کتاب تاب آوری در کلاس درس

0

کتاب تاب آوری در کلاس درس با ترجمۀ مریم مشایخ به همت دفتر نشر پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی پردیس، چهل و چهارمین اثر دفتر نشر حاوی مطالب کاربردی برای متخصصان بهداشت روان، ازجمله روان شناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی است و پیشنهادهای عملی برای برخورد با شرایط چالش برانگیز ارائه می دهد.

لیزا مداف، نویسندۀ کتاب، دارای دکترای روان شناسی رشد کودک و نوجوانان با تأکید بر سلامت روان نوجوانان از دانشگاه استنفورد، در هشت فصل با تجزیه و تحلیل ابعاد مراقبت و حمایت، انتظارهای بالا، فرصت های مشارکت به روز ارزشمند، به وجود آوردن مهارت های اجتماعی، روشن کردن محدودیت ها و انتظارها و آموزش مهارت های زندگی، سعی کرده است مهارت های واقعی و خاصی را با بازتعریف رویکردهای طراحی شده، برای پردازش دستورالعمل های رفع تعارض جهت عبور از شرایط مشکل ساز، به والدین، معلمان و دانش آموزان آموزش دهد.

تاب‌آوری به الگوی رفتاری اشاره می‌کند که نشان می‌دهد که یک نفر به‌خوبی کار می‌کند، علیرغم این‌که در معرض مصیبت و خطر‌پذیری قرار دارد.

وی سه طبقه از عوامل حمایت‌کننده را مطرح کرده است :

۱- ویژگی‌های فردی مثل هوش، عزّت‌نفس، نگرش مثبت،

۲- کیفیت‌های خانوادگی مثل روابط نزدیک و گرم،

۳- نظام‌های حمایتی بیرون از خانواده مثل سازمان‌های مذهبی و محله‌های امن.

او معتقد است مدرسه برای آموزش تاب آوری  یک محیط ایده‌آل است اگر تمامی این سه طبقه در آن وجود داشته باشد وی بر مراقبت و حمایت، انتظارات بالا، فرصت‌هایی برای مشارکت به‌وجود آوردن مهارت‌های اجتماعی، روشن کردن محدودیت‌ها و انتظارات و آموزش مهارت‌های زندگی تأکید می‌کند. او معتقد است وجود این عوامل در مدارس منجر به وجود آمدن تاب‌آوری در دانش آموزان می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − شش =