ضربه تراپی و تاب آوری

خاطره اکبری

0

ضربه تراپی و تاب آوری مبتی بر یافته های درمان متمرکز بر هیجان (EFT) یک رویکرد انسان گرایانه و مبتنی بر شواهد روان درمانی است که اساساً از تئوری دلبستگی جان می گیرد تا ایجاد ارتباطات ایمن و  آسودگی عاطفی را تسهیل کند tapping یا ضربه زدن EFT، که شامل ضربه زدن بر روی نقاط طب سوزنی در حین تمرکز بر مسائل خاص است

ضربه تراپی روش خودیار معتبری برای توسعه تاب آوری و کاهش تنش بشمار می آید ضربه زدن به روش EFT بطور کلی یک درمان بدن محور است.

ار ضربه تراپی میتوان برای کاهش تنش و تقویت تاب آوری استفاده کرد

EFT به کاربران کمک می کند تا الگوهای پردازش و تعامل منفی را که باعث ناراحتی می شوند شناسایی و تغییر دهند و برای افراد، زوج ها و خانواده هایی که با مسائل مختلفی مانند پریشانی زناشویی، اضطراب و تروما سر و کار دارند، موثر باشد.

خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه اضافه میکند درمانگران آموزش دیده در EFT بر توسعه هوش هیجانی و آگاهی در مراجعین تمرکز می کنند، آنها مراجعین خودرا کمک میکنند تا نیازهای عاطفی خود را به طور مؤثرتری تشخیص داده و یا بیان کنند درمان مبتی بر هیجان کمک میکند پیوندهای دلبستگی ایمن برای تعاملات سالم تقویت شد مطالعات انجام شده و غنای ادبیات تحقیق رویکرد هیجان مدار را به یک رویکرد درمانی معتبر و کارآمد تبدیل کرده است.

ضربه تراپی tapping  و تاثیر مثبت آن بر تقویت تاب آوری کمتر از یک دهه قدمت دارد با این حال با اقبال خوبی روبرو شده است.

همچنین درمان متمرکز بر هیجان به ویژه در زوج درمانی، افسردگی فردی، اضطراب و علائم تروما، کارکرد کلینیکی خوبی داشته است و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

درمان متمرکز بر هیجان (EFT) در تقویت تاب آوری افراد و زوج هایی که با سطوح بالایی از استرس مواجه هستند، موثر بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که EFT نقش مهمی در مدیریت استرس و کاهش علائم افسردگی و استرس پس از سانحه دارد.

درمان متمرکز بر هیجان با ایجاد پیوندهای دلبستگی ایمن، EFT با پرداختن به الگوهای تعامل منفی خانواده ها، ارتقای آگاهی عاطفی، خودتنظیمی، پردازش تروما، درمان دلبستگی ها، و به چالش کشیدن افکار غیر مفید به افزایش تاب آوری کمک می کند مطالعات همچنین نشان داده است هنر درمانی متمرکز بر هیجان (EFAT) در بیان هیجانات و تنظیم مؤثر احساسات، سطوح تاب آوری و همچنین خود پنداره را بهبود داده است.
این رویکردهای درمانی به ایجاد قدرت عاطفی، بهبود مکانیسم‌های مقابله، و تقویت روابط سالم‌تر کمک می‌کند و در نهایت تاب‌آوری را در افراد و خانواده‌هایی که با چالش‌های مختلف مواجه هستند، افزایش می‌دهد.
EFT به افراد کمک می‌کند تا بفهمند که چگونه تجربیات گذشته بر وضعیت عاطفی فعلی‌شان تأثیر می‌گذارد، بهبودی را تسهیل می‌کند و قدرت عاطفی را تقویت می‌کند و در نهایت انعطاف‌پذیری و تاب آوری را در مواجهه با چالش‌ها افزایش میدهد

پیشنهاد ما به شما
ضربه تراپی و تاب آوری مبتی بر یافته های درمان متمرکز بر هیجان (EFT) یک رویکرد انسان گرایانه و مبتنی بر شواهد روان درمانی است tapping یا ضربه زدن EFT، که شامل ضربه زدن بر روی نقاط طب سوزنی در حین تمرکز بر مسائل خاص به یقین روش خودیار معتبری برای کاهش تنش و توسعه تاب آوری است .
   tapping یا ضربه درمانی تاب آوری را تقویت و تنش را کاهش میدهد
tapping یا ضربه زدن EFT بر این باور است که اختلال در جریان انرژی بدن علت اصلی احساسات منفی و یا درد است.
  طرفداران EFT اعتقاد دارند که دسترسی به انرژی بدن و ارسال سیگنال هایی به مغز برای کاهش استرس و بازگرداندن تعادل به انرژی مختل شده کمک  خواهد کرد.
EFT برای درمان اضطراب، PTSD، افسردگی، درد مزمن و سایر شرایط استفاده شده است و البته برخی از مطالعات نتایج مثبتی را نشان می دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثربخشی آن بر اختلالات و بیماری های مختلف مورد نیاز است ولی مقالات متعددی در خصوص تاثیر مثبت ای اف تی بر تاب آوری در دست است به طور کلی، ضربه زدن به روش  EFT یک درمان بدن محور است.

درمان بدن محور یک رویکرد درمانی تجربی است که بر این ایده تمرکز دارد که احساسات و اطلاعات در بدن ذخیره می شوند. این شکل از درمان با هدف شناسایی مکان هایی است که ممکن است تجربیات در بدن مسدود شده و مانع دسترسی به احساسات شود. درمان بدن محور از طریق حرکت، ژست، ضربه یا  صدا و آگاهی از احساسات مداخلات درمانی را دنبال میکند

افرادی که تحت درمان با محوریت بدن قرار می‌گیرند، می‌توانند بینشی نسبت به الگوهای طولانی مدت فکر، احساسات یا رفتار به دست آورند. این فرآیند به افراد کمک می کند تا  دانش و حس درونی عمیقی را بدست آوردند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند، تصمیمات سالم بگیرند، حد و مرزهایی را در روابط تعیین کنندو در نهایت احساساسات پایدار، تاب آوری و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 17 =