تاب آوری معتادان تحت درمان با متادون

0

تاب آوری معتادان تحت درمان با متادون بر اساس متغیرهای هوش معنوی و هوش عاطفی

تاب­ آوری در دو دهه گذشته در حوزه روان­شناسی موردتوجه زیادی قرارگرفته است.

هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی میزان تاب ­آوری مردان معتاد تحت درمان با متادون بر اساس متغیرهای هوش معنوی و هوش عاطفی است.
مواد و روش‌ها: تعداد ۵۰ نفر از مردان معتاد تحت درمان با متادون از ۲ مرکز ترک اعتیاد سرپایی در مناطق ۱۸ و ۱۹ تهران در ماه­های اسفند تا شهریور سال ۹۸-۱۳۹۷ به‌صورت نمونه­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند.

برای اندازه ­گیری متغیرها، افراد شرکت‌کننده مقیاس­های تاب­ آوری، هوش عاطفی و هوش معنوی را تکمیل کردند.برای بررسی قابلیت اعتماد و روایی این مقیاس­ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج بیانگر مطلوبیت این مقیاس­ها بود.

داده­ها با نرم­افزار SPSS ورژن ۲۲ تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین سنی مردان (۵۰ نفر) تحت درمان با متادون ۵۶/۳۲ سال و سابقه مصرف مواد ۲۲/۱۰ سال بود.

یافته­های پژوهش با استفاده روش رگرسیون گام‌به‌گام، حاکی از آن بود که هوش معنوی و ویژگی‌های فردی ازجمله سن و سابقه مصرف مواد قادر به پیش­بینی تاب­آوری مردان معتاد تحت درمان با متادون است (۰۵/۰>P). هوش عاطفی قادر به پیش­بینی تاب ­آوری مردان معتاد تحت درمان با متادون نیست (۰۵/۰P>).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ های حاضر، هوش معنوی و ویژگی فردی سن و سابقه مصرف قادر به پیش­بینی تاب ­آوری مردان معتاد تحت درمان با متادون هستند

می­توان با تقویت هوش معنوی، تاب­ آوری افراد معتاد تحت درمان متادون را افزایش داد

 

تاب آوری معتادان تحت درمان با متادون بر اساس متغیرهای هوش معنوی و هوش عاطفی

 

تاب آوری معتادان تحت درمان با متادون
تاب آوری معتادان

تاب آوری معتادان تحت درمان با متادون

 بنا بر همین گزارش از خانه تاب آوری استرس به طور فزاینده‌ای در زمینه اعتیاد به مواد مخدر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.

چرا که تاب‌آوری می‌تواند افراد را از اثرات استرس اجتماعی بر آسیب‌پذیری در برابر ابتلا به اعتیاد محافظت کند تاب آوری فرآیندی پویا است که می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گیرد و در تعدیل پاسخ فیزیولوژیکی به استرس نقش داشته باشد.

تاب آوری میتواند پاسخ آرامش را فعال کند  و به تبع آن بر حساسیت به اعتیاد تأثیر بگذارد.تاب‌آوری عامل مهمی در پیامدهای سلامت روان افرادی است که تحت درمان MMT قرار می‌گیرند و همچنین می‌تواند بر آسیب‌پذیری در برابر اعتیاد به مواد مخدر تحت شرایط استرس‌زا تأثیر بگذارد. درک و افزایش تاب آوری می تواند در بهبود نتایج درمان و کاهش خطر اختلالات مصرف مواد ارزشمند باشد.تاب‌آوری در برابر استرس به طور فزاینده‌ای در زمینه اعتیاد به مواد مخدر مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که  آموزش تاب‌آوری می‌تواند افراد را از اثرات استرس اجتماعی بر آسیب‌پذیری در برابر ابتلا به اعتیاد محافظت کند.

 

متادون برای دردهای مزمن و درمان اختلال مصرف مواد افیونی (OUD) استفاده می شود.

این یک آگونیست کامل اپیوئیدی طولانی اثر است که به شکل قرص، پودر و مایع موجود است.

متادون علائم ترک یا سندرم محرومیت و خماری را و همچنین وسوسه و میل به مصرف را کاهش می دهد.

متادون نحوه واکنش مغز و سیستم عصبی به درد را تغییر می دهد و بصورت تسکین دهنده درد عمل میکند.

متادون اثرات نشئگی یا سرخوشی مواد مخدر مانند هروئین و مورفین را مسدود می کند و به مدیریت بهبودی و درمان اعتیاد کمک می کند. متادون معمولاً به صورت خوراکی به صورت مایع یا قرص مصرف می شود.

اگر متادون طبق دستور مصرف نشود، می تواند منجر به اعتیاد یا سوء مصرف شود. عوارض جانبی ممکن است شامل بی قراری، ناراحتی معده، تنفس آهسته، خارش، یبوست و تغییرات خلقی باشد عوارض جانبی متادون حتما بایستی به اطلاع پزشک برسد.

 میزان و مقدار مصرف متادون فقط باید تحت نظارت دقیق پزشک باشد تنظیم دوز فقط باید توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی انجام شود. قطع ناگهانی متادون می تواند منجر به علائم خماری و سندرم محرومیت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + سه =