تاب آوری جنسی

حفظ کیفیت رابطه جنسی و رضایت مندی زناشویی تاب آوری جنسی نام دارد

0

تاب آوری جنسی توانایی حفظ کیفیت رابطه جنسی و رضایت مندی را علی رغم وجود چالش های متنوع و متعدد و گاه در بیماریهای سخت درمان و مواردی از این دست را بررسی میکند نوعی از تاب آوری که در زناشویی و روابط زوجین مورد توجه قرار می گیرد، تاب آوری جنسی یا Sexual Resilience است

محمدرضا مقدسی؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری

در روابط بین همسران به میزان توانایی سازگاری ایشان و عبور موفق از فراز و فرود و چالش های زندگی از جمله کاهش  اشتیاق و صمیمیت  توجه میشود بخش عمده ای از این مناسبات در روابط جنسی و رضایت زناشویی مطرح میگردد.

طرفین در ازدواج بایستی بتوانند چالش های زندگی جنسیِ خود را مدیریت و راههای عبور و سازگاری با آن را بافته و با کمترین تنش و سردی از آن عبور کنند، این توانایی حفظ کیفیت رابطه جنسی و رضایت مندی را  علی رغم وجود چالش های متنوع و متعدد و گاه در بیماریهای سخت درمان و مواردی از این دست موضوع بحث (تاب آوری جنسی) خواهد بود.

تاب آوری نمود و بُروز نجات بخشی در برابر آسیب پذیری خواهد داشت و این جمله بیانگر این نکته ی قابل تعمق و تأمل است که تاب آوری مفهوم اش طی کردن مسیر زندگی بدون استرس و دردسر نخواهد بود.

تاب آوری به مقابل و در کنار آسیب پذیری، مفهوم اصیل و الزامی خود را ارائه می کند.

تاب آوری توانایی تحمل استرس، بازیابی مجدد قدرت، سازگاری و یافتن راه حل‌هایی مناسب برای چالش ها ‌ و مشکلات زندگی است.

نوعی از تاب آوری که در زناشویی و روابط زوجین مورد توجه قرار می گیرد، تاب آوری جنسی است. اکنون شایسته است که نگاهی نیز به تعریف سلامت جنسی از نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) داشته باشیم. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت جنسی به یک حالت جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی خوب در ارتباط با مسائل جنسی اشاره دارد.

سلامت جنسی صرفاً به معنی فقدان بیماری و یا بدکارکردی های زناشویی نیست، بلکه عوامل روحی و روانی نیز در این تعریف گنجانده شده است و اینکه حقوق جنسی همه افراد باید محترم شمرده شود.

زوج ها در مسیر زندگی خود اتفاقات زیادی را از سر می گذرانند فارغ از مدت زمان، چه کوتاه و چه طولانی مدت. بسیاری از اتفاقات می تواند بر روابط جنسی آنها تأثیر بگذارد. برخی از زوج ها مشکلات را راحت تر پشت سر میگذارند و البته برخی کمی سخت تر ‌و ناراضی تر. تاب آوری جنسی این افراد را قادر به تحمل و سازگاری و یافتن بهترین راه حل برای اتفاقات و تجربیات زندگی مشترک شان می کند که رابطه جنسی آنها را به چالش کشیده. و حالا شاید بد نباشد به شاه کلید تاب آوری نگاه دوباره ای داشته باشیم. کلیدی که درهای بسته زیادی را به راحتی باز خواهد کرد.

رابطه بین جنسیت و تاب آوری به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است اما شکلی از تاب آوری که در زناشویی و روابط همسران مورد توجه قرار می گیرد، تاب آوری جنسی نام گرفته است.
</span>

تحقیقات نشان می‌دهد که بین زن و مرد از نظر تاب‌آوری، ادراک استرس و حمایت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. زنان تمایل به درک استرس و حمایت اجتماعی بیشتری دارند اما در مقایسه با مردان تاب آوری کمتری نشان می دهند.

پیشنهاد ما به شما

علاوه بر این، وراثت پذیری تاب آوری در میان مردان بیشتر از زنان است،پذیرش خویشتن نقش مهمی در تاب آوری برای هر دو جنس دارد. . تاب آوری به عنوان یک مهارت کلیدی برای حفظ ارتباط جنسی درازمدت مورد توجه است، که افراد را قادر می سازد تا از چالش ها عقب نشینی کنند و بر لذت و ارتباط با شریک زندگی خود تمرکز کنند

علاوه بر این، تاب‌آوری جنسی در زوج‌ها به توانایی آن‌ها در سازگاری و یافتن راه‌حل برای چالش‌های موجود در روابط جنسی اشاره دارد و بر اهمیت درک و پرداختن به تغییرات پویایی جنسی برای رضایت از رابطه تأکید می‌کند.

تاب آوری در موقعیت‌های جنسی به زوجین این امکان را می‌دهد تا در برابر چالش‌هایی که ممکن است به وجود بیایند، مقاومت کنند، سازگار شوند و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها پیدا کنند.

تاب آوری جنسی بر روی نقاط قوت رابطه مانند اعتماد، بینش، پاسخگویی، دوستی و وابستگی متقابل برپا میشود در واقع اینها در کنار هم بعنوان یک اکوسیستم عمل می کنند.

حفظ ارتباط نقش مهمی در پرورش تاب آوری ایفا می کند، زیرا زوج های سالم حتی در مواقع مشکل درگیر ارتباط جنسی خود را مستمر  دنبال میکنند این ارتباط باعث ایجاد امنیت عاطفی می شود و به شرکا اجازه می دهد تا احساسات پیچیده ای را که ممکن است تجربه کنند را آزادانه بیان کنند و مسائل را قبل از تبدیل شدن به رنجش حل کنند.

همسویی یکی دیگر از جنبه های ضروری تاب آوری زوجین در روابط است که شامل تنظیم چشم انداز عاطفی شریک برای درک تجربیات و احساسات آنها در هر زمان معین است.تمرین همسویی کمک می‌کند تا از تبدیل شدن ناامیدی‌های جزئی به درگیری‌های بزرگ جلوگیری کرده و باعث ایجاد ارتباطی عمیق شود.

به طور خلاصه، تاب آوری در زمینه ارتباط جنسی طولانی‌مدت شامل ایجاد عادات ارتباطی قوی، هماهنگی با نیازهای عاطفی یکدیگر و پرورش حس عمیق ارتباط و درک متقابل است. این مهارت‌ها به زوج‌ها قدرت می‌دهد تا با هم طوفان‌ها را تحمل کنند و پیوندشان را در طول زمان تقویت کنند.

این جمله که گفتگو همبسته تاب آوری است برای انسان که ذاتاً اجتماعی است آیتی راهگشا خواهد بود. در راستای تحکیم مبانی خانواده ضرورت دارد که همسران بتوانند با گفتگو و ایجاد صمیمیت راجع به رضایتمندی زناشویی، انتظارات، توقعات و فراز و فرود رابطه ی جنسی خویش گفتگو کنند، همانطوری که در باب مسائل اقتصادی- مالی- آینده فرزندان و …. با هم گفتگو و همفکری دارند.

اما بسیاری از خانواده هایی که فضای صمیمی و عرصه گفتگو و تبادل را از دست می دهند از سطح پایین رضایتمندی جنسی برخوردارند و در این چالش ها گرفتار می شوند. تاب آوری جنسی به زوجین تلنگر می زند که در برابر تهدیدات و مخاطراتی که کیفیت زندگی و رابطه  آنها را تهدید می‌کند، هوشیار، آگاه و مقاوم باشند. تاب آوری جنسی قدرت مقابله ی دوسویه زوجین با مشکلاتی که رابطه جنسی را به چالش می کشد بالاتر می برد. رضایتمندی جنسی و صمیمیت دو بال قدرتمند برای اوج گرفتن و رهایی از پیاده روی، روی مسیر سنگلاخی مشکلات زناشویی است. تاب آوری جنسی مقاومت خانه ی عاطفی را در برابر زلزله های پیش بینی نشده را بالا می برد.

در بهینه سازی سلامت جنسی نظریه پردازان مختلف ، مدلهای متنوعی را ارائه و مفهوم سازی کرده اند که ما در اینجا به ذکر چند مورد بسنده می‌کنیم:

۱- صحبت کردن واضح و صریح در مورد رابطه جنسی را با همسر خود تمرین کنیم.
۲- به تفاوت‌های فرهنگی، نگرش ها، نقش و  هویت جنسی همدیگر توجه کنیم.
۳- جهل جنسی خویش را شناخته و در جهت رفع آن کوشا باشیم، عملکرد و ابعاد فیزیولوژیک عمل جنسی و آمیزش را بشناسیم
۴- از سلامت ‌و امنیت جنسی خود و همسر مراقبت و محافظت نماییم
۵- تهدیدات و تعارضاتی که در رابطه جنسی صمیمیت را کاهش می‌دهد شناخته و راجع به آن گفتگو کنیم.
۶- زن و شوهر می توانند در مورد فانتزی های رابطه جنسی سالم و جدا کردن مرز بین فانتزی و انحراف وارد گفتگو شوند.
۷- ورزش کنیم و به سلامتی و تناسب اندام خود توجه و دقت باشیم

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 4 =