ویژگی های روان سنجی و هنجاریابی پرسش نامه تاب آوری
ویژگی های روان سنجی و هنجاریابی نسخه فارسی پرسش نامه تاب آوری در دانش آموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار
هدف از پژوهش حاضر،بررسی ویژگیهای روان سنجی و هنجاریابی نسخه فارسی پرسش نامه تاب آوری در دانش آموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود.
جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دولتی مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش ( تعداد ۴۸۲۶۸ نفر) و همچنین کلیه دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ (تعداد ۵۰۴۷۷ نفر) بود.
ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه استاندارد تاب آوری کونور و دیویدسون بود.
نتایج این پژوهش به وجود هفت عامل در ورزشکاران (سخت رویی، هدفمندی، خوش بینی، احساس کنترل، استفاده از منابع، استفاده از منابع معنوی و پویایی) اشاره دارد.
همچنین، نتایج نشان دادند که این پرسش نامه از روایی و پایایی قابل قبولی در جامعه مشخص برخوردار است ( پایایی برابر با ۷۷۴/۰) و آلفای کرونباخ ( پایایی و ثبات به روش همسانی درونی) برای ورزشکاران ۷۸۱/۰ بیشتر از غیر ورزشکاران ۷۵۳/۰ است.
ویژگی های روان سنجی و هنجاریابی نسخه فارسی پرسش نامه تاب آوری
در دانش آموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار
بنابر همین گزارش از خانه تاب آوری روانسنجی یک رشته علمی است که بر ساخت ابزارهای ارزیابی، ابزار اندازهگیری و مدلهای رسمی تمرکز دارد که پدیدههای قابل مشاهده را به ویژگیهای نظری در روانشناسی، آموزش، و علوم اجتماعی مرتبط میکند.
این شامل کمی سازی و ارزیابی سازه های روانشناختی مانند هوش، ویژگی های شخصیتی و نگرش ها از طریق آزمون های مختلف مانند آزمون های شناختی، شخصیتی و استعداد است.
روانسنج اغلب روانشناسانی با آموزشهای تخصصی هستند، ایشان ابزارهای معتبر و قابل اعتمادی را برای اندازهگیری سازههای روانشناتی ناپیدا که نمیتوان مستقیماً مشاهده کرد، ایجاد میکنند.
رشته روان سنجی ریشه های تاریخی در اندازه گیری تفاوت های فردی و اندازه گیری های روانی دارد و چهره های کلیدی مانند فرانسیس گالتون و جیمز مک کین کتل در توسعه آن سهیم هستند. روانسنجی در اندازهگیری شخصیت و نگرش هم کاربرد دارد.