کارگاه تاب آوری اجتماعی چیست ؟

محمدرضا مقدسی

0
کارگاه تاب آوری اجتماعی یک فرآیند مشارکتی است که ذینفعان جامعه را برای شناسایی و رسیدگی به چالش ها و خطراتی که بر توانایی جامعه برای مقاومت و بازیابی از بلایای طبیعی و مرتبط با آب و هوا تأثیر می گذارد، گرد هم می آورد.
هدف این کارگاه ها تقویت آموزش، برنامه ریزی و اجرای اقدامات تاب آوری اولویت دار است که در نهایت منجر به افزایش تاب آوری جامعه می شود.
 دکتر محمدرضا مقدسی در تکمیل این تعریف اضاقه میکند که توسعه تاب آوری چیزی فراتر از برگزاری کارگاههای آموزشی است.
کارگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جامعه محور باشند و به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا خطرات اصلی، چالش‌های فعلی، نقاط قوت و اقدامات اولویت‌دار برای بهبود تاب‌آوری جامعه را شناسایی کنند.
این فرآیند شامل همکاری میان ذینفعان جامعه، از جمله هنرمندان است که می‌توانند الهام‌بخش و رویکردهای مشترکی پیدا کنند که خلاقیت را با طرح‌های تاب‌آوری اجتماعی در هم آمیخته است.
کارگاه‌ها اغلب توسط راهنماها و مواد قابل دانلود پشتیبانی می‌شوند، مانند ماتریس خطر، زبان دعوت، سؤالات نظرسنجی جامعه، و پیشنهادهایی برای وابستگی‌های شرکت‌کنندگان. این منابع به اطمینان از تحقق اهداف فوری، نتایج و جهت گیری استراتژیک در جامعه کمک می کند.
 محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه این مطلب آورده است کارگاه های تاب آوری اجتماعی را می توان در هر مقیاس و در هر مکانی به کار برد، و آنها را به ابزاری همه کاره برای جوامعی تبدیل می کند که به دنبال بهبود تاب آوری خود در برابر خطرات طبیعی و مرتبط با آب و هوا هستند.
آنها همچنین می‌توانند برای بررسی تأثیر فرهنگ بر تاب‌آوری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند، همانطور که در کارگاه‌های آنلاین که بر این جنبه خاص تمرکز دارند مشاهده می‌شود.
علاوه بر کارگاه‌های متمرکز بر جامعه، تاب‌آوری اجتماعی در زمینه‌های دیگر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند ارتش، جایی که بخشی از یک برنامه آموزشی گسترده‌تر تاب‌آوری است که شامل تاب‌آوری ذهنی، معنوی و فیزیکی است.
به طور کلی، کارگاه های تاب آوری اجتماعی ابزار مهمی برای ایجاد تاب آوری جامعه هستند و می توانند با زمینه ها و مقیاس های مختلف سازگار شوند.
کارگاه تاب آوری اجتماعی چیست ؟
کارگاه تاب آوری اجتماعی یک جلسه تعاملی است که در آن افراد در فعالیت‌هایی برای بحث، ایده‌پردازی، شناسایی مشکلات، تصمیم‌گیری و توسعه راه‌حل‌های مرتبط با شیوه‌های مددکاری اجتماعی شرکت می‌کنند.
این کارگاه ها فضایی برای کار عمیق و معنادار در مددکاری اجتماعی را هدف قرار داده و به همین منظور طراحی میشوند.
این دوره های آموزشی به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا از خرد جمعی گروه بهره ببرند و در گفتگوهای تخصصی مشارکت نمایند.
کارگاه تاب آوری اجتماعی به عنوان یک پلت فرم برای متخصصان برای ملاقات، به اشتراک گذاشتن دانش، و رسیدگی به چالش ها در زمینه مددکاری اجتماعی عمل می کنند( ویرتس ،2022 ).

کارگاه تاب آوری اجتماعی یک فرآیند مشارکتی است که ذینفعان جامعه را برای شناسایی و رسیدگی به چالش ها و خطراتی که بر توانایی جامعه برای مقاومت و بازیابی از بلایای طبیعی و مرتبط با آب و هوا تأثیر می گذارد، گرد هم می آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + هشت =