راههای تقویت تاب آوری

1

راههای تقویت تاب آوری

زندگی سالم و سرشارآموختنی است و به دست آمدن نتیجه خوب در شرایط سخت هم مبتنی بر تجربیات و شواهد شدنی و ممکن است.

تاب آوری به این معنا اشاره میدهد که علی رغم شرایط نامطلوب برای کودکان و نوجوانان باز هم امکان رشد و بالندگی و برخورداری از یک زندگی مفید و مثبت ممکن است ودر این میان تاثیر حمایت های اجتماعی حتی میتواند بخش عمده ای از نارسایی های خانه و خانواده را جبران نماید هم از این جهت است که تاب آوری در سطوح مختلف فردی ، خانوادگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهاد ما به شما

تجربیات مددکاران و مشاوران نشان میدهد که امکان ادامه تحصیل و برخورداری از این موهبت علاوه بر اینکه موجب ارتقائ سلامت اخلاقی و جسمانی کودکان میگردد بلکه سبب توانش و کفایت اجتماعی ایشان نیز هست و مجموع این دستآوردها زندگی سالم و سازنده ای را رقم خواهد زد.

*اجازه دهیم فرزندانمان تلاش و حد بهینه استقلال را حتی اگر ( اندکی) سخت به نظر می آید تجربه کنند.
* شوخی و خلاقیت را همراه همیشگی بدانید این بخودی خود هیجان و نگرش مثبت را زنده نگه میدارد.
* بیاموزیم روابط ما مساله اصلی و از هر چیزی مهمتر است.
* خدمت و کمک به دیگران و استفاده مشترک از اسباب بازی ها و تقسیم خوراکی ها را بین بچه تمرین دهیم
* چه در صف اتوبوس و چه در صف مدرسه و رستوران ، صبوری کردن را تمرین داده و بیاموزیم .
* هر از گاهی از ارایه و دادن چیزهای بسیار معمولی مثل لباس ، غذا ، آب و یا اسباب بازی های بسیار متداول که معمولا بچه ها از آن برخوردار هستند خودداری کنید در این معنا که همیشه همه چیزرا در همه حال برای بچه ها فراهم و ارایه نکنیم .* بخشیدن لوازم التحریر و لباس های نو یا مستعمل را با بچه ها تمرین کنیم ایشان را با فعالیتهای خیریه آشنایی عملی بدهید (رویکرد عشق و خدمت به دیگران باشد نه جلب تایید و تصویب)
* هر از گاهی از فرزندان ، مددجویان ودانش آموزان و مراجعین خود در حد وسع و توان شان کمک بخواهید که ایشان طعم شیرین کمک به دیگران را بچشند.
* ایشان را با مفهوم گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی یا زهری که مرا نکشد مرا قویتر میسازد آشنایی دهید شرایطی فراهم کنیم که بچه ها با مفهوم مبارزه با سختی و چالش های زندگی آشنا شوند.
* اگر بچه ها خواسته ای دارند اجازه دهید برای بدست آوردنش سعی کنند و تهور وتلاش کردن را بیاموزند.
* مراقبت و نظافت لباس و وسایل شخصی را به خود ایشان واگذار نمایید.
* موفقیتهای تحصیلی ، ورزشی و سایر موفقیت های مدرسه ای ، خانوادگی و اجتماعی کودکان را یاد آوری نمایید هر چند مدت زمانی از آن گذشته باشد.
* مرتب کردن تختخواب ، نظافت شخصی و مسواک زدن و .. مسئوولیتهای شخصی به حساب می آید مورد مطالبه توجه و تمرین قرار دهید .
* هر داشته وخواسته را با شکرگزاری و دعا عجین نماییم .
* پوشش و لباس متناسب با فصل و موقعیت را تمرین دهیم (تطابق و سازگاری).
* اجازه و فرصت بسازیم بچه ها آشفتگی ها و چالش ها را درک وتجربه کنند و بیاموزند که رنگین کمان های زیبا بعد از طوفان خواهد رسید.
* فرصت تجربه و تمرین بسازیم که میتوان ازگرفتاریها و مشکلات با کمک یکدیگر به سهولت عبور کرد.
* برای بچه ها در موقعیت های سخت فرصت جلب حمایت و مشارکت دیگران را فراهم آوریم .
* دربرابر اصرار و پافشاری ایشان برای حل مشکلات غیر حیاتی (اندکی ) مقاومت کنیم فرصتی بسازیم تا کودکان صبوری ومطالبه را بیاموزند.
* بیاموزیم هنگامی بزرگان صحبت میکنند تقدم وتاخر در گفتگو را رعایت کنندومتناسب با سن وجایگاه خود صحبت کنند.
* به بچه ها فرصت دهیم با وسایل وخوراکی های کودکانه خود میهمانی های کوچک و سخاوتنمدانه بر پا کنند.* هر از گاهی غذاهای جدید ، وسایل جدید ، زبانهای جدید و همبازیهای جدید فراهم آوریم .

محمدرضا مقدسی (مدرس و پژوهشگر تاب آوری)

 

راههای تقویت تاب آوری

1 نظر
  1. آزیتا غلامی می گوید

    تمام مطالب ارایه شده بسیارعالی وتاثیرگداراست.سپاس اززحمات شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.