مقیاس تاب آوری موبرای ۲۰۱۱

3

مقیاس تاب آوری موبرای

دکتر ( درک موبرای ) مدیر مرکزملی روانشناسی کاربردی انگلستان و دارای تجربیات و عناوینی در زمینه بهزیستی روانشناختی است

وی هم چنین  دارای سوابقی در روانشناسی اجتماعی و هم چنین نایب رییس انجمن بین المللی مدیریت استرس انگلستان است.

رویکرد اصلی پروفسور موبرای ترویج وارتقا سلامت است از ایشان هم کتابی در راهنمایی تاب آوری فردی در سال ۲۰۱۲ متشر شده است .عبدالاامیرگاطع زاده ومریم نیسی در سال ۱۳۹۱  بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ( موبرای ،۲۰۱۱) را برای معلمان مدارس ( کودک و نوجوان ) استثنایی شهر اهواز مورد مطالعه قرار دادند که اصل مقاله ارایه شده در سومین همایش ملی مشاوره دردانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر رابا کلیک برمتن و یا تصویر مربوطه میتوانید دریافت نمایید.

بر اساس شواهد بدست آمده از مطالعات داخلی می توان استنباط کرد که مقیاس تاب آوری موبرای  از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند ابزار سودمندی برای ارزیابی تاب آوری معلمان مدارس کودکان و نوجوانان استثنایی باشد.تاب‌آوری به عنوان فرایند سازگاری مثبت در مواجهه با منابع قابل توجه استرس، دارای انواعی است و یکی از انواع آن که جدیداً مورد توجه قرار گرفته است، تاب‌آوری شناختی است.

مقیاس ها، عبارتند از از یک سری از واحدها، درجات و کیفیتهای مرتب شده که برای اندازه گیری و طبقه بندی به کار میرود. در نتیجه، برای سنجش پدیده ها و مفاهیم کیفی و اجتماعی مقیاسه ایا طیفهای متعددی وجود دارد.

در پژوهش های میدانی از نوع زمینه یابی که اطلاعات با مراجعه به افراد (پاسخ گویان) جمع آوری می شود، باید از مقیاسی استفاده نمود.

ابزار اندازه گیری، مقیاس نامیده می شود که با توجه به نوع متغیر و یا داده می تواند متفاوت باشد.

مقیاس، اصولاً یک وسیله اندازه گیری است که تحت قوانینی امکان تخصیص حرف یا نمره را برای مطالعه رفتار (خصیصه مورد نظر) و یا ویژگی را ممکن می سازد.

آن ها، از این جهت اهمیت دارند که اندازه گیری های کمی را فراهم می کنند و در نتیجه پردازش داده ها را تسهیل می نمایند

 

 

 

مقیاس-تاب-اوری-موبرای-،-۲۰۱۱

مقیاس تاب آوری موبرای  بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری در سال ۲۰۱۱، مقیاس تاب آوری موبرای توسط پروفسور موبرای در جهت توسعه و ارتقا سلامت توسعه یافته است این مقیاس به عنوان یک روش قابل اعتماد برای اندازه‌گیری تاب آوری روانی شناخته شده است

 بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری در سال ۲۰۱۱، مقیاس تاب آوری موبرای توسط پروفسور موبرای در جهت توسعه و ارتقا سلامت توسعه یافته است این مقیاس به عنوان یک روش قابل اعتماد برای اندازه‌گیری تاب آوری روانی شناخته شده است
3 نظرات
  1. جهانشاهلو می گوید

    سلام مقیاس تاب آوری موبرای رومی خوام پیداش نمی کنم

  2. جهانشاهلو می گوید

    سلام چرامقیاس تاب آوری موبرای دانلود نداره لازم دارم لطفابرام ارسال کنید

    1. admin می گوید

      با سلام وادب برای تهیه پرسشنامه مورد نظرتان یا به آزمایشگاه روانشناسی مراجعه یا از مراکزی که وظیفه ارایه و فروش مقیاس ها را بر عهده دارند مراجعه فرمایید موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.