تاب آوری و خود مراقبتی

0

تاب آوری و خود مراقبتی، مفاهیم خودمراقبتی و تاب آوری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، زیرا هر دو به حفظ سلامت روانی و جسمی، به ویژه در پاسخ به چالش ها و ناملایمات کمک می کنند.

خودمراقبتی به «توانایی افراد، خانواده‌ها و جوامع برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری، حفظ سلامت، و مقابله با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایت ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی» اشاره دارد.

خودمراقبتی شامل تلاش های عمدی و آگاهانه برای مدیریت استرس و حفظ یا افزایش رفاه از طریق شیوه های مختلف متناسب با نیازهای فردی است.

خودمراقبتی فیزیکی: به اندازه کافی خوابیدن استرس را با روش های سالم مدیریت کنید به طور منظم تمرین کن وعده های غذایی متعادل بخورید کار، بازی و استراحت را متعادل کنید مصرف متوسط الکل و کافئین قرار گرفتن در معرض رسانه ها را به حداقل برسانیدو

خودمراقبتی عاطفی: آسیب پذیری های خود را بشناسید برای جلوگیری از احساس انزوا، معاشرت کنید در صورت نیاز زود به دنبال کمک باشید از مهارت های تمدد اعصاب استفاده کنید روال ها را برقرار کنید به موسیقی گوش دهید که به شما آرامش می دهد از دوستان، خانواده و جامعه برای حمایت استفاده کنید

خودمراقبتی معنوی: به منابع مذهبی ویا معنوی روی آورید مدیتیشن کنید با طبیعت ارتباط برقرار کنید خلاقیت را از طریق هنر، نوشتن و غیره ابراز کنید.قدردانی را تمرین کنید

همانطور که توسط انجمن روانشناسی آمریکا تعریف شده است، تاب آوری عبارت است از “توانایی انسان برای سازگاری در مواجهه با تراژدی، تروما، ناملایمات، سختی ها و عوامل استرس زای مهم زندگی”.

برای ایجاد تاب‌آوری، خودمراقبتی بسیار مهم است، زیرا به افراد کمک می‌کند استرس را مدیریت کنند و بهزیستی روانشناختی خود را حفظ کنند.

به همین جهت و به همت سازمان مردم نهاد ( رازآرامش زندگی ) بشماره ثبت :1126  و با حضورعلاقه مندان به رژیم غذایی گیاهی و تغذیه طبیعی درمحل موسسه دکتر پاپ زن نشستی آموزشی با موضوع تاب آوری و خودمراقبتی برگزارگردید .

در این جلسه پس از ارایه تعریف خود مرافبتی و اهیمت آن در صیانت و حفاظت از سلامتی جسمی و روانی اهمیت دستاوردهای پروژه جهانی تاب آوری و کلید های شش گانه مراقبت از خویشتن مورد تاکید قرار گرفتند.

درخاتمه جلسه نیز طبق روال سخنرانی و پنل پرسش و پاسخ توسط دکتررضا حق پرست برگزارگردید .

خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود، یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود، کارهای روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم . خودمراقبتی شامل اقداماتی است آموختنی ، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوش ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند. خود مراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.

خود مراقبتی شامل تصمیمات و اقداماتی است در جهت سلامت،پیشگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی و توانایی رفع نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی خود.

با انجام برخی اصول ساده خودمراقبتی می­توان دستیابی به سلامت، نشاط و شادابی را در زندگی ایجاد کرد .

 

با خودمراقبتی می توانیم :

  • استرس خود را کاهش دهیم.
  • اعتماد به نفسخود را بازیابیم و تقویت کنیم.
  • شور و شوق جوانی و انگیزه موفقیت خود را حفظ کنیم و افزایش دهیم.
  • جوانی سالم، ایمن و با نشاط را تجربه کرده و سلامت سایر دوران های زندگی خود را تضمین کنیم.
  • بهتر درس بخوانیم و آینده شغلی بهتری داشته باشیم.
  • آینده بهتری را برای خود ، خانواده ، دوستان و کشورمان رقم بزنیم.

تاب آوری و خود مراقبتی خودمراقبتی و تاب آوری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند،

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + بیست =