کتاب تاب آوری کودکان و نوجوانان

دلیل رنج بسیاری از کودکان این بوده است که والدین و متخصصین انرژی و زمان خود را صرف اصلاح نقایص آنها می کردند و به تقویت توانمندیهای ایشان توجهی نداشتند. کانون تمرکز والدین، درمانگران و مربیان بر اصلاح مشکلات کودکان قابل درک است. اما حقیقت این است که ما به عنوان متخصص به تازگی به این سوگیری پی برده ایم. اکنون برای رسیدن به بالاترین هدف درمان، که همان بهبود آینده همه کودکان می باشد، بهترین راه این است که نقاط قوت آنها را شناسایی کنیم و ویژگی های تاب آوری را در آنها پرورش دهیم. که در کتاب حاضر به این امر مهم پرداخته می شود. امیدواریم این کتاب بتواند تغییری اساسی در روان شنا سی کاربردی ایجاد کند و ایده ها و نظریات جدید و راه های دقیق تری برای درک مشکلات کودکان و کمک به آنها در اختیار خوانندگان قرار دهد.
اگرچه فناوری با سرعت بالایی در حال پیشرفت است اما ما قویاً معتقدیم که آینده نه در دستان فناوری بلکه در دستان کودکانی قرار دارد
که به کمک والدین، معلمان، مربیان، و سایر بزرگسالان نیاز دارند که از ویژگیهای بالقوه و توانمندی تاب آوری بهره مند باشند و به آنها نیز در پرورش یک زندگی رضایت بخش کمک کنند.این کتاب توسط انتشارات فهم و در ۵۴۴ صفحه منتشر ودر اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .

رشد تاب آوری( رویکرد شناختی -رفتاری)

1کتاب رشد تاب آوری ( رویکرد شناختی -رفتاری) با ترجمه آقای حسن صادقی  و خانمها  مریم شهری ، محدثه موذنی ، سارا عابدی و آزاده حق شناس توسط انتشارات نگرش روز چاپ و روانه بازارگرید .  پیشگفتار این کتاب درذیل آورده شده است .

پیشگفتار مترجم:

افراد چگونه می­توانند در مقابل درد، تراژدی، غم و اندوه حوادث زندگی دشوار مقاومت کنند؟ چه اتفاقی می­افتد که یک رویداد مشابه برای دو نفر اتفاق می­افتد، یکی می­تواند از پس آن بربیاید اما دیگری نابود می­شود؟ توانایی برگشت به عقب و حرکت به جلو بعد از یک شکست، اشاره به میزان تاب­ آوری افراد دارد که چطور با یادگیری و به­ کارگیری اصول تاب­ آوری بتوان در مواجهه با دشواری­ها عمل کرد. تاب­ آوری به طور بالقوه در همه افراد وجود دارد. تمرکز بر عوامل تاب ­آوری اغلب به معنای تمرکز بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف می­باشد که کمک می­کند افراد بتوانند مشکلات را پیش­ بینی و به ­طور مناسب با آن مقابله کنند. تاب ­آوری در پیشگیری از بروز مشکلات روان­شناختی مانند افسردگی در سطح گسترده نقش مهمی دارد. کتاب حاضر یک نمای کلی و راهنمای ساختمان تاب­ آوری از دیدگاه مبتنی بر شواهد ارائه می­دهد.در این کتاب ننین و پروفسور درایدن یک تعریف بسیار دقیق از تاب­ آوری بیان کرده ­اند که عبارت از «شامل مجموعه­ای از پاسخ­های شناختی، رفتاری و هیجانی انعطاف­ پذیر به سختی­های حاد یا مزمن است که می­تواند غیر معمول و یا پیش پا افتاده باشد». این پاسخ قابل یادگیری و درک توسط همه می­باشد. تاب­ آوری یک کیفیت و ویژگی نادر نیست که به صورت انتخابی به افراد داده شده باشد. در حالی که بسیاری از عوامل بر رشد آن تأثیرگذار هستند، یکی از مهم­ترین عناصر دخیل در آن، نگرش افراد در مقابله با سختی­ها است. بنابراین نگرش (به معنی) قلب تاب ­آوری می­باشد. این کتاب در نوع خود جذاب و آسان برای خواندن می­باشد که آموزشی، آکادمیک و از نظر پژوهشی غنی و حاصل تجربه بالینی می­باشد و در کل به سبک سری کتاب­های «خود-کمک کننده» نوشته شده است. اپیکتت می­گوید «افراد بیشتر از آنکه توسط اتفاقات و رویدادها دگرگون شوند، با قضاوت خود در مورد آنها دچار دگرگونی می­شوند». که ننین آن را «پایه و اساس چشم­ انداز تاب­ آوری» می­نامد. این نگرش اساس «مدل شناختی» مدرن از اختلالات هیجانی می­باشد. بنابراین افراد با قضاوت­ها و نیات (رفتارها و نگرش) صحیح می­توانند خود را کنترل و در مواجهه با رویدادها و اتفاقات بیرونی مقاوم و ایمن باشد. در این کتاب آموزش و به­ کارگیری این رویکرد آورده شده است.مترجمین کتاب حاضر امیدوارند مطالعه این کتاب برای مخاطبین گرانقدر که دانشجویان رشته روان­شناسی و مددکاری و متخصصین در حوزه مشاوره و درمانگری می­باشد، مفید واقع شود.

 

تاب آوری با باورها آغاز میشود

iran resilience

کتاب ( تاب آوری با باورها آغاز میشود) با ترجمه خانمها لیلاوطن پرست ، مریم شهری و آقای حسن صادفی  توسط انتشارات ورای دانش چاپ ودراختیارعلاقه مندان قرار گرفته است ، در پیش گفتار این کتاب آمده است :

«ما به عنوان والدین، معلمان، اعضای جامعه و سیاست گذاران، چطور می توانیم رشد سالم و یادگیری موفقیت آمیز در افراد جوان جامعه مان را ارتقا دهیم؟» در سال ۱۹۸۶ یک پژوهش در مورد تاب آوری روی افراد جوان انجام شد. این امر سبب شد که چندین پژوهش طولی روی کودکانی که در محیط های با احتمال خطر بالا زندگی می کردند انجام شده و تا بزرگسالی بررسی شوند. یکی از یافته های جالب این پژوهش ها این بود که کودکانی که در خانواده هایی با سابقه سوءاستفاده، الکلیسم، بیماری های روانی و خشونت خانوادگی زندگی می کردند، و نیز آن هایی که در محله های فقیر و مناطق جنگ زده بودند، می توانستند در آینده زندگی موفقیت آمیز و معناداری داشته باشند. تحلیل دقیق این پژوهش ها نشان داد که سه عامل می تواند در به موفقیت رسیدن آینده این کودکان نقش داشته باشد. این سه عامل محافظ عبارت بودند از: روابط حمایتی و مراقبتی، پیامهایی با انتظار بالا، و فرصت هایی برای مشارکت و همیاری معنادار.
کتاب «تاب آوری با باورها آغاز می شود»:

تکیه بر نقاط قوت مدرسه برای به موفقیت رسیدن در مدارس بر این تمرکز دارد که چطور می توان این باورها را در مدارس و کلاس های درس ایجاد کنیم. سارا (مولف کتاب) به روشنی سازه ای را شرح می دهد که به رشد پیش-حرفه ای و حرفه ای که طی آن فرد می تواند ثبات خود را در بلندمدت حفظ کند، ختم می شود. این کتاب بر اساس باور حقیقی سارا در این مورد است که معلمان، متخصیین، پژوهشگران و تسهیل گران عامل کلیدی در سازه تاب آوری هستند. وی همچنین عقیده دارد بسیاری از معلمان قلباً و منطقاً می دانند که چطور باید تاب آوری یک دانش آموز را نشانه گرفت؛ این معلمان نیز سعی می کنند محیطی در کلاس ایجاد کنند که این سه عامل (روابط حمایتی و مراقبتی، پیامهایی با انتظار بالا، و فرصت هایی برای مشارکت و همیاری معنادار) را داشته باشد.

این کتاب منبع معتبری برای کار خوب این معلمان خواهد بود و به آن ها کمک می کند تا این راه را ادامه دهند.