راههای تقويت تاب آوری

2ad0e64f3082c899ac55f23c95d5e9ce9f231d4ca8886575d71656dcc08ac550*اجازه دهيم فرزندانمان تلاش و حد بهينه استقلال را حتی اگر ( اندکی) سخت به نظر می آيد تجربه کنند.
* شوخی و خلاقيت را همراه هميشگی بدانيد اين بخودی خود هيجان و نگرش مثبت را زنده نگه ميدارد.
* بياموزيم روابط ما مساله اصلی و از هر چيزی مهمتر است.
* خدمت و کمک به ديگران و استفاده مشترک از اسباب بازی ها و تقسيم خوراکی ها را بين بچه تمرين دهيم
* چه در صف اتوبوس و چه در صف مدرسه و رستوران ، صبوری کردن را تمرين داده و بياموزيم .
* هر از گاهی از ارايه و دادن چيزهای بسيار معمولی مثل لباس ، غذا ، آب و يا اسباب بازی های بسيار متداول که معمولا بچه ها از آن برخوردار هستند خودداری کنيد در اين معنا که هميشه همه چيزرا در همه حال برای بچه ها فراهم و ارايه نکنيم .
* بخشيدن لوازم التحرير و لباس های نو يا مستعمل را با بچه ها تمرين کنيم ايشان را با فعاليتهای خيريه آشنايی عملی بدهيد (رويکرد عشق و خدمت به ديگران باشد نه جلب تاييد و تصويب)
* هر از گاهی از فرزندان ، مددجويان ودانش آموزان و مراجعين خود در حد وسع و توان شان کمک بخواهيد که ايشان طعم شيرين کمک به ديگران را بچشند.
* ايشان را با مفهوم گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی يا زهری که مرا نکشد مرا قويتر ميسازد آشنايی دهيد شرايطی فراهم کنيم که بچه ها با مفهوم مبارزه با سختی و چالش های زندگی آشنا شوند.
* اگر بچه ها خواسته ای دارند اجازه دهيد برای بدست آوردنش سعی کنند و تهور وتلاش کردن را بياموزند.
* مراقبت و نظافت لباس و وسايل شخصی را به خود ايشان واگذار نماييد.
* موفقيتهای تحصيلی ، ورزشی و ساير موفقيت های مدرسه ای ، خانوادگی و اجتماعی کودکان را ياد آوری نماييد هر چند مدت زمانی از آن گذشته باشد.
* مرتب کردن تختخواب ، نظافت شخصی و مسواک زدن و .. مسئووليتهای شخصی به حساب می آيد مورد مطالبه توجه و تمرين قرار دهيد .
* هر داشته وخواسته را با شکرگزاري و دعا عجين نماييم .
* پوشش و لباس متناسب با فصل و موقعيت را تمرين دهيم (تطابق و سازگاری).
* اجازه و فرصت بسازيم بچه ها آشفتگی ها و چالش ها را درک وتجربه کنند و بياموزند که رنگين کمان های زيبا بعد از طوفان خواهد رسيد.
* فرصت تجربه و تمرين بسازيم که ميتوان ازگرفتاريها و مشکلات با کمک يکديگر به سهولت عبور کرد.
* برای بچه ها در موقعيت های سخت فرصت جلب حمايت و مشارکت ديگران را فراهم آوريم .
* دربرابر اصرار و پافشاری ايشان برای حل مشکلات غير حياتی (اندکی ) مقاومت کنيم فرصتی بسازيم تا کودکان صبوری ومطالبه را بياموزند.
* بياموزيم هنگامی بزرگان صحبت ميکنند تقدم وتاخر در گفتگو را رعايت کنندومتناسب با سن وجايگاه خود صحبت کنند.
* به بچه ها فرصت دهيم با وسايل وخوراکی های کودکانه خود ميهمانی های کوچک و سخاوتنمدانه بر پا کنند.* هر از گاهی غذاهای جديد ، وسايل جديد ، زبانهای جديد و همبازيهای جديد فراهم آوريم .

محمدرضا مقدسی (مدرس و پژوهشگر تاب آوری)

1 نظر در “راههای تقويت تاب آوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *