
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان مدرسه ملاصدرا شهرستان روانسر بود که در وضعیت آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری مورد آزمایش قرارگرفتهاند.
روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن بهصورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان ملاصدرا شهرستان روانسر در سال۹۷-۹۶بود؛ که مهارتهایی چون کنترل رفتار و بازگشت به سطح اولیه روانی خود بعد از تنش و مشکل را نداشتند.
ابتدا تعداد ۱۰۰ نفر از دانش آموزان به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) پاسخ دادند
و سپس ۳۰ نفر از آنها که نسبت به بقیه نمره پایینتری از این مقیاس کسب نمودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) گمارش شدند و گروه آزمایش توسط آزمایشگر تحت آموزش ذهن آگاهی طی ۸ جلسه هفتگی ۵/۱ ساعته قرار گرفتند.
نتایج آزمایش نشان داد، آموزش مهارت ذهن آگاهی در دانش آموزان معرض استرس و فشار روانی، تنش، خودکنترلی مؤثر بوده است.
با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات تابآوری گروه آزمایش در پسآزمون، می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی مؤثر بوده و موجب افزایش تابآوری دانش آموزان شده است.
ازاینرو میتوان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان ملاصدرا شهر روانسر مؤثر واقع شد و موجب افزایش آن گردید.
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانش آموزان