
آموزش برنامه تاب آوری بر خشم دانش آموزان
آموزش برنامه تاب آوری و بررسی اثر بخشی آن موضوه اصلی این مطالعه بوده است
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه تاب آوری بر کنترل خشم و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان تکانشور بود.
پژوهش حاضر به شیوهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد.
جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دبیرستان شهید غفاری شهرستان کامیاران در سال ۹۵-۹۴ تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه
گیری خوشه ای، ۳۰ نفر که در پرسشنامه ی تکانشوری بارات نمرههای بالایی داشتند انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایگزین شدند.
آزمودنی های گروه آزمایش، آموزش تاب آوری را طی ۹ جلسه۶۰ دقیقه ای دریافت نمودند در حالی که گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد.
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی خشم ﺣﺎﻟﺖ-ﺻﻔﺖ اسپیلبرگر و پرسشنامه ی بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد.
داده ها با روش آماری کورایانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایح تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش تاب آوری می تواند موجب بهبودی بهزیستی روان شناختی و کنترل خشم دانش آموزان تکانشور شود.
بنابراین، توجه به اثربخشی آموزش تاب آوری بر متغیرهای مرتبط بابهزیستی روان شناختی و کنترل خشم در دانش آموزان تکانشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اثربخشی آموزش برنامه تاب آوری بر خشم و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان تکانشور