مهارت های تاب آوری ابزارهای سودمندی در مواجهه با موانع هستند

راحیل بزرگی روانشناس و نویسنده خانه تاب آوری

0

مهارت های تاب آوری ابزارهای سودمندی در مواجهه با موانع هستندتاب آوری به معنی نداشتن احساسات ناخوشایند نیست. بلکه به معنی این است که شما احساساتتان را می شناسید و راهی برای مواجهه با آن می یابید. مهارت های تاب آوری، ابزارهای سودمندی در مواجهه با موانع هستند اما بود و نبود آن را تضمین نمیکند

فهمیدن احساسات و هیجانات

هیجانات عصبانیت و شادی و لذت و غم و گناه و اضطراب را هر فردی می تواند در زندگی گاهی اوقات تجربه کند که ناخواسته هستند. هیجانات سرنخ هایی هستند که معلوم می کنند فرد چگونه مسائل را تجربه و به آن ها فکر می کند. هیجانات می توانند بر احساسات و واکنش های فیزیکی فرد تاثیر بگذارند.

هر فردی هیجانات دارد

انسان ها بدون احساسات شبیه ربات هستند. هیجانات به ما یاد می دهند چه موقع حس خوب یا بد خواهیم داشت و چه چیزهایی را می پسندیم یا نمی پسندیم. احساساتی مثل ناراحتی، نگرانی و عصبانیت هم مفید هستند زیرا می توانند به فرد هشدار دهند چه وقت دچار فشار یا ناراحتی است، پس می توانید برای تغییر شرایط کاری کنید.

چیزهایی که از احساسات یاد می گیریم

وقتی هیجانی را در خود شناسایی می کنیم، می توانیم چیزهای قابل تغییر را کشف کنیم  و یا در آینده در همچین شرایطی کاری انجام دهیم. هیجانات ناراحت کننده به ما می آموزند که از آن ها دوری کنیم. تا وقتی به احساسات توجه کنیم می توانیم رسیدگی و برخورد با موقعیت های آینده را بررسی کرده و موقعیت ناراحت کننده را به حداقل برسانیم.

اگر هیجانات و احساسات را به درستی بشناسیم می توانیم تصمیم بگیریم رفتار را ادامه دهیم، تغییر دهیم یا کمک بخواهیم و یا در موقعیت پر استرس راهکار مقابله ای استفاده کنیم.

گاهی اوقات نمی توانیم بر شرایط کنترل داشته باشیم و در شرایط بد تنها کاری که می توانیم انجام دهیم ایجاد حس بهتر در خودمان است. مانند:

  • در میان گذاشتن ناامیدی ها با فرد قابل اعتماد
  • برنده نشدن در رقابت نمی تواند حس بازنده بودن را ایجاد کند
  • برای شرکت در رقابت به خود تبریک بگوییم
  • به برندگان تبریک بگوییم
  • از مربی در زمینه آن فعالیت کمک بخواهیم
  • به تلاش و مهارت خود افتخار کنیم

هر کدام از این ها می تواند به ما کمک کند تاب آور شویم.

جنس سنگ

برای اینکه بتوانیم اندازه مشکل را بفهمیم گاهی بهتر است آن را تقسیم بندی کنیم. مانند: سنگ ریزه، سنگ کوچک، سنگ بزرگ و تخته سنگ.

هنگام تفریح اگر با سنگ ریزه ای یا سنگ کوچکی مواجه شوید ممکن است با لگدی آن را به سمتی پرت کنید یا نگران شوید که نکند سنگ های بزرگتری جلوتر باشد. پیش بینی دلواپسی یعنی نگرانی درباره اینکه چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟ اگر بتوانید فکرهای نگران کننده را متوقف کنید در واقع با مشکل کوچکی مواجه هستید.

اگر با سنگ بزرگ یا سدی مواجه شوید می توانید از راهکارهای مواجه با چالش ها استفاده کنید. اما اگر سنگ یا مانع بسیار بزرگ بود به یک فکر بکر نیاز دارید تا از آن چالش بگذرید. فکر بکر و مهارت های تاب آوری، ابزارهای سودمندی در مواجهه با موانع هستند. باید بررسی کنید موقعیتی که با آن درگیرید یک سنگ ریزه، صخره کوچک، صخره بزرگ و یا یک مانع است. اگر فکر کنید شرایط مثل تخته سنگ است واقعا یک مشکل بزرگ و آزاردهنده خواهید داشت. یک چالش کوچک نیاز به واکنش شدید ندارد ممکن است باعث رنجش و ناامیدی زودگذری در شما شود اما بدانید که به زودی این شرایط را پشت سر می گذارید.

اما زمان هایی وجود دارد که با تخته سنگ بزرگ یا مانع بزرگی رو به رو می شوید و توانایی حل کردن آن را ندارید. در همچین مواقعی افراد تاب آور به دنبال حمایت دیگران هستند. ممکن است برای حل آن نیاز به زمان بیشتری باشد که راهکارهای مقابله با استرس در این زمان می تواند بسیار کمک کننده باشد و می توانید کشف کنید کدام ابزار تاب آوری می تواند برای مواجهه با آن مانع مفید باشد.

واکنش ضعیف یا شدید

بعضی افراد واکنش شدید نشان می دهند تا مانع انجام برخی کارها شود یا توجه دیگران را جلب کند. برخی افراد گاهی در هیجاناتشان غرق می شوند در صورتی که برخی شاید هیجاناتشان را بروز ندهند یا آشکار نکنند. تاب آور بودن و ادامه دادن حتی وقتی زمان خیلی سخت می گذرد به این معنی نیست که شما به صورتی رفتار کنید که انگار هیچ چیز شما را آزار نمی دهد.

شاید گاهی افراد میزان واکنشی که نسبت به شرایط نشان می دهند شدیدتر از آن شرایط باشد و فردی با واکنش شدید باشد. شاید باور دارد مشکلات خیلی زیاد هستند تا به آن ها رسیدگی کند. دانستن اینکه دیگران هم همین طور هستند می تواند به فرد کمک کند مهارت های تاب آوریش را گسترش دهد.

پیشنهادات زیر می تواند به فردی با واکنش شدید کمک کند:

  • یادتان باشد شرایط قصد کشتن شما را ندارد (در این صورت به حمایت نیاز دارید).
  • از خودگویی استفاده کنید.
  • به کارگیری راهبردهای آرام بخش.
  • ببینید کودکان دیگران چگونه با استرس مواجه می شوند.
  • از بزرگترها بپرسید در گذشته چگونه با مشکلات برخورد کرده اند.

اگر فردی با واکنش ضعیف هستید بدانید:

  • شما ضعیف نیستید فقط بپذیرید هیجانات پریشانی هم خواهید داشت.
  • زمانی که ناراحت و پریشان احوال هستید از مهارت های خود استفاده کنید و با مشکلات رو به رو شوید.
  • اگر هیجانات را نشناسید و درک نکنید نمی توانید چگونگی تاثیر آن ها بر زندگی تان را کشف کنید.
  • تاب آوری به معنی نداشتن احساسات ناخوشایند نیست. بلکه به معنی این است که شما احساساتتان را می شناسید و راهی برای مواجهه با آن می یابید.

افراد تاب آور هم ممکن است گاهی سعی کنند احساسات منفی را فراموش یا پنهان کنند. اما خودآگاه هستند و می توانند بر نقاط قوت تکیه کنند و راهکارهای مواجهه با آن ها را به کار ببرند و یا می دانند چه زمانی درخواست کمک کنند.

پژوهش های جدید نشان می دهد دخترها در نشان دادن هیجانات بهتر از پسرها عمل می کنند. به جز عصبانیت که پسرها بیشتر نشان می دهند.

اعتماد به دیگران

چه زمانی می توانیم از دیگران درخواست کمک کنیم؟ چهار روش اصلی رسیدگی به موقعیت های دشوار:

  • کمک گرفتن از یک بزرگتر برای درست کردن شرایط یا از بین بردن آن
  • مشورت با یک بزرگتر در مورد چطور رو به رو شدن با موقعیت
  • کشف کنید چگونه با موقعیت برخورد کنید پس دلگرم و با اعتماد به نفس می شوید و می توانید با موقعیت سخت رو به رو شوید.
  • زمانی که امید دارید این شرایط سخت می گذرد هیچ کاری نکنید و به هیچ کس نگویید.

راحیل بزرگی روانشناس و نویسنده خانه تاب آوری در خاتمه آورده است که کمک گرفتن از بزرگترها می تواند کمک کننده باشد اما هیچ وقت یاد نمی گیرید خودتان به تنهایی با مشکلات رو به رو شوید. از طرف دیگر اگر کمک نگیرید شانس آموختن از تجربیات دیگران را از دست می دهید.مهارت های تاب آوری، ابزارهای سودمندی در مواجهه با موانع هستند اما با این حال توصیه میکند گاهی بسیار خوب است به دیگران تکیه کنید تا زمانی که بتوانید روی پای خودتان بایستید تا در مواجهه با موانع موفق تر عمل کنید.

 

مهارت های تاب آوری، ابزارهای سودمندی در مواجهه با موانع هستندتاب آوری به معنی نداشتن احساسات ناخوشایند نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 12 =