تاب آوری معلمان

سارا هیات

0
تاب آوری معلمان به توانایی آنها در سازگاری مثبت با شرایط دشوار و چالش برانگیز در محیط کاری اشاره دارد.
تاب آوری برای آموزگاران و دبیران شامل مهارت هایی است که به آنها کمک می کند تا با فشارهای شغلی مقابله کرده، از شرایط سخت بیرون آمده و به سطوح بالاتری از رضایت و کیفیت زندگی دست یابند.
تاب آوری ظرفیت غلبه بر ناملایمات، بهبودی از شکست ها و سازگاری با شرایط متغیر است.
تاب آوری یا resiliency تنها بهبود سریع پس از رویدادهای دشوار نیست، بلکه مفهومی چند بعدی ، دینامیک و سیال است که تحت تاثیر زمینه های فردی، اجتماعی و سازمانی قرار دارد.
 
مطالعات نشان می دهد که تاب آوری آموزگاران ودبیران نقش مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین به آنها کمک می کند تا در هنگام خستگی و مشکلات، توانایی مقابله با شرایط را داشته باشند.
اگر بدانیم که تدریس چقدر می تواند چالش برانگیز باشد، آن را دست کم نمی گیریم.
معلمان در اتاقهای کوچک با مجموعه ای غیرقابل پیش بینی از شخصیت ها، انرژی ها و نیازها به دام می افتند و این محیط آنها مجبور می کند که روزانه صدها تصمیم کوچک و طاقت فرسا بگیرند و بارها و بارها معلم ها را در شرایط دشواری قرار می دهد که اعتماد به نفس و صبر آنها را محک میزند.

هر چند معلمان می توانند تمام تکنیک ها را بیاموزند، درسهای برجسته ای را برنامه ریزی کنند و یک سیستم مدیریت کلاس درس تدوین کنند، اما همچنان نیازمند تاب آوری هستند.

 
عوامل مؤثر بر تاب آوری مربیان شامل ویژگی های شخصیتی، شرایط کاری، روابط و تعاملات اجتماعی در محیط مدرسه و هویت فردی معلمان است. محققان راهکارهایی را برای افزایش تاب آوری به خصوص معلمان تازه استخدام ارائه داده اند.
تاب‌آوری نه فقط یک مفهوم علمی-فنی، بلکه نوعی بودن توأم با آرامش و فرهیختگی اندیشه و رفتار است که از دو جهت برای معلمان به‌عنوان الگوی فکری و رفتاری دانش‌آموزان مورد توجه است؛ از یکسو تاب‌آوری، شناخت و اندیشه و رفتار معلم را در موقعیت‌های مختلف به‌ویژه آن‌ها که توأم با خستگی و اضطرار خاطر است، نشان می‌دهد و این خود رفتاری متین و آرام و تأثیرگذار در شخصیت وی پدید می‌آورد که در چنین فضای یادگیری، دانش‌آموزان به درجات بالاتری به اهداف آموزشی و پرورشی مدرسه و کلاس درس نائل می‌شوند.
شناسایی و تبیین پدیده‌ تاب‌آوری در مدارس به‌منظور ایجاد یک چهارچوب مفهومی مناسب و توسعه مبانی نظری و عملی آن انجام شده است چرا که تاب‌آوری یک مفهوم پیچیده چندبعدی است که عوامل مؤثر بر آن و ابعاد سازنده آن درهم‌تنیدگی قابل‌توجهی با یکدیگر دارند و جهت ایجاد اثری مثبت، ضروری است تاب‌آوری به صورت یک سازه یکپارچه مورد توجه قرار گیرد.
از جانب دیگر، دانش‌آموزان و مربیان در تعامل با یکدیگر، ظرفیت‌های روحی و اخلاقی تأثیرگذاری که تاب‌آوری نشان‌دهنده آن‌هاست را در مدرسه درک کرده و الگوی اندیشه و رفتار خود قرار خواهند داد.
تفاوت است بین معلمانی که شتاب‌زده و گرفتار هیجانات دست به تصمیمی می‌زنند با معلمانی که عالمانه و توأم با آرامش و تسلط بر شرایط، عملکرد خود را حفظ کرده و بحران‌ها و اضطرارها را مدیریت می‌کنند.
 
تاب آوری کادر آموزشی یک موضوع مهم و چالش برانگیز در حوزه آموزش و پرورش است. معلمان به عنوان ارکان اصلی نظام آموزشی، نقش حیاتی در موفقیت و پیشرفت دانش آموزان ایفا می کنند. در این میان، تاب آوری معلم به عنوان توانایی آنها در مقابله با چالش ها و فشارهای شغلی، اهمیت ویژه ای دارد.
 
تاب آوری معلمان به دلایل متعددی اهمیت دارد:
 
1. بهبود کیفیت آموزش: معلمان تاب آور قادر هستند با چالش های شغلی مقابله کرده و تمرکز خود را بر فرایند یاددهی-یادگیری متمرکز نگه دارند. این امر به بهبود کیفیت آموزش و پرورش منجر می شود.
 
2. افزایش رضایت شغلی: معلمان تاب آور از رضایت شغلی بالاتری برخوردارند. این امر به کاهش نرخ ترک خدمت و افزایش ماندگاری معلمان در شغل خود منجر می شود.
 
3. بهبود سلامت روانی و جسمی: معلمان تاب آور قادر به مدیریت استرس و فشارهای شغلی هستند. این امر به بهبود سلامت روانی و جسمی آنها کمک می کند.
 
4. ارتقای عملکرد دانش آموزان: تاب آوری معلمان به طور غیرمستقیم بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز تأثیر می گذارد. معلمان تاب آور قادر به ایجاد محیط یادگیری مثبت و حمایتی برای دانش آموزان هستند.
 
مطالعات نشان می دهند که عوامل متعددی بر تاب آوری معلمان تأثیر می گذارند. این عوامل را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
 
1. عوامل فردی: ویژگی های شخصیتی مانند خوش بینی، انعطاف پذیری، خودکارآمدی، و تنظیم هیجانات از جمله عوامل فردی مؤثر بر تاب آوری معلمان هستند.
 
2. عوامل محیطی: حمایت مدیریتی، همکاری همکاران، امنیت شغلی، و شرایط کاری مناسب از جمله عوامل محیطی مؤثر بر تاب آوری معلمان محسوب می شوند.
 
راهکارهای افزایش تاب آوری معلمان ، محققان و صاحب نظران راهکارهای متعددی را برای افزایش آن ارائه داده اند:
 
1. آموزش مهارت های تاب آوری: برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان با هدف افزایش مهارت های تاب آوری مانند مدیریت استرس، حل مسئله، و تنظیم هیجانات.
 
2. ایجاد محیط حمایتی: ایجاد محیط کاری مثبت و حمایتی توسط مدیران و مسئولان آموزشی، از طریق ارائه بازخورد مثبت، تقدیر و تشویق، و همچنین حمایت عاطفی و اجتماعی.
 
3. توسعه حرفه ای معلمان: فراهم کردن فرصت های توسعه حرفه ای برای معلمان، از طریق برگزاری کارگاه ها، سمینارها، و همچنین ارائه مشاوره و راهنمایی.
 
4. بهبود شرایط کاری: بهبود شرایط کاری معلمان از طریق کاهش بار کاری، ارائه منابع و امکانات مناسب، و همچنین ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی.
 
5. ایجاد شبکه های حمایتی: ایجاد شبکه های حمایتی میان معلمان، از طریق برگزاری جلسات گروهی و ایجاد فضاهای تعاملی برای تبادل تجربیات و حمایت متقابل.
 
 
دکتر سارا هیات در خاتمه و جمع بندی این مطلب آورده است که تاب آوری برای معلم به عنوان توانایی آنها در مقابله با چالش ها و فشارهای شغلی، نقش مهمی در کیفیت آموزش و پرورش، رضایت شغلی معلمان، و همچنین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند. با توجه به اهمیت این موضوع، ارائه راهکارهای مؤثر برای افزایش تاب آوری معلمان می تواند به بهبود وضعیت آموزش و پرورش در کشور کمک کند.
تشویق معلمان به خودسازی که خواهد توانست ابعاد عاطفی و روانی معلمان را تقویت کرده و بهبود بخشد.

 

 

 

 

تاب آوری معلمان به توانایی آنها در سازگاری مثبت با شرایط دشوار و چالش برانگیز در محیط کاری اشاره دارد.

تاب آوری معلمان به توانایی آنها در سازگاری مثبت با شرایط دشوار و چالش برانگیز در محیط کاری اشاره دارد.
ارسال یک پاسخ