تاب آوری طلاق چیست و چگونه تقویت میشود؟

محمدرضا مقدسی

0

تاب آوری طلاق چیست و چگونه تقویت میشود؟ تاب آوری طلاق به توانایی بهبود سریع و عملکرد مؤثر در مواجهه با مشکلات و موقعیت های نامطلوب طلاق اشاره دارد.
این شامل سازگاری و سازگاری جسمی و روانی با چالش هایی مانند مشکلات خانوادگی و روابط است .

محمدرضا مقدسی در ادامه آورده است تاب آوری را می توان در هر سنی پرورش داد و برای هدایت جنبه های عاطفی و عملی طلاق بسیار مهم است.ایجاد دلسوزی نسبت به خود، مالکیت گذشته و قدم گذاشتن در آینده، و حفظ حس کنترل بر زندگی خود از مؤلفه‌های کلیدی تاب‌آوری طلاق است.
افراد تاب آور برای کنترل استرس و مشکلات عاطفی طلاق، تصمیم گیری صحیح و حساس نسبت به سیستم خانواده و به حداقل رساندن آسیب های روانی برای خود و فرزندانشان تواناتر هستند.
علاوه بر این، ارتقای تاب‌آوری در کودکان خانواده‌های مطلقه برای رفاه روانی و اجتماعی آنها ضروری است، این شامل عواملی مانند کیفیت والدگری یا فرزند پروری، حمایت اجتماعی، مهارت‌های مقابله‌ای و روابط مثبت خانوادگی است.
برای ایجاد تاب آوری پس از طلاق، تمرکز بر مراقبت از خود، تفکر مثبت، هدف‌گذاری، حمایت اجتماعی، شفقت به خود و جستجوی کمک حرفه‌ای در زمینه سلامت روان ضروری است.
نرگس زمانی روانشناس و مترجم کتابهای تاب آوری در ادامه مطلب تاب آوری طلاق چیست و چگونه تقویت میشود  آورده است که بررسی متون و منابع ما را به نکات هفتگانه ای رهنمون میکند که رعایت کردن آنها موجب ایجاد تاب آوری طلاق است این توصیه ها عبارتند از :

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید:
با درگیر شدن در فعالیت هایی که به سلامت جسمی، عاطفی و روانی کمک می کند، مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. این شامل استراحت کافی، ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و تمرین تکنیک های آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا است.
مثبت اندیشی را تمرین کنید:
روی جنبه های مثبت زندگی خود تمرکز کنید، تجارب منفی را به شکلی مثبت بازنگری کنید و اهداف واقع بینانه ای را برای انجام هر روز تعیین کنید. این می تواند به شما کمک کند تا احساس هدف و کنترل را در زندگی خود حفظ کنید .
ایجاد یک شبکه حمایتی:
با دوستان، خانواده و افراد حمایت کننده که می توانند در زمان های چالش برانگیز تشویق و کمک کنند ارتباط برقرار کنید. داشتن یک اجتماعی (حمایتی) و یا یک سیستم پشتیبانی قوی برای تاب آوری پس از طلاق بسیار مهم است .
شفقت به خود را تمرین کنید: نسبت به خود مهربان و دلسوز باشید، به خصوص در هنگام مواجهه با چالش ها یا اشتباهات. شفقت به خود یک پیش بینی کننده قوی برای بهبودی پس از طلاق است و به حفظ آرامش و ذهن کمک می کند.
به دنبال کمک حرفه ای باشید:
اگر کنار آمدن با عواقب پس از طلاق برای شما چالش برانگیز است، به دنبال درمان یا کمک حرفه ای باشید. درمان می‌تواند به ایجاد انعطاف‌پذیری، توسعه مهارت‌های مقابله‌ای و ارائه پشتیبانی طولانی‌مدت کمک کند.
 خودمراقبتی را بیاموزید ومراقب خود باشید : هر روز زمانی را برای فعالیت هایی که به سلامتی شما کمک می کنند، مانند ورزش، آرامش و عادات سالم اختصاص دهید مراقبت از خود از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی برای تاب آوری بسیار مهم است .
علایق ویژه خود را کشف وبرای آنها وقت بگذارید: در فعالیت هایی شرکت کنید که خود یابی، معنا و هدف را در زندگی شما را تقویت می کنند حتی به اشتراک گذاشتن تجربیات و علایق خود با دیگران می تواند زندگی شما را غنی کند و به انعطاف پذیری کمک کند .
با گنجاندن این استراتژی‌ها در زندگی روزمره خود، می‌توانید تاب آوری خود را پس از طلاق افزایش دهید، چالش‌ها را به‌طور مؤثری پشت سر بگذارید و با قدرت و خوش‌بینی به جلو بروید.

تاب آوری طلاق چیست و چگونه تقویت میشود؟ تاب آوری طلاق به توانایی بهبود سریع و عملکرد مؤثر در مواجهه با مشکلات و موقعیت های نامطلوب مانند طلاق اشاره دارد.

محمدرضا مقدسی در ادامه این مطلب اضافه میکند روانشناسی طلاق به جنبه های مختلف رفتار و احساسات انسانی پیرامون انحلال ازدواج می پردازد.

تحقیقات نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی مرتبط با سیستم های مغزی مانند دوپامین، سروتونین، تستوسترون و استروژن می تواند بر احتمال طلاق تأثیر بگذارد. افرادی که دارای سیستم دوپامین بالایی هستند ممکن است بیشتر در معرض خطرپذیری و بی قراری در روابط باشند، در حالی که افرادی که دارای سروتونین بالا هستند معمولاً متعارف هستند و تمایل کمتری به طلاق دارند.

مراحل طلاق اغلب به پنج مرحله غم و اندوه و سوگواری تشبیه می شود که با انکار شروع می شود و قبل از رسیدن به پذیرش از طریق آشفتگی عاطفی پیش می رود.

مرحله قبل از طلاق شامل احساس نارضایتی و مشورت قبل از تصمیم گیری برای جدایی است.

علاوه بر این، طلاق می تواند اثرات طولانی مدت بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد و بر هوش هیجانی و رفاه کلی تأثیر بگذارد. . گذار از طریق طلاق شامل جدایی ذهنی از شریک زندگی، خودشناسی، پذیرش پایان ازدواج، رها کردن خشم و ایجاد اهداف و روابط جدید برای سازگاری سالم با زندگی پس از طلاق است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =