نقش کمبود آهن در تاب آوری زنان چیست ؟

خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت

0

نقش کمبود آهن در تاب آوری زنان چیست ؟ سوء تغذیه که با کمبود، زیاده روی یا عدم تعادل در مواد مغذی مشخص می شود، به ویژه بر گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار، کودکان و سالمندان تأثیر می گذارد کودکانی که سوءتغذیه را تجربه می کنند در معرض خطر اختلال در رشد شناختی، اعتماد به نفس ضعیف و مشکلات مربوط به تصویر بدن هستند که منجر به پیامدهای روانی طولانی مدت می شود.

مطالعات دراین زمینه فقط توانسته اند بر پیچیده بودن رابطه بین سلامت روان و تغذیه تاکید کنند اگرچه امید میرود مظالعات همسو و هماهنگ در سطح جهانی به سوالات مهمی در زمینه سلامت روان و تغذیه پاسخ دهند.

ولی آنچه که اکنون در اختیار ماست این است که سوتغذیه منجر به اضطراب و افسردگی میشود که بر رفاه روانی اجتماعی  افراد به ویژه کودکان تأثیر می گذارد خطر سوءتغذیه در تاب آوری و سلامت روان سالمندان نیز بایستی مورد توجه باشد.

 در این میان و در مقوله تاب آوری و بهباشی زنان کمبود آهن از جایگاه و نقش ویژه ای برخوردار است.

کمبود آهن در زنان تاثیر بسزایی بر سلامت روان ایشان داردکمبود آهن در زنان منجر به مشکلات مختلفی مانند اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی می شود کودکان مبتلا به کمبود آهن هم بیشتر مستعد افزایش اضطراب، افسردگی، مشکلات اجتماعی و توجه هستند و ممکن است در تاب آوری تحصیلی هم  نتایج ضعیف تری   بدست آورند.

آهن نقش مهمی در عملکرد مغز ایفا می کند و بر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین که برای تنظیم خلق و خو و رفتار ضروری هستند تأثیر می گذارد این موضوع در سنجش بیولوژیک تاب آوری هم به یقین موثر است.

مطالعات ارتباط قوی بین کم خونی فقر آهن و اختلالات روانپزشکی از جمله اختلالات خلقی، اضطراب، ADHD و تاخیر در رشد را نشان داده اند.بررسی برخی مستندات نشان داده است مصرف مکمل آهن با کاهش خطر اختلالات روانپزشکی در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن مرتبط  بوده است کمبود آهن یک مشکل رایج تغذیه ای است که می تواند اثرات عمیقی بر سلامت روان داشته باشد و بر اهمیت توجه به سطح آهن برای سلامت جسمی و روانی تاکید دارد.

کمبود آهن پیامدهای قابل توجهی برای تاب آوری و سلامت روان دارد.  فقر یا سطوح پایین آهن می تواند با نشانه هایی مانند اضطراب، تمرکز پایین، افسردگی، خستگی و بی خوابی  همراه باشدگزارش ها ازکم خونی فقر آهن بیش از 1.2 میلیارد نفر را در سراسر جهان خبر میدهد با این تفاسیرمیتوان مدعی بود که کمبود آهن واقعا شایع است.

رابطه بین کمبود آهن و تاب‌آوری پیچیده است چرا که فقر آهن بر جنبه‌های مختلف سلامت و تندرستی تأثیر گذار است کمبود آهن نه تنها بر عملکرد فوری مغز تأثیر می گذارد، بلکه می تواند اثرات طولانی مدتی بر متابولیسم دوپامین، میلین و ساختار و عملکرد هیپوکامپ داشته باشد که به طور بالقوه منجر به اختلالات عصبی رفتاری دائمی می شود. . این امر اهمیت پرداختن به کمبود آهن را به‌ویژه در جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و زنان باردار برای حمایت از رشد بهینه مغز و تاب‌آوری سلامت روان نشان می‌دهد.

کمبود آهن می تواند به طور قابل توجهی بر تاب آوری زنان تأثیر میگذارد و جنبه های مختلف سلامت و رفاه روانی آنها را تحت تأثیر خود دارد. مطالعات نشان داده اند که حتی کمبود آهن خفیف می تواند منجر به کاهش استقامت، افزایش تحریک پذیری و رفتار کناره گیری در زنان شود.

آهن نقش مهمی در عملکرد شناختی، سطح انرژی و تاب آوری جسمانی بانوان دارد. زنان، به‌ویژه آن‌هایی که در سنین باروری هستند، در معرض خطر کمبود ذخایر آهن و کم‌خونی فقر آهن هستند که می‌تواند بر استقامت شناختی و خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، کمبود آهن ارتباط نزدیکی با سلامت استخوان دارد، تحقیقات نشان می دهد که آهن کم در رژیم غذایی با از دست دادن  کیفیت و سلامتی استخوان مرتبط است.

کمبود شدید آهن رژیم غذایی یا کم خونی ناشی از فقر آهن بر سلامت استخوان، به ویژه در زنان تأثیر منفی می گذارد و بر ساختار و استحکام اسکلتی بانوان تأثیر می گذارد.

خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در خاتمه مطلب نقش کمبود آهن در تاب آوری زنان چیست  اضافه میکند مطالعات اهمیت آهن  در رژیم غذایی را برای حفظ تراکم و استحکام استخوان، به ویژه در زنان یائسه مورد تاکید قرار میدهد.کمبود آهن می تواند تأثیرات گسترده ای بر تاب آوری زنان داشته باشد کمبود آهن نه تنها بر تاب آوری جسمانی زنان بلکه بر عملکرد شناختی، خلق و خو و سلامت استخوان بانوان موثر است.

 

نقش کمبود آهن در تاب آوری زنان چیست ؟ سوء تغذیه که با کمبود، زیاده روی یا عدم تعادل در مواد مغذی مشخص می شود، به ویژه بر گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار، کودکان و سالمندان تأثیر می گذارد نقش کمبود تاب آوری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + یک =