رسانه تاب آوری همسران را تحت تاثیر ندارد؟ با توجه به شکاف تحقیقاتی موجود بسختی بتوان با قاطعیت به این سوال پاسخ داد آنچه مسلم است تأثیر رسانهها و شبکههای اجتماعی بر تابآوری همسران موضوعی قابل توجه است، مطالعات از اهمیت تاثیر شبکه های اجتماعی بر تاب آوری همسران حکایت دارد ضمن اینکه از تهدیدات اجتمالی و ابعاد ناخوشایند فن آوری های نوین بر روابط همسران هم آگاه هستیم.
پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی برای اهداف مختلفی از جمله حمایت یابی، کسب اطلاعات و بحث در مورد رویدادهای آتی استفاده می شود مطالعه ای توسط الیوت (2011) نشان داد که استفاده همسران از فیس بوک به طور مثبت با حمایت اجتماعی آنلاین درک شده، که به نوبه خود به طور مثبت با تاب آوری مرتبط است، مرتبط است.
حمایت اجتماعی یک جنبه مهم دیگر از تاب آوری است و رسانه های اجتماعی می توانند نقش بسزایی در ارائه این حمایت داشته باشند. برای مثال،مطالعهای توسط Desens (2013) نشان داد که تقریباً نیمی از پستها در گروه یا تالارهای چت و گفتگو به ماهیت علمی یا خبری داشته اند در حالیکه ، در حالی که 42٪ به دنبال حمایت عاطفی بودند.
رسانههای اجتماعی میتوانند ابزار ارزشمندی برای افزایش تابآوری در میان همسران، بهویژه از نظر ارائه حمایت اجتماعی ، اخبار یا آموزش باشند. با این حال، پرداختن به چالش ها و خطرات مرتبط با استفاده از رسانه های اجتماعی، مانند ایمنی آنلاین و آداب معاشرت، بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که این پلت فرم ها به طور موثر و ایمن استفاده می شوند.
در مقابل دسته دیگری ازمطالعات نشان داده اند که شبکه های اجتماعی و رسانه ها تاثیر مستقیمی بر تاب آوری همسران ندارند. تابآوری یک ویژگی شخصیتی درونی است که به افراد کمک میکند تا با استرس و ناملایمات سازگار شوند تحت تأثیر عوامل خارجی مانند رسانه ها نیست((ماتولا ، 2022).
تاب آوری ارتباط نزدیکی با توانایی همسر برای مقابله با استرس در ازدواج دارد. همسرانی که انعطافپذیرتر هستند، تمایل دارند از راهبردهای مقابلهای وظیفهمحور برای مقابله با مشکلات استفاده کنند، در حالی که آنهایی که تابآوری ندارند، به احتمال زیاد از مقابله هیجانمدار یا اجتنابی استفاده میکنند
تاب آوری همچنین به همسران اجازه می دهد تا رضایت زناشویی و کیفیت زندگی را در مواجهه با چالش ها حفظ کنند که بنظر نمیرسد تحت تاثیر رسانه یا شبکه های اجتماعی باشند مطالعات بیشتر در این خصوص ضرورت دارد.
مشاهدات نشان میدهد رسانه ها می توانند با شکل دادن به نگرش ها و انتظارات اجتماعی پیرامون ازدواج، به طور غیرمستقیم بر تاب آوری زوجین تأثیر بگذارند.
وقتی کیفیت ازدواجهای واقعی به اندازهای، نمایشهای غیرواقعی از آنها در رسانهها نباشد ممکن است این مقایسه منجر به نارضایتی شود.این جنس از استرس ناشی از عوامل خارجی مانند رسانهها نیز میتواند تابآوری زوجها را در طول زمان تحت فشار قرار دهد( آی ده گن، 2022).
خاتمه کلام اینکه فلسفه تاب آوری همسران یک ظرفیت است که به همسران امکان عبور موفقیت آمیز از مسیر پر فراز و فرود زندگی را فراهم میکند در حالی که بنظر میرسد رسانه ها حداقل به طور مستقیم تاب آوری همسران را تحت تاثیر ندارند البته محتمل و ممکن است رسانه های بر زمینه های ار روابط همسران موثر واقع شوند.