
رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تابآوری دانشجویان
رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تابآوری دانشجویان
تابآوری، نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی میباشد
لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تابآوری دانشجویان انجام شده است.
مواد و روش ها: نوع مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی است.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ به تعداد ۴۰۰نفر بودند.
نمونه پژوهش بااستفاده ازروش نمونه گیری تصادف ساده،انتخاب شدند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (۱۹۷۰) ۱۹۶ نفر تعیین شدند.
به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه مقیاس دلبستگی بزرگسالی، مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو۲۰ و مقیاس تاب آوری کونرو و دیویدسون و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین مولفههای سبک دل بستگی نظیر: دل بستگی ایمن و تابآوری )۵۹۷/۰ r=) دلبستگی ناایمن و تابآوری )۱۴۱/۰r=) دل بستگی دوسوگرا و تابآوری )۴۷۰/۰ r=) دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد و هم چنین بین مولفه های نارسایی هیجانی، نظیر: دشواری در شناسایی احساسات و تابآوری )۷۴۴/۰- r=)، دشواری در توصیف احساسات و تابآوری )۷۷۰/۰- r=) و تفکر عینی و تابآوری)۷۶۶/۰- r=) افراد رابطه معناداری وجود دارد
بحث و نتیجه گیری:
نتایج پژوهش نشان داد، که سبک دلبستگی ایمن و شناخت هیجانات با تاب آوری دانشجویان رابطه دارد؛ لذا با توجه به جایگاه ویژه دانشجویان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، به کارگیری روشهای نوین و کارآمد در زمینه مشاوره و خدمات روانشناسی، مثمر ثمر خواهد بود.
رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تاب آوری دانشجویان