مدل یابی عوامل مؤثر بر تاب آوری خانوادۀ ایرانی

0

مدل یابی عوامل مؤثر بر تاب آوری خانوادۀ ایرانی

مطالعات متعددی به بررسی عوامل مؤثر بر تاب‏ آوری خانواده ایرانی پرداخته ­اند. اما پژوهشی که به مدل ­یابی عوامل مؤثر بر تاب آوری خانوادۀ ایرانی پرداخته باشد مغفول مانده است.

هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی عوامل مؤثر بر تاب­ آوری خانواده ایرانی انجام شد. روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی والدین شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بودند. ۳۰۹ نفر از والدین به روش نمونه ­گیری در دسترس و داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب شدند.

ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامۀ محقق‏ ساختۀ عوامل تاب‏ آوری خانواده (۱۳۹۸) و مقیاس تاب­ آوری خانوادۀ سیکسبی (۲۰۰۵) بود. تحلیل داده­ ها با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد.

یافته­ ها: نظام باورها، منابع بیرونی، و ساختار خانواده به صورت مستقیم و ویژگی های شخصیتی و مهارت­ ها به صورت غیرمستقیم بر تاب‏آوری خانواده مؤثر بودند (۰/۰۵ <P).

نتیجه‏ گیری: ساختار خانواده متضمن مفاهیمی نظیر صمیمیت، همکاری، و توافق است که تاب‏ آوری خانواده را در بحران­ ها افزایش می‏دهد.

 

 

مدل یابی عوامل مؤثر بر تاب آوری خانوادۀ ایرانی

 

 

مدل یابی عوامل مؤثر بر تاب آوری خانوادۀ ایرانی  پاسخ مثبت خانواده را به مشکلات تاب آوری خانواده میگویند بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری : خانواده در جوامع انسانی به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم‌خونی، تمایل سببی، یا مکان زندگی مشترک وابستگی دارند.عموماً هر خانواده از سه نسل تشکیل می‌شود که در کنار هم زندگی می‌کنند؛ نسل اول پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها، نسل دوم پدر و مادر، و نسل سوم که فرزندان را شامل میشود.

خانواده همچنین نقش بسیار مهم در تربیت و رشد افراد دارد و قبل از جامعه یک ارکان مهم محسوب می‌شود.

پاسخ مثبت خانواده را به مشکلات تاب آوری خانواده میگویند

تاب آوری خانواده از حفظ عملکردهای اصلی خانواده و توانایی ترمیم و بازسازی در صورت بروز سانحه و فراتر از آن از رشد و توسعه خانواده میگوید. در این روند ظرفیت های سه گانه جذب یا کنارآمدن، سازگاری یا انطباق و تغییر یا تحول در کنار مجموعه ای عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تربیتی و ژنتیکی مد نظر قرار میگیرد.

تاب آوری خانواده به روند انطباق و سازگاری در خانواده به عنوان یک واحد کاربردی اطلاق می شود. منشا اصلی مفهوم تاب آوری خانواده به روایتی از کودکان و نحوه ی عملکرد آنها در مواجهه با تجربیات زندگی بوده است.

مفهوم تاب آوری خانواده در این مسیر از تعاریف متفاوت, تحقیقات , کاربردها و تفاسیر بالینی تکامل یافته است.

 

 

ارسال یک پاسخ