تاب آوری نسل زد ( Generation Z) چگونه تعریف میشود ؟

0

تاب آوری نسل زد ( Generation Z) چگونه تعریف میشود ؟ تاب آوری نسل زد از سلامت روان و بهباشی متولدین بین سالهای 1376 تا 1389 صحبت  میکند تاب آوری نسل زد و حتی بهباشی و سلامت روان ایشان به شدت تحت تاثیر فن آوری های نوین و شبکه های اجتماعی است.

این نسل هم اکنون به بزرگسالان و جوانانی گفته میشود که شرایط، حالات و ادوات خاصی در فن آوری های نوین را تجربه کرده اند نیازها و تمایلات نسل زد خاص و متفاوت بوده است با اینحال این ادعا که نسل Z از تاب آوری خوبی برخودار است ممکن است دقیق نباشد.

اگرچه برخی مطالعات تایید شده اعلام کرده اند که تاب آوری نسل Z محل نگرانی است در واقع فقط تنها 33 درصد از جوانان نسل زد تاب آوری و سلامت روان خود را عالی یا خوب ارزیابی می‌کنند، در حالی که این رقم برای همه بزرگسالان 48 درصد است این گزارشات توسط مؤسسه سگ سیاه ( Black Dog Institute ) تأیید شده است.
مطالعات ازنامناسب بودن تاب آوری عاطفی نسل زد هم گزارش داده اند با این حال، برخی از محققان استدلال میکنند که تاب آوری نسل زد ( Gen Z ) در طول همه گیری COVID-19 امتحان خود را پس داده است و نمره قبولی هم گرفته است زیرا آنها راه های خلاقانه ای برای ارتباط با همسالان خود از طریق فناوری و رسانه های اجتماعی پیدا کرده اند.

آنچه به یقین میتوان گفت زومرها سرزندگی کمتری را تجربه میکنند بیشتر از شبکه اجتماعی و فن آوری های نوین استفاده میکنند نگرانی های مالی بیشتری دارند والبته بیشتر از سایرین خوش بین هستند و البته نسبت به پیشینیان فعالت بدنی کمتری دارند و البته نسل زد (Gen Z) در بین گروههای جمعیتی بالاترین میزان استرس را تجربه میکند.

مطالعات دیگر از نامناسب بودن تاب آوری عاطفی نسل هم گزارش داده اند با این حال، برخی از محققان استدلال میکنند که  نسل زد ( Gen Z ) در طول همه گیری COVID-19 امتحان خود را پس داده است و نمره قبولی هم گرفته است زیرا آنها راه های خلاقانه ای برای ارتباط با همسالان خود از طریق فناوری و رسانه های اجتماعی پیدا کرده اند.
محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه اضافه میکند که تاب آور ی نسل زد و حتی بهباشی و سلامت روان ایشان به شدت تحت تاثیر فن آوری های نوین و شبکه های اجتماعی است بعبارت دیگر سلامت روان ، طرز و تاب آوری زومرها همانند زبان ایشان دیجیتال است.آشنایی و تسلط به فن آورهای نوین و ارتباطات دیجیتال یک مزیت رقابتی برای نسل Z فراهم می کند.

انعطاف روانشناختی یا نوروپلاستیسیته و توان انطباق و سازگاری فراوان ایشان همچنی مزیت دیگری برای این نسل بشمار می آید.
تجربه پذیری و منعطف بودن میتواند برای تاب آوری نسل زد سرمایه ای بی بدیل بشمار آید آنها به طور قابل ملاحظه ای پذیرای پیشرفت های تکنولوژیکی و محیط آنلاین پویا هستند.

پیشنهاد ما به شما

طرز فکر رشد فراگیر آنها نسل Z را متمایز می کند و این موجب تقویت و انعطاف پذیری بیشتر آنهاست. این طرز فکر که میتوان در مقابل مشکلات و چالش ها با تامل و بررسی بیشتری اقدام کرد میتواند روزنه امیدی برای تاب آوری زومرها باشد .

مساله دیگری که در بهباشی و طرز فکر ایشان میتواند مورد توجه باشد تفکر انتقادی و قدرت کشف حقیقت برای بدست آوردن نتایج دقیق و درست است که میتواند نتیجه سواد رسانه و مانوس بودن آنها با جستجوی اطلاعات در شبکه های مجازی و ایترنت باشد.
نسل زد توانایی خوبی در غربال اطلاعات و تشخیص صحت و سقم آنها دارد از این جهت انتطار میرود کمتر ملبعه دست رسانه ها باشند .
توانایی این نسل در بررسی دقیق منابع و اطلاعات، شناسایی سوگیری‌ها، و تمایز حقایق از نظرات، آن‌ها را به یک ابزار فکری قوی برای پیمایش در پیچیدگی‌های عصر دیجیتال مجهز می‌کند.

آشنایی ذاتی نسل Z با فناوری، روحیه همکاری و به هم پیوستگی را تقویت می کند. آنها خود را ساکنان دیجیتال و بازیگران جهانی می دانند و افق های دید گسترده ای دارند آنچه در تاب آوری</a> نسل z میتواند جای امیدواری باشد ذهنیت رشد آنهاست.

این ذهنیت به کالبد آنها انعطاف و روح پرسشگری دمیده است ذهنیت رشد آنها را تشویق می‌کند تا فرهنگ‌ها و ایدئولوژی‌های گوناگون را درک کنند، با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها همکاری کنند. این سبک و سیاق و این روش و منش به روایتی فراتر از فناوری است و بر تصمیمات آنها در جنبه های مختلف زندگی مانند روابط، تحصیلات و علایق شخصی تأثیر می گذارد که میتواند بنوبه خود موجب توسعه تاب آوری آنها باشد.
<em>از نسل زد میتوان بعنوانن یادگیرندگان مادام العمر یاد کرد.
برای نسل Z، طرز فکر رشد فقط یک باور نیست. این یک اصل راهنما و چارچوبی ذهنی و بعبارتی یک قطب نماست که چالش ها را به عنوان پله های موفقیت در نظر می گیرد.نسل زد پرچمدار تغییرات بزرگی در عرصه های جهانی خواهد بود نسلی که هم اکنون به رده های مدیریتی سازمانها اضافه میشوند و میتوانند منشا تحولات بزرگ بین المللی باشند به یقین شناخت و ادارکات ما را از تاب آوری</a> تحت تاثیر قرارخواهند داد.

دکتر محمدرضا مقدسی در خاتمه این مطلب پیشنهاداتی برای توسعه تاب آوری نسل زد ارایه میکند که عبارتند :

  • مدیتیشن و مراقبه کمک میکند که خود آگاهی بیشتر و بهتری داشته باشیم و تنش و اضطراب کمتری را تجربه کنیم.
  • ورزش و فعالیتهای بدی کماکاکان بهترین ابزار برای توسعه تاب آوری است به ویژه برای زومرها که فعالیت بدنیکمتری را تجربه کرده اند.
  • بهداشت خواب و برخورداری از خواب کافی دارای تاثیرات عمیق در سلامت روان و تاب آوری است .
  • نسل زد به ارتقا دانش سلامت هم نیازمنداست و هم علاقه مند به نطر میرسد مهارتهای خود مراقبتی الویت دارند.
  • مایندفول بودن و در اینجا و اکنون زندگی کردن نیاز مبرم نسل زد است به نطر بیشتر از نیاکان خود نگران آینده هستند.
  • مشارکت در فعالیت های خلاقانه و داوطلبانه هم توصیه ای کلی است که میتواند در سلامتی و تاب آوری نسل زد موثر باشد.

 

تاب آوری نسل زد از سلامت روان و طرز فکر و بهباشی متولدین سالهایی صحبت میکند که بین سالهای 1376 تا 1389 بدنیا آمده اند.

تاب آوری نسل زد و حتی بهباشی و سلامت روان ایشان به شدت تحت تاثیر فن آوری های نوین و شبکه های اجتماعی است. تاب آوری نسل زد ( Generation Z) چگونه تعریف میشود ؟

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + نوزده =