نشست دانشجویی مدیریت استرس و تاب آوری برگزار شد

به همت دانشجویان مقاطع تکمیلی در رشته های روانشناسی اجتماعی و ...

0

نشست دانشجویی مدیریت استرس و تاب آوری در تالار اجتماعات ساختمان آموزش دانشگاه پیام نور تهران باتاکید بر کتاب مزایای تاب آوری برگزار شد سخنران این نشست عفت حیدری نویسنده و مترجم خانه تاب آوری بود که در چارچوب مفاهیم و مضامین کتاب مزایای تاب آوری ایراد گردید.

حدود هفتاد سال است که دیگر یاران و مددکاران یا  روانشناسان، متخصصان سلامت روان و یا پزشکان و روانپزشکان به مردم آموخته اند که می توانند در زندگی خود استرس را کنترل کنند. اکنون در این خصوص شبهات و دیدگاههای فراوانی وجود دارد

با گسترش ادبیات تحقیق در زمینه تاب آوری به نظر میرسد متخصصان علوم رفتاری و روانشناسی دردیدگاه و راهکارهای عملی خود برای مواجه شدن با مشکلات و سختی های زندگی این تحولات را پذیرفته اند .

با گسترش مطالعات در زمینه تاب آوری مقابله درست و کارآمد با مسایل و مشکلات هم شکل بهتری پیدا خواهد کرد.

کتاب مزایای تاب آوری به مطالعات عصب شناسی،روانشناسی ( به خصوص روان شناسی مثبت گرا)،آموزش هنر و ورزش تکیه زده است   بسیاری از مضامین را از مطالعات اصیل این علوم اخذ کرده است و آنها را به استراتژیهای عملی و موثری برای افراد و سازمانهایی تبدیل کرده است  که هر روز تلاش می کنند تا با استرس های پیچیده امروز و محیط های کاری پرچالش کنار بیایند.

دگریاران اذعان دارند علی رغم آن که سعی می کنیم تا به مردم کمک کنیم تا با استرس خود کنار بیایند،توفیق آنچنانی بدست نمیاد . درک این نکته ضروری است که برای کار در حوزه تاب آوری،چالش ها ذاتی بوده و شاید هم باید به آنها خوشامد گفت. این کار ما را از فشار برای سعی در کنترل استرسها رها می کند د رعوض ما را به سمت حیاتی معقول و خردمندانه سوق میدهد.

ایده هایی در مورد مدیریت استرس در دهه 1950 میلادی شکل گرفت. وقتی برای اولین بار در مورد اثرات فیزیولوژیک استرس روی سلامتی و به زیستی مطالبی را آموختیم.پیامی که گرفتیم این بود که استرس برای ما بد بوده و می خواستیم تا جایی که می شود از آن اجتناب کنیم، اگر نتوانیم از استرس اجتناب کنیم، سعی می کنیم تا جایی که امکان داشته باشد، آن را کنترل کنیم.

بهرحال بررسی ها و تحقیقات متعدد و پیاپی نشان داده است که در این زمان،سطح استرس بیش از گذشته است. و این تنها ما را به این نتیجه می رساند که فرایندهایی که برای رویارویی با چالشها و استرس در زندگی روزمره مورد استفاده قرار داده ایم،از قرار برای زندگی امروزه ما دیگر موثر نیستند. علاوه بر این ما بیش از هر زمان دیگری فقط می خواهیم زنده بمانیم و به بقای خود فکر می کنیم. در عین حال هم می خواهیم زندگی ما پر ثمر و پر از پاداش و حیرت آور هم باشد.

در این نشست پس از بیان این نکات، عفت حیدری به این پرداخت که اگر استرس را مدیریت نکنید، استرس شما را مدیریت خواهد کرد و شیوه های رایج برای مدیریت استرس را نام برد و پس از آن به تعریف مقوله تاب آوری و نقش آن در استرس پرداخت. وی گفت تاب آوری در برابر استرس و بحران باعث می شود که از استرس و بحران به عنوان سکوی پرش برای رسیدن به موفقیت و آرامش استفاده کرد، کافی است که به وجود استرس ها اذعان داشته و از طریق تاب آوری وتکیه بر نقاط قوت و توانمندی های خود به خوبی از پس استرس ها برآمد.

از شیوه های رایجی که می توان در تاب آوری و توانمندی استفاه کرد،ذهن آگاهی، مراقبه،نگرش مثبت، پرداختن به ورزشهای منظم در اوقات فراغت و استفاده از حمایت دیگران است.

وی در ادامه افزود که با قوی تر شدن و تاب آور شدن به خوبی از پس استرس های ریز و درشت زندگی بر خواهیم آمد و بجای مقابله هیجان مدار از مقابله حل مساله استفاده خواهیم کرد.وی برای تاب آوری افزود که می توانید به این مطلب توجه کنید که چه چیزی خوشحال تان می کند. شاید به نظر خیلی واضح می آید، اما خیلی از مردم حتی نمی دانند که چه چیزی خوشحال شان می کند. وقتی در این جایگاه قرار بگیرید، انتخابهای تان واضح می شود.

به تعریف دیگران از خوشبختی اعتنا نکنید.

مسیر خود را پیدا کنید.

دومین راه و مسیر برای تاب آوری آن است که به دیگران کمک کنید و با آنها مهربان باشید، این راهی برای خوشبختی است، حتی آوردن فنجانی قهوه یا کمک به کسی در حمل بار باعث لذت می شود. مهربانی نسبت به دیگران اغلب روز ما را می سازد.

سومین نکته برای تاب آوری و بهتر مدیریت کردن استرس آن است که خود را با افرادی که نگرش مثبت دارند، احاطه کنید. قدر امکانات خود را بدانید، در لحظه بمانید و خود را به چالش بکشید. برای خود هدفی در روز تعیین کنید تا به آن برسید. لازم نیست حتما هدف بزرگی باشد، اما باید چیزی باشد که در پایان روز به آن ببالید،می توانید در پایان روز به عقب نگاه کنید و خوشحال باشید که به هدفتان رسیده اید.

موفق ترین افراد دو سه اولویت واقعی در روز دارند و به خود برای رسیدن به آنها افتخار می کنند. در این موارد اصلا نگران جزئیات نیستند. در آخر هم برای تاب آوری دست از افکار منفی بردارید، همه ما افکار منفی داریم.در این مواقع بهترین کاری که می توانید کنید آن است که به خود بگویید، دست بردار!

این نشست دانشجویی با یاد آوری آنکه تاب آوری از ضد ضربه بودن صحبت نمیکند اما توسعه تاب آوری میتواند شرط بقا و موفقیت آدمی باشد به پایان رسید.

توضیح اینکه نشست دانشجویی با موضوع مدیریت استرس و تاب آوری توسط دانشجویان روانشناسی اجتماعی برگزار میگردد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 18 =