربیان ، مشاوران و روانشناسان ، مددکاران اجتماعی و کنشگران عرصه های تربیتی و سازمانهای متولی در حوزه کودک و نوجوان  وتمامی پژوهشگران حوزه های علوم رفتاری ، اجتماعی و انسانی توصیه میگردد.

تاب آوری پیوند

محمدرضا مقدسی
مدیر و موسس خانه تاب آوری

مایه مسرت و مباهات است که در نهمین کنگره سراسری پیوند سلولهای بنیادی برای نخستین بار در کشور فرصتی دست داد تا از تاب آوری روانشناختی هم سخنی به میان آید که عبور موفقیت آمیز از تلخی های روزگار و شرایط نامناسب را نیز همین (تاب آوری) توصیف میکند تاب آوری است که بهترین پیش بینی کننده کیفیت زندگی و سلامت روان است.
بالطبع بیماران پیوند نیز دچار مشکلاتی می شوند که نیازمند مداخلات روانپزشکی و یا روانشناختی است چه بسا معدودی از پیش با همین اختلالات و مشکلات دست و پنجه نرم میکرده اند.
فضای روانی پیوند میتواند آکنده از ابهام، عدم قطعیت، اضطراب و استرس و یا سرشار از امید و خوشی بینی، نستوهی و همراهی باشد. تاب آوری بعنوان یک رویکرد توسعه گرا میتواند فضای روانی بهینه را برای درمان حمایت کرده و تدارک ببیند.
اتحاد وتبعیت از درمان، توفیق در فرآیند دشوارپیوند و مدیریت بهینه وضعیت روانی و هیجانی با برخورداری از تاب آوری میسر خواهد بود که البته متغیرهای روان شناختی منفی و نامطلوب در روند درمان و در فضای پیوند به یقین با این سازه روانشناختی رابطه منفی دارند.
بیماران پیوند اغلب با توانایی های تحلیل رفته، دارایی های از دست رفته و جلوه های معنوی مخدوش در صف پیوند قرار گرفته اند.
توسعه و تقویت توانایی ها با تاکید بر حل مسائل شخصی، گسترش دارایی ها با تأکید بر دریافت حمایت های بیرونی اعم از کادر درمان، خانواده و گروه همسان و ارتقاء طراوات و سلامت معنوی با تأکید بر هیجانات مثبت میتواند شالوده و اهم اقدامات در زمینه توسعه تاب آوری بیمار پیوند بشمار آید که به مهر پروردگار کنگره کرمانشاه پیش در آمدی بر این مهم است.

تاب‌آوری ، هدف و اشتیاق

با حضور علاقه مندان به خود مراقبتی و تغدیه طبیعی ، نشستی ترویجی با تاکید بر مفاهیم بنیادی اشتیاق  و تاب آوری در محل موسسه دکتر پاپ زن برگزارشد دراین جلسه مروری بر تعریف و انواع اشتیاق ( منجر به هماهنگی و منتهی به وسواس ) ومفاهیم همپوشان و چگونگی تقابل  تاب آوری و اشتیاق ،  هم آیندی ، افتراقات  موردبررسی قرار گرفت .

کتاب تاب آوری و فرزند پروری منتشر شد

رویکرد توسعه گرای تاب آوری ما را در تامین و توسعه سلامت روانی واجتماعی کودکان یاری می دهد .همچنین برای پرورش کودکانی تندرست و توانمند باید مجموعه عوامل موثر بر تاب آوری کودکان را شناسایی و تقویت کنیم .متخصصان معتقدند که توانش و شایستگی اجتماعی ، شادکامی و خلاقیت کودکان به میزان تاب آوری آن ها بستگی دارد . خانواده نخستین پایگاه رشد کودک است اما تاثیر سایر افراد و عوامل پیرامونی  را بر میزان تاب آوری کودکان نیز باید در نظر داشت .خواندن این کتاب ، تصویری روشن از مفاهیم پژوهشی و بنیادی در باره ی تاب آوری کودکان  و عوامل موثر بر آن ارایه میدهد .

کتاب تاب آور ی و فرزند پروری  توسط  مالکولم هیل، پژوهشگر دانشگاه استرات کلاید (strathclyde) و مدیر مرکز گلاسکو (Glasgow) برای کودک و جامعه و دستیار سرپرست مرکز داخلی دانشگاه برای پژوهش در زمینه‌ی خانواده‌ها و روابط، آنی استافورد، مدیر مرکز NSPCC دانشگاه ادینبرگ در زمینه‌ی آموزش گسترده‌ی انگلستان در حمایت از کودکان  ، پیتر سیمن، متخصص پژوهش در زمینه‌ی سلامت عمومی در مرکز گلاسکو برای سلامت جمعی و نیکولا رز از مرکز پژوهش در زمینه‌ی خانواده‌ها و روابط افراد در دانشگاه گلاسکو  ، بریجید دنیل، پروفسور پشتیبانی و مراقبت از کودکان در دانشگاه داندی (Dundee) تهیه و تالیف کردیده است .این کتاب با ترجمه دکتر محمدرضا مقدسی و فاطمه رمضانی  با ویراست طیبه سرلک توسط انتشارات پروچستا  در ۸۰ صفحه  وبا شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر وبا قیمت ۲۰۰۰۰ تومان  در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .

 

کتاب تاب آوری کودکان

کتاب تاب آوری کودکان اثردکتر وندی ال موس (Wendy L. Moss٬ )  با ترجمه محمدرضا مقدسی و طیبه سرلک با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۱۰ فصل و ۱۴۰ صفحه  توسط انتشارات ورجاوند منتشر و با قیمت ۲۴۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. کتاب آوری کودکان نخستین بار توسط ، Magination انتشارات بزرگ ترین سازمان علمی و حرفه اي روانشناسان در ایالات متحده و بزرگ ترین انجمن روانشناسان در سراسر جهان منتشر شده است .

.دکتر وندی ال.موس در این کتاب از خوانندگان خواسته است تا با کنترل واکنش‌های خود نسبت به استرس توانمندتر شوند. او با بررسی رفتار کودکان در شرایط دشوار (براساس نمونه‌های واقعی) راهکارهای دقیقی مانند استفاده از خودگویی و تمرینات تنفسی ارائه کرده است. همچنین با برشمردن عوامل استرس‌زا مانند مدرسه، دانشگاه، روابط اجتماعی و مرگ یکی از عزیزان، یادآوری می‌کند که ابزارهای تاب‌آوری می‌توانند برای مواجهه با موانع کوچک و بزرگ سودمند باشند.
گاهی بعضی از مردم، به آسانی می‌توانند از دشواری‌ها عبور کرده و بازگردند اما در حقیقت تاب‌آوری چیزی نیست که شما با آن زاده شوید؛ تاب‌آوری را باید آموخت. کاربرد تاب‌آوری فقط در مواجهه با سختی‌ها نیست بلکه شامل یادگیری ارتباط با دیگران، حرکت به سمت هدف، داشتنِ دیدگاه مثبت و پذیرشِ اینکه تغییر، بخشی از زندگی است هم می‌شود.

کارگاه تاب آوری یزد

انجمن مشاوره ایران (  شعبه یزد  ) با همکاری مرکزصبح امید با تخفیف ویژه برای اعضای انجمن مشاوره ایران در روزهای ۲۴ و ۲۵  مردادماه  برگزار میکند .

مفاهیم بنیادی ، کلیات و تعاریف ، ادبیات و پیشینه پژوهشها، بررسی تئوری ها و نظریات بزرگان تاب آوری ،  سنجش ، مقیاس و اندازه گیری  در تاب آوری ،همچنین روشهای عملیاتی تحقیق و پژوهش در تاب آوری ، اصول و مبانی طراحی پروژه های مداخلاتی با تاکید بر ارتقا و بهینه سازی تاب آوری در حوزه های فردی ، خانوادگی ، سازمانی و اجتماعی موضوعات اصلی این دوره آموزشی خواهد بود .