بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و خردمندی
بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی بر تاب آوری و خردمندی دانش آموزان دختر در ابرکوه بود .
هدف پژوهش حاضر ،بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی بر تاب آوری و خردمندی دانش آموزان دختر در ابرکوه بود .
پژوهش از نوع مداخله با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری (سه ماهه) همراه با گروه کنترل انجام شد.
نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفراز دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان ابرکوه، درسال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ بود که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند.
این افراد بر اساس گمارش تصادفی در دو گروه مداخله و گروه کنترل به تعداد مساوی قرار گرفتند.
برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از مقیاس تاب آوری کانر – دیویدسون و پرسشنامه خردمندی آردلت استفاده شد.
این ابزار ابتدا برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون ، اجرا شدند.
سپس آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی به عنوان متغیر مستقل پژوهش در ۱۲جلسه ۹۰دقیقه ای برای گروه آزمایش اجراشد.
گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد
. پس از پایان آموزش، بار دیگر دو ابزار پژوهش برای هر دو گروه مداخله و کنترل ، به عنوان پس آزمون و سپس ۳ ماه بعد به عنوان پیگیری ، اجرا شد.
داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر ، تجزیه و تحلیل شد.
نتایج نشان داد که آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی در افزایش تاب آوری وخردمندی در دختران دانش آموز، تاثیر مثبت و معناداری دارد.
بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی بر تاب آوری و خردمندی
بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری ذهن آگاهی همان حضور در لحظه لحظه حال بدون ثانیه ای را هدر دادن بر اندوه، غم و سرزنش گذشته و البته استرس و نگرانی های آینده می باشد. این که فرد بتواند در لحظه حال سپری کند و استرس آینده و البته اندوه و حسرت گذشته مانعی بر سر راه لذت لحظه حال و درک آن با تمام وجود نباشد، ذهن آگاهی فرد را نشان می دهد.