تاب آوری ، چارچوبی برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ( قسمت دوم )

0

تاب آوری ، چارچوبی برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ( قسمت دوم )

دکترزینب خالوندی

از شورای نویسندگان خانه تاب آوری

در یادداشت قبلی در رابطه با این موضوع که پیشرفت و بهبود و حتی ثبات در هرگونه فعالیت اقتصادی و اجتماعی نیازمند تاب آوری است بحث شد. لذا اهمیت موضوع تاب آوری هم اکنون قابل درک خواهد بود. بنابراین در این یادداشت و یادداشت های بعدی سعی خواهد شد تا در رابطه با برخی از موارد چالش برانگیز که در محیط های کاری و اجتماعی رخ میدهند بحث شده و راهکارهایی به منظور تاب آوری بیشتر ارائه گردد.
اولین و ساده ترین چالش موجود در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، استرس است.
واضح است که استرس و خستگی بیش از حد با سرعت تغییرات بالا و فشردگی موجود در کار مرتبط است و سختی کار به طور جهانی در حال افزایش است.
این سطوح فزاینده ی استرس در محل کار، باید باعث نگرانی شود زیرا ارتباطی مستقیم و مخرب بین استرس منفی با سلامتی و بهره وری وجود دارد.
استرسی که ما را به تجربه ی دشواری یا هجمه ای زیان بار – درد و پریشانی- سوق می دهد، باید نگرانش باشیم زیرا به طور غیر مستقیم و نامطلوبی موفقیت کاری و شخصی را تحت تأثیر (منفی) قرار می دهد.
درواقع خستگی شدید شاخص ملایمی از استرس مزمن است.

بنابرین باتوجه به مواردی که ذکر شد این سوال مطرح می شود که چطور می توانیم تاب آوری مان را ارتقا دهیم و در مواجهه با استرس های مخربِ شدید، مطالبات پیوسته در حال افزایش، پیچیدگی ها و تغییرات ، با انگیزه باقی بمانیم؟

5 مورد از موارد کاربردی:

۱: ذهن آگاهی را تمرین کنید

پیشنهاد ما به شما

در دنیای کسب و کار افراد به طور روز افزونی توجه خود را به تمرین های آموزشِ ذهن که به ذهن آگاهی مربوط می شود معطوف کرده اند. ذهن آگاهی، تصمیم گیری و قضاوت صحیح و نیز حل هوشیارانه مسائل را تسهیل می کند، و نیز انعطاف آگاهانه را افزایش می دهد. در یک محیط کاری پویا، ذهن آگاهی حتی بیش از هر سه بعد دیگر مشارکت در کار – انرژی، تعهد و علاقه – در عملکرد کاری مؤثر است.

حال سوال این است که شما یا تیم تان چطور می توانید ذهن آگاهی را به داخل جریان و ریتم زندگی روزانه تان بیاورید؟ بکارگیری یادگیری چند منظوره و روش های توسعه مهارت- شامل ترکیبی از یادگیری با موبایل، آموزش در سایت، وبینارها و شبکه های یادگیری سیستم به سیستم، بزرگترین فرصت برای تمرین ذهن آگاهی است و باعث میشود ذهن آگاهی به عنوان یک مزیت اصلی سازمانی ایجاد شود.
میتوان گفت قراردادن ذهن آگاهی در پروسه های مدیریت استعداد ؛ از قبیل استخدام ، آموزش مدیریتی، مکالمات کاری و توسعه ی رهبری اجتناب ناپذیر است، گرچه بیشتر سازمان ها هنوز در این سطح پذیرش نیستند.

تاب آوری ، چارچوبی برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ( قسمت دوم )

در انتها تعدادی کتاب و اپلیکیشن برای دسترسی سازمان یافته به ذهن آگاهی پیشنهاد می شود، شامل :

Fully Present: The Art, Science and Practice of Mindfulness ”

Mindfulness: An Eight Week Plan for Finding Peace in a Frantic World.

اپلیکیشن های مفید شامل Headspace، Spire، Mental Workout، Calm، Whil و Simple Habit.
توجه داشته باشید که سِیری مخلوط از آموزش فردی و مجازی را برای ایجاد رفتار بهینه در نظر بگیرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 3 =